ACME lok kører i slowmotion

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lincoln
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: ACME lok kører i slowmotion

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 16 jun 2026, 22:41
Lincoln skrev: 16 jun 2026, 22:34

[CS3 kan slet ikke finde lokomotiverne nu, kun som mfx.

Så har du resat dekoderen.
Dermed har den slået mfx til og melder sig ind via mfx.

Klaus

Og når den indmelder sig via mfx, så vil begge lok kun køre ekstremt langsomt. I går lykkedes det mig at omgå det ved at fravælge mfx, og opsætte begge lok via DCC, og de kørte begge umiddelbart normalt. Da jeg i dag tændte for anlægget, så var de begge igen tilbage i slowmotion :/

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Hvis de kun kører godt i DCC så skal man vel ind og slå mfx fra i dekoderen. Det gøres i CV 50. Så vidt jeg kan se i en tilfældig lokomotiv manual fra Märklin, så skal man deaktivere mfx i CS3 og så kan man slå mfx fra i CV 50 ved en værdi 4, 5, 6 eller 7. (Og så bagefter slå mfx til i CS3).

Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Godsbanen skrev: 16 jun 2026, 23:13

Hvis de kun kører godt i DCC så skal man vel ind og slå mfx fra i dekoderen. Det gøres i CV 50. Så vidt jeg kan se i en tilfældig lokomotiv manual fra Märklin, så skal man deaktivere mfx i CS3 og så kan man slå mfx fra i CV 50 ved en værdi 4, 5, 6 eller 7. (Og så bagefter slå mfx til i CS3).

Ok, det må jeg prøve - og håbe at min CS3 ikke modsætter sig ændringen af CV værdien. Hvor længe tager det før ændringen er slået igennem i loket/CS3? Jeg spørger fordi jeg aldrig før har haft brug for at pille ved CV værdierne 🙂

Det er bare underligt at begge lok kørte fint i mfx mode - og så pludselig ikke længere 😵‍💫🤔

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Ændringerne træder i kraft med det samme, når de er gemt eller afsluttet (eller hvad det nu er det hedder i menuen). Du skal selvfølgelig også vælge en unik DCC adresse, som ikke er optaget af en anden maskine.
Nej, det er underligt? Det er vel brugte maskiner, men derfor burde de virke normalt.

Jeg har ikke prøvet at ændre i CV 50. Når man har slået mfx fra i CS3 og er på programmeringsspor bør man nok lige teste om lokomotiver kan køre og så bagefter ændre CV 50...

Problemet med at du har prøvet at køre på DCC men at den så ryger tilbage til mfx er vel at CS3 automatisk prioriterer at søge og køre efter mfx hvis dekoderen har det, og så først bagefter søger efter DCC og så MM hvis mfx ikke findes.

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det er dekoderen der prioriterer mfx over DCC.

Klaus

Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Godsbanen skrev: 17 jun 2026, 00:51

Ændringerne træder i kraft med det samme, når de er gemt eller afsluttet (eller hvad det nu er det hedder i menuen). Du skal selvfølgelig også vælge en unik DCC adresse, som ikke er optaget af en anden maskine.
Nej, det er underligt? Det er vel brugte maskiner, men derfor burde de virke normalt.

Jeg har ikke prøvet at ændre i CV 50. Når man har slået mfx fra i CS3 og er på programmeringsspor bør man nok lige teste om lokomotiver kan køre og så bagefter ændre CV 50...

Problemet med at du har prøvet at køre på DCC men at den så ryger tilbage til mfx er vel at CS3 automatisk prioriterer at søge og køre efter mfx hvis dekoderen har det, og så først bagefter søger efter DCC og så MM hvis mfx ikke findes.

CV 50 eksisterer ikke. Jeg har set under Root info, Motor, Formater, Lyd og Andet.

Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Det lykkedes mig at få det ene lok (EG 3107) til at køre normalt, selv om det har registreret sig som mfx. Det står med adresse (mfx) 06, og der er ingen andre lok registreret i CS3 med den adresse, hverken mfx eller MM.

Jeg har så prøvet at aflæse alle CV værdierne, og forsøgt at afstemme dem med værdierne i det andet lok (EB 3101). De er alle de samme, undtagen adressen, som er mfx 10. Lokomotivet registrerer sig med mfx 10, alle lyd- og lysfunktioner virker, men mht. hastigheden opfører det sig meget mærkeligt: Hvis jeg sætter det til at køre for fuld kraft, så accelererer det voldsomt, bremser ned, holder stille, sætter langsomt i gang, stopper helt, holder stille nogle sekunder etc. Det kører bogstaveligt talt helt sit eget løb. Skruer jeg hastigheden ned til 0.....så fortsætter det bare. Slukker jeg for strømmen på STOP knappen, så stopper det naturligvis. Men det er også det eneste logiske. Tænder jeg for strømmen igen, og forsøger at accelerere, så reagerer det ikke... Efter en genstart af CS3, kører det næsten normalt...men max hastigheden er måske 1/3 af hvad det oprindeligt var.

Genstarten af CS3 har så også medført at det første lok (EG 3107) nu også kun kan køre med 1/3 af max hastigheden....!

Disse lok lever tilsyneladende deres helt eget liv, og kører efter eget forgodtbefindende, uanset indstillinger.

Jeg giver op. Jeg har nu brugt 3 dage på at få disse to lok, jeg købte fra helt nye for 7 måneder siden, og som har kørt max 10 minutter, til at virke ordentligt. Nu ryger de til salg på på DBA som værende defekte ☹️

marklinbygger
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Indlæg af marklinbygger »

prøv at slette dem og oprette dem igen

Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

marklinbygger skrev: 17 jun 2026, 09:17

prøv at slette dem og oprette dem igen

Det er prøvet, over 20 gange. Det hjælper ikke. Det er også som om CS3 ikke sletter dem helt, for når de oprettes igen, så husker den f.eks. indsat max hastighed, lydniveau etc.

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

De muligheder der er med CV 50 er standard for Märklins dekodere. Så jeg ved ikke hvordan det fungerer med ACMEs dekodere. Man skal nok have fundet manualen for den type dekoder. Eller også skyldes det CS3s problemer med at læse CV'er.

Jeg så for eksempel i en loksound 5 manual at disse funktioner ligger i CV 47.

Besvar