Hidtil har jeg brugt Tortoise-sporskiftedrev, som aldrig har voldt problemer. De drives med en 12 volt jævnstømskilde, som for mange år siden blev bygget af en elektronikkyndig slægtning - faktisk til min fars gamle anlæg. Tortoise er svære at få fat på, så jeg købte nogle Cobalt IP analog i stedet. Efter at have fundet ud af, hvordan kablerne skulle forbindes, monterede jeg et drev på anlægget: Men det ville kun skifte den ene vej. Alle fejlmuligheder blev udelukket. Drevet blev afmonteret og afprøvet på mit værkstedsbord med en 9 volt omformer fra et kasseret elektrisk apparat. Nu kørte det fint, begge veje. Et andet drev blev monteret på anlægget med samme resultat: Drevene ville ikke køre med den strømkilde, der driver mine Tortoises, men kører fint med den nævnte 9 volts kilde. Jeg blev da opmærksom på, at der i manualen på "Nettet" står, at Cobalt IP i modsætning til den tidligere Cobalt kræver "regulated DC" Jeg ved ikke, hvad der forstå ved "regulated DC", men det må være forklaringen. Jeg mener også, at det nævnes i en YouTube video. Jeg monterede 9 volts kilden til at drive Cobalt drevet på anlægget, og det kører fint.
Cobalt IP og "regulated DC""
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Cobalt IP og "regulated DC""
Et billede af den gamle strømforsyning (indholdet) vil måske kunne hjælpe....
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Trafikelev
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Peco
Re: Cobalt IP og "regulated DC""
Tak for feed back. Jeg tænker, at det centrale er, hvad producenten mener med "regulated DC". Helt lavpraktisk - jeg er jo kun trafikelev - kunne man forestille sig, at det handler om, hvordan vekselstrømmen omformes til jævnstrøm: Hvis det sker ved at den negative del af hver svingning afskæres ( som i en diode), så kun de de positive toppe bevares, bliver det en pulserende strøm, hvilket elektronikken evt. kan registrere og reagere på som i digital drift. Dette modsat, hvis strømmen havde været generet af et batteri, så strømmen havde været kontinueret (selvfølgelig bruger vi i ikke strøm fra batterier). Men en pulserende strøm kunne evt. bearbejdes elektronisk, så afstanden mellem toppene blev reduceret eller ophævet og amplitudesvingningerne udglattet. ???????????????
Jeg kan se, at der tidligere har været et indlæg, hvor Cobalt IP kunne vil "køre" den ene vej.
Mange hilsener
Steen
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Cobalt IP og "regulated DC""
En ureguleret DC kan være "toppe" som du selv beskriver.
Så består strømforsyningen af transformator og ensretter. Det kan "skilpadderne" sagtens arbejde med.
"Toppe" udglattes med en kondensator, men da det er efter en transformator, vil udgangsspændingen svinge med spændingen i stikkontakten (+/-10%).
Så er det rigtig DC, men stadigvæk ureguleret.
Sætter man et kredsløb bagefter, der regulerer spændingen, så vil den altid være samme spænding og dermed en reguleret DC.
Alle strømforsyninger i dag er switchmode forsyninger, hvor den store transformator er udskiftet med elektronik og en lille transformator, der drives ved flere kHz, frem for lysnettes 50Hz. De er stort set alle regulerede og giver stort set alle en ren DC ud.
Klaus (som for øvrigt hellere vil bruge servomotorer)
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Trafikelev
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Peco
Re: Cobalt IP og "regulated DC""
Stor tak til Klaus for en rigtig god og oplysende forklaring. Jeg er blevet meget klogere, og der er sikkert også andre, der er blevet. Dejligt at kunne "lufte" problemerne her.
Tusind tak
Steen