CS version 2.5.1: Midlertidig løsning, downgrade til tidligere version

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS version 2.5.1: Midlertidig løsning, downgrade til tidligere version

Indlæg af moppe »

Hvad i den nuværende er der driller dig?

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det er det med:

Loksound 5, hvor de 3 maskiner er grounded.

Gentagende indlæsninger af mfx dekoder, som næsten kommer hver gang et Märklin lokomotiv startes op fra stop ( kommer ikke hvis det holder i et bremsemodul eller på en død skinne, for her startes med samme hastighed, som da de blev stoppet ).

Det sidste er, at X-spor med 2 drev ender med kun at have en adresse i CS, og det giver mig problemer programmeringen af LS150 ved MBT. Prøver at komme omkring det med først at lave et par snyde sporskifter og tildele dem en adresse + en forlænget pulstid, men der er et med de to porte, der driller. Jeg har endda overvejet at for det X-spor at bruge bistabile relæer til de to MTB’er.
Jeg kunne også bruge et par Märklin drev, men på den banegård er de for synlige, medens på de to andre “forsvinde” M drevet i Merkur ballasten ( at vende dem med bunden op eller installere dem nedunder - det orker jeg ikke ). Men om det er noget fra de famøse opdatering det ved jeg ikke !

Med den ny måde CS med X-spor er lavet på er det noget af en kamp med at håndtere de to afvigende gennemkørsler ( hvis afvigelsen viser nedad kørende så er opad istedet ), men så har prøvet at dreje X-sporet 180 grader og det hjalp !

Når jeg nu har skrevet dette, er jeg blevet mere tilhænger af 2.4.1, for så mistet jeg kun opdateringen “padderne” !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 10 feb 2024, 19:32

Loksound 5, hvor de 3 maskiner er grounded.

Hvis du går tilbage til 2.4.1, gør det - som skrevet flere gange - ingen forskel. Det er en indstilling i dekoderen der gør det.

Gentagende indlæsninger af mfx dekoder, som næsten kommer hver gang et Märklin lokomotiv startes op fra stop ( kommer ikke hvis det holder i et bremsemodul eller på en død skinne, for her startes med samme hastighed, som da de blev stoppet ).

"Startes op fra stop", hvad mener du der?

Det sidste er, at X-spor med 2 drev ender med kun at have en adresse i CS, og det giver mig problemer programmeringen af LS150 ved MBT.

Så vidt jeg ved kan man opsætte to slags krydsspor i CS3, med henholdsvis 1 eller 2 adresser, hvor den med to adresser kun skal have angivet den første, hvorefter den bruger næste adresse til nummer to.

Uanset kan du altid, hvis du ikke kan finde ud af at få det til at fungere - tilføje to sporskifte i din plan, frem for et krydsspor med to drev.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Pkt. 1 Det ved du sikkert mere om end jeg med de dekoder, men det har ikke været et problem før 2.5.1 !

Pkt.2 Fra stop mener jeg, at jeg har et lokomotiv stående på banen og vil have det til at køre. Finder det frem i oversigten af de indlæste lokomotiver og starter maskinen op, og så kommer diverse beskeder på skærmen om at det på gengældende lokomotiv med mfx bliver indlæst ( det er jo læst ind for længe siden ). Og som jeg husker det, er det ske flere gange for det samme lokomotiv. Det er nyt efter opdateringen !

Pkt. 3 Den metode med 2 sporskifter brugte jeg med CS2, da dens program ikke kendte til X-spor med 2 drev. Med CS3 kom muligheden med et 2 drev X-spor og det var med to adresser. Nu er Märklin kommet med et langt X-spor, og om det var ved den sidste opdatering at ændringen kom, det ved jeg ikke, for når banen ligger fast, så kigger man jo ikke sporplanerne mere !

Det med om jeg skal vende tilbage til 2.4.1, lod jeg vente lidt, fordi jeg havde spurgt i mit forrige indlæg, om man ved den senere opdatering også kunne vende tilbage, men hvis der ikke kommer et positivt svar på det, så bliver det 2.4.1. Så mister jeg sikkert blot kun den nye adgang IPad o.s.v.

Der er dog den mulighed at det omtalt X-spor - der ligger som det sidste ud ad stationen - med enten adgang til videre kørsel mod en skyggebanegård eller til drejeskiven, kunne den sidste del blive uden bevægelse, og så skal X-sporet ændres til 2 sporskifter, og så kan jeg glemme det “sidste” med bevægelse, fordi jeg med sporskifter kan lave den lange puls !

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Opdatering 2.5.2 er nu tilgængelig. Alle indmeldte fejl er blevet rettet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Søren ved du, om man stadigvæk kan gå baglæns - hvis man opdatere til 2.5.2. - til version 2.4.x ?

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det ved jeg ikke. Det bør heller ikke være nødvendigt, da problemerne nu er løst.

Jeg har selv kørt med opdateringen i en uges tid.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar