Hejsa
Til min engelske samling af TT-modeller, har jeg modtaget den længe ventede model af British Rail type 43 "HST" (High Speed Train) i Intercity Swallow bemaling. Det er en af de mest legendariske bemalinger, som forbilledet har haft gennem tiderne; det er også sådan de fleste formentlig husker toget.
På mange måder minder toget om den tyske type ET 403 "Donald Duck".
TT modellen er veludført og med mange små detaljer. Det viser at mulighederne i skala TT, som er helt på højde med mulighederne i H0.
Modellen består af to motorvogne, hvoraf den ene er en dummy. Begge motorvogne har konfigurerbart frontlys, førerrumsbelysning og røde slutlys. Du kan konfigurere modellen til både dagskørsel og natkørsel (konfigurationen justerer hvilke forlygter der er tændt). Den motoriserede del har træk på alle fire aksler og 5-polet motor med svinghjul.
Modellen er forberedt til lyd med resonanskammer til højttaleren. Højttalere fra Hornby's HM7000 lyddekoder passer i modellen. Stiktypen er Next18.
Hvis du benytter en lyddekoder, vil jeg klart anbefale, at du køber Hornby's dekoder. Dekoderen har det korrekte lydskema med Paxman Valenta motoren, som har sin egen destinktive lyd. Forbilledet havde kælenavnet "Screaming Valenta". Så lyden er vigtig! Det er alle pengene værd.
Lyden på Hornbys dekoder er meget nemt at installere, du downloader lydskemaet via Hornbys app til din telefon, og overfører det til modellen via Bluetooth. Du behøver ingen særlig dekoderværktøj.
Bemærk! Modellen kræver to dekodere. Dekoderen i dummy loket kan godt være en funktionsdekoder.
I analog drift er frontlyset aktivt, sammen med de røde slutlys. Lyset skifter med polariteten. Ved digitalkørsel skal der installeres dekodere.
Alt i alt en fin model og jeg glæder mig til at modtage nogle passagervogne til den. Den er lidt ensom som den holder på anlægget nu.
Vognen kobler okay tæt, det er ikke helt så tæt som jeg kunne ønske mig, men acceptabelt.
De røde slutlys skifter med kørselsretningen. Hvis du sætter de to dekodere i dobbelttraktion, kan du selvfølgelig få begge lokomotiver til at skifte samtidig.
Frontlyset kan konfigureres til natkørsel (to lygter i den ene side).
...og dagskørsel (to lygter i den anden side). Det er genskin fra min lampe du kan se i højre side, og altså ikke en tændt lygte.
Lyset i førerrummet afslører de fine separat indsatte sæder og detaljer.
Lidt flere detaljer:
Vejledende udsalgspris for togsættet er ca. 2000 kr. inkl. dansk moms og told. Vognene koster ca. 340 kr. inkl. dansk moms og told.