CS3 opdatering 2.6

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HenningS
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: CS3 opdatering 2.6

Indlæg af HenningS »

Efter tilbagerulning skal GFP3 ifølge Märklin også rulles tilbage. De skriver dette på hjemmesiden https://www.maerklin.de/de/service/down ... s3-updates.

Maskinoversat:
Skift nu til "System" >> "System" >> "GFP3". GFP'en med version 17.17 viser nu en rød prik. Vælg denne GFP, klik på opdateringsikonet, bekræft forespørgslen, GFP'en vil nu blive sat til den version, der matcher hovedversionen
Klik nu på Indstillinger i GFP og bekræft forespørgslen. CS3 reorganiserer derefter GFP-softwaren. Nu er den tidligere version fuldt installeret.

Den eneste udfordring jeg stødte på, var at valget af sprog blev sat tilbage til tysk, men det er jo nemt at ændre. Jeg sidder dog tilbage med en usikkerhed på, om der er andre indstillinger, der er sat tilbage til standard.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Så gik osse godt hos J&B Rail.

Lidt hakkende indlæsning, men CS3 klarede det hele.

Tysk er ændret til dansk.

GFP skulle lige rettes til.

Så nu er der en rød prik, der viser, at den nye - sikkert 2.6 - er parat.

Selv den gamle IP adresse er kommet til, og min iPad kan igen bruges til sporplaner.

Så tak til Jer, der hjalp til !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Og det slet ikke nødvendigt, at komme nedenunder og rode med det dobbelt drevet X-spor, da det virker og stiller sig efter hvad sporplanen viser.

Og et sporskifte, der også skulle have haft et eftersyn, virker igen ….

HIP HURRA ……

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Som før skrevet - det gik godt i går med at komme tilbage i tiden - og det har fået mig til at tænke på:

Hvorfor i hele taget opdatere i fremtiden !

Hva' kan man miste, når man med 2.5.2 har noget, der kan styre ens "jernbane".

Der er f.eks. med 2.6 kommet muligheden for at bruge et web kamera, men hvem har tid til al det skifteri på den relative lille skærm på CS3, hvor man allerede har sporplaner & lokomotivstyring, når man skal lege.

Det er også derfor, jeg i stedet anvender to iPad'er.

Den ene - den gamle i normal størrelse i lodret - der stadigvæk har begge de gamle app'er fra Märklin, men det er den første, der bruges, for den er god og hurtig til at finde diverse lokomotiver med store billeder.

Den anden - en 12" - bruges til sporplanerne, hvor jeg synes, at det er meget hurtigere at skifte mellem 6 forskellige ( + de to fra skyggebanegårdene, men de passes af nogle print fra Litra DK ).

De 3 kamera'er, der bruges fra tid til anden, vises via en havareret laptop på en gammel skærm ( 2 x skyggebanegård + et luftfoto af en station, for at kunne se hvilke spor der er ledige ). Her kan jeg kun se alle 3 billeder på en gang. Her ønsker jeg et program der kunne vise hvert billede i en skiftende strøm, men det kan jeg ikke finde / Så hjælp !!!!

Så til sidst - hvad bruger jeg skærmen på CS3 til, når der leges - det er nok kun, hvis der skal rangeres, for her synes jeg, det er lettere med drejeknapperne, når øjnene er på sporene.

Så bemærkningen - Hvorfor i hele taget opdatere i fremtiden - er på sin vis let, når der ikke skal flere lokomotiver til, og banen bliver ikke lavet om, når man nu er blevet firs !!!

Men vi skal da på DMJU udstillingen ........

Styring
Styring

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvorfor opdatere?

For at få nye features, for at få nye muligheder med nye modeller, for at få fejlrettelser.
Jeg ville opdatere, fuldstændigt som jeg også gør det med min Z21 og appen dertil.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Nu har jeg en CS3+ og indenfor de sidste par, har der været et par udfald ved opdateringerne, så jeg nok se bort fra den rød prik ….

Mon man kan fjerne den ?

pejft
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

bygger01 skrev: 22 mar 2026, 17:27

Nu har jeg en CS3+ og indenfor de sidste par, har der været et par udfald ved opdateringerne, så jeg nok se bort fra den rød prik ….

Mon man kan fjerne den ?

Nej ... den skal jo netop minde dig om mulig opdatering.

Du kan naturligvis tage din CS3+ af internettet, så fovinder den røde prik også.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det er rigtig, men forsvinder mine iPad forbindelser så ikke også ?

pejft
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

bygger01 skrev: 22 mar 2026, 22:02

Det er rigtig, men forsvinder mine iPad forbindelser så ikke også ?

Jo, hvis din router er den med internetforbindelse.

Du kommer altså til at vælge selv.

Jeg ville vælge at få den røde prik, og opdatere, når der er fejlrettet. Med mit brug er den største fejl, at jeg ikke kan uploade lokomotivbilleder.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Der er jeg på den gode side af 40 lokomotiver, så jeg skal ikke have flere ….

Så jeg må leve med den røde prik, og så må jeg holde min finger i ro …..

Besvar