DCC adresser på forskellige artikler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Godsbanen
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

DCC adresser på forskellige artikler

Indlæg af Godsbanen »

Mest et spørgsmål af teoretisk relevans.
Skal alle artikler (eller elementer) i systemet, der bruger DCC, have forskellige adresser? Eller kan man godt have samme adresse på både et lokomotiv, et sporskifte og et signal?

Jeg har vistnok vidst det en gang, men glemt det igen, og en googling synes ikke at have givet mig et entydigt svar. Det meste af mit udstyr er mfx og MM, men der er også en del DCC lokomotiver og en del sporskifter med DCC styret af m83'ere.
Som sagt mere et hypotetisk spørgsmål, da der skulle være adresser nok at vælge imellem. Men hvad nu hvis man ved en fejl kom til at give et lokomotiv samme adresse som et sporskifte?

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: DCC adresser på forskellige artikler

Indlæg af moppe »

Lokomotiver med adresse 1 kan sagtens fungere sammen med tilbehør på adresse 1.

Men signaler og sporskifte er begge tilbehør, så de reagerer begge på samme kommando.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Tak for svaret.

Kom til at tænke på at mine sporskifter med indbygget dekoder har MM adresser, allesammen forskellige via dip switches. Her gælder vel det samme, hvis man eventuelt skulle have et lokomotiv med MM adresse og opsætning?

.....
Igen: mange tak til moppe/Klaus for svar nedenunder.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Ja, kommando til tog er forskellig fra tilbehør - uanset hvilken protokol man bruger.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Tænk på kommandoerne som breve der bliver sendt til modtagere.

Brevet har en adresse med et husnummer og en by. Tænk så på de to kategorier, lokomotiver og artikler, som to forskellige byer.

Du kan godt bo på Stationsvej nr. 1 i Slagelse, samtidig med at en anden bor på Stationsvej nr. 1 i Korsør. Det er ikke den samme adresse.

Digitalcentralen adresserer sine kommandoer med en kategori (lokomotiv eller artikel) samt en adresse.

Det er sådan, at dine dekodere kan se forskel, og kun reagere på kommandoer relevante for dem.

Et lille tip, hvis du har muligheden: Lad være med at bruge MM. Hvis dine dekodere supporterer det, så skift dem til DCC. MM kommunikerer meget mere end DCC, hvilket skaber unødvendig travlhed på linjen. Desuden er DCC delen af dekoderen ofte mere omfattende i form af konfigurationsmuligheder. Bemærk også at MM og MFX ikke er der samme, ovenstående gælder ikke MFX!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Tak for svaret (svarene).
Jeg gennemgik tidligere artikellisten på min CS3 for at få det totale overblik. Jeg kan se at de indbyggede sporskiftedekodere står som værende i MM format, således at sporskifte 01 har MM adressen 1 og så videre opad. De næste MM adresser er tildelt nogle stopsignaler.

Jeg bruger ikke MM til lokomotiver. De er enten mfx eller dcc.

Jeg har ikke opdateret min CS3 til den nyere version endnu pga alt "bøvlet" omkring visse tredjeparts mfx lokomotiver (f.eks. fra ESU), hvor løsningen skulle være at slå mfx fra i dem og kun køre dem i dcc.

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Problemet med ESU dekodere er løst i seneste opdatering. Så du kan roligt opdatere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar