Loksound 5.0 notch up/notch down

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Stegim
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Loksound 5.0 notch up/notch down

Indlæg af Stegim »

Med min Lokprogrammer er jeg er langt under det niveau, som Thomas og Klaus bevæger sig på, i deres gennemgang af køretrin og omdrejningsantal på GM-motorerne. Jeg har været tilfreds med, at man i "Logical functions" har haft muligheden for at sætter kryds ved enten "notch up" eller "notch down" og bruge en funktionstaste til hver. Med Loksound 5.0 har man - umiddelbart, ser det ud til - ikke denne mulighed.
F27 er forbundet med funktionen "manual notching logic on/off" og Sound Slot 27. F28 og F29 er knyttet til hhv. "notch up" og "notch down". Jeg har forsøgt mig frem for at se, om jeg kunne få det til at virke. Men det er ikke lykkedes, og jeg kan ikke gennemskue, hvad der meningen er.

Kan man som "i gamle dage" knytte "notch up"/"notch down" til hver sin F-taste ??? Jeg bruger Multimaus/Multimaus Pro og vil derfor helst have de funktioner, jeg bruger, på højst F-9
Venlig hilsen
Steen

Stegim
Trafikelev

Re: Loksound 5.0 notch up/notch down

Indlæg af Stegim »

Efterfølgende forespurgte jeg ESU direkte og har fået følgende svar (direkte oversat):

"Desværre er det ikke længere muligt at ændre motorhastigheden manuelt ved hjælp af F-taster i den aktuelle generation af dekodere"

Man kan måske så tillade sig at mene, at det viser, at al udvikling ikke er fremskridt.

Mange hilsener
Steen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Steen

Vil du gerne have noth up/down som i de gamle V3.5 lyde med to knapper og mulighed for at gå gennem alle køretrin, eller blot have simulering af tungt/let tog?

For sidste vil du kunne lave med 2 F taster.

Klaus

Stegim
Trafikelev

Indlæg af Stegim »

Hej Klaus.

Tak for response.
Ja. Det, jeg gerne ville have, er netop som i den gamle LS-3.5, så man kan simulere belasting med et tryk på 'en taste for at gå op, og en anden for at gå ned igen. Kan man det ?

VH
Steen

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Fra den Analoge ......

Hva' betyder notch up/notch down oversat til Jysk

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Stegim
Trafikelev

Indlæg af Stegim »

Ordret må det må blive til "Et hak op" og "Et hak ned".

Jeg brugte det engelske udtryk udelukkende, fordi det er den betegnelse, man støder på i Lok-Programmer, når man "kører op og ned" ("scroller") blandt valgmulighederne i kolonnen "Logical Functions, når man er inde i "Function mapping" (under "Decoder" i søjlen helt til venstre på skærmbilledet)).
Funktionen indebærer, at det lyder som om, dieselmotorens omdrejningtal bliver sat gevaldigt op som ved en øget belastning.
Mange hilsener
Steen

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Stegim skrev: 13 jan 2024, 16:29

Ja. Det, jeg gerne ville have, er netop som i den gamle LS-3.5, så man kan simulere belasting med et tryk på 'en taste for at gå op, og en anden for at gå ned igen. Kan man det ?

Kig lige på funktionen “schwere last”, prøv at sæt den op og aktivere den med en funktionstaste.

Læs evt afsnit 10.7 i vejledningen til dekoderen.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 13 jan 2024, 17:22

Hva' betyder notch up/notch down oversat til Jysk

En MY har ikke en speeder som sådan, men en drejeomskifter med et antal “hak” (positioner/køretrin).

Når man kører giver man “gas” ved at vælge et køretrin, der dybest set vælger en effekt ud af motoren.

Ved et let tog kører man måske 80 km/t på køretrin 5, men ved et tungt tog bruger man køretrin 8.

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

moppe skrev: 13 jan 2024, 19:35

Kig lige på funktionen “schwere last”, prøv at sæt den op og aktivere den med en funktionstaste.

Fik lige kigget nærmere på lydfilen.
F5 aktiverer "schwere last", altså simulerer et tungt tog og kører dermed i højere køretrin.

Klaus

Stegim
Trafikelev

Indlæg af Stegim »

Hej Klaus

Tak for rådet. Det vil jeg forsøge.

VH
Steen