Længde af det isoleret stykke for tilbagemelding!

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
claus rasmussen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Holbæk - Rosklide området

Længde af det isoleret stykke for tilbagemelding!

Indlæg af claus rasmussen »

Hejsa

Da jeg er gået fra win-digipet til Traincontroller, er jeg blevet i tvivl om en passende længde på det isolerede stykke (blokken) for tilbagemeldingen. Det er nemlig sådan i Traincontroller at man kan få lok til at standse "på cm" på "blokken" (som jeg forstår det når jeg læser i brugermanualen) hver gang, hvor traincontroller diktere standse punktet, modsat i wdp hvor det er lok selv som bestemmer standse punktet.

Er der nogle som har erfaring med dette???
The Switchboard
The Switchboard
Mvh Claus Rasmussen

H0 3-skinne drift på C-skinner, Dansk og Tysk epoke 3 og 4, Esu loksound og Märklin mfx, Digital styring: ECoS II & Traincontroller ver. 7,0+TouchCab V 1.7.1
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Længde af det isoleret stykke for tilbagemelding!

Indlæg af moppe »

Jeg ved ikke, hvad Traincontroller kræver af sporbesatmeldere, men det må være beskrevet i manualen til Traincontroller-

På "mit" anlæg kræver styringen at alle spor er overvåget af sporbesatmelder, for at man kan sikre hvor de forskellige tog er henne. Her bruges der minimum 2 sporbesatmeldere per blok.

Klaus
claus rasmussen
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Holbæk - Rosklide området

Indlæg af claus rasmussen »

moppe skrev:Jeg ved ikke, hvad Traincontroller kræver af sporbesatmeldere, men det må være beskrevet i manualen til Traincontroller-

På "mit" anlæg kræver styringen at alle spor er overvåget af sporbesatmelder, for at man kan sikre hvor de forskellige tog er henne. Her bruges der minimum 2 sporbesatmeldere per blok.

Klaus
Hej Klaus

Jeg isolere, på traditionel vis på et 3-skinne anlæg, den ene skinne. På hver blok har jeg også minimum 3 tilbagemeldinger. Jeg er kommet igennem ca. 350 siders manual og er ikke støt på noget som indikere længden af det isoleret stykke for tilbagemeldingen. Typisk er det isoleret stykke ca. 2 til 3 skinnelængder, altså ca. 40 - 60 cm, i hvert fald hvis der styres med win-digipet. Men jeg har forstået det anderledes i Traincontroller. Jeg mener at have læste et sted at standselængden er sat til 50 in, og det skulle så være ca. 125 cm, og så kan der i hvert fald ikke være 3 tilbagemeldninger pr. banegårdsspor på mit anlæg. jeg ville ønske at det var sådan, men.... det er vist kun på de store anlæg men har så lange banegårdsstrækninger.

Det var mere hvilke erfaringer andre har med længden af stykket for tilbagemelding. Jeg har stadigvæk mulighed for at lave noget om på anlægget.
Mvh Claus Rasmussen

H0 3-skinne drift på C-skinner, Dansk og Tysk epoke 3 og 4, Esu loksound og Märklin mfx, Digital styring: ECoS II & Traincontroller ver. 7,0+TouchCab V 1.7.1
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg læste lige lidt op på Traincontroller.
http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf

Traincontroller kan fungere med sporbesameldere på 2 måder.

Den ene måde er med sporkontakter, hvor man kun laver en detektering når noget kører forbi (diagram 107).
Den anden er deciderede sporbesatmeldinger, hvor der detekteres på hele blokken (diagram 105).

Jeg vil råde til at vælge måde 2, det er den mest sikre.

Hvor lang de enkelte stykker med sporbesatmeldinger skal være afhænger af hvor lange dine blokke er og, hvor hurtigt du vil accelerere og bremse. En SPT vurdering vil være at du skal bruge 40-60 cm til stopsektioner på strækninger og 20-40 cm stopsektioner på stationer, hvor togene kører langsommere. Men alt afhænger af, hvor lange dine blokke er, hvor hurtigt du vil køre og hvor brat dine tog skal starte og stoppe.

Klaus
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:Jeg vil råde til at vælge måde 2, det er den mest sikre.
Det vil jeg også, jeg har nu " Leget" med WinDigiPet systemet i snart 2 år, og lavet en del forsøg med diverse blok meldinger og forskellige former for tilbage melding.
Men en sporbesatmelder er langt at foretrække frem for en moment kontakt ( Kontakt spor, Reed kontakt eller andet ) faren for at styresystemet " Misser " tilbagemeldingen er ulig noget større, og vil kun give forstyrelser i driften.
Som besatmelder kan anbefale en godt gennemprøvet model :http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=113, denne har bevist sit værd og er til at betale.
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

claus rasmussen skrev:moppe skrev:
Jeg ved ikke, hvad Traincontroller kræver af sporbesatmeldere, men det må være beskrevet i manualen til Traincontroller-

Klaus

Hej Klaus

Jeg isolere, på traditionel vis på et 3-skinne anlæg, den ene skinne. På hver blok har jeg også minimum 3 tilbagemeldinger. Jeg er kommet igennem ca. 350 siders manual og er ikke støt på noget som indikere længden af det isoleret stykke for tilbagemeldingen. Typisk er det isoleret stykke ca. 2 til 3 skinnelængder, altså ca. 40 - 60 cm, i hvert fald hvis der styres med win-digipet. Men jeg har forstået det anderledes i Traincontroller. Jeg mener at have læste et sted at standselængden er sat til 50 in, og det skulle så være ca. 125 cm, og så kan der i hvert fald ikke være 3 tilbagemeldninger pr. banegårdsspor på mit anlæg. jeg ville ønske at det var sådan, men.... det er vist kun på de store anlæg men har så lange banegårdsstrækninger.

Det var mere hvilke erfaringer andre har med længden af stykket for tilbagemelding. Jeg har stadigvæk mulighed for at lave noget om på anlægget.
165
Assume that in the above example the desired stop point C is located in a distance of 50 inches from the left border of the occupancy section B. If it is desired, that trains dece-lerate and stop within 50 inches after entrance into B, then contact B is marked with a (shifted) stop marker with a distance of 50 inches. Additionally a brake marker should be added to B with a braking ramp of just under 50 inches to accomplish smooth dece-leration.
If a train, that has to stop in this block, enters the occupancy section B from the left, it will be decelerated to threshold speed within 50 inches of the left border of B. When it arrives at the point C, which is 50 inches away from the entrance to B, the train will be stopped automatically.

Det skulle vel aldrig være denne lille pasus du hentyder til når du tænker på længden af blokken.

Sådan som jeg læser beskrivelsen af blok inddeling er der ikke meget forskæl på TrainController og så WinDigiPet.
Det du gør i TrainController er jo bare at du samler flere sporafsnit/tilbagemeldinger i en " Fælles Blok ", til forskel fra WinDigiPet hvor du så bare afsætter " Togfelter" hvor du ønsker at starte eller slutte din rute, og derefter samler disse til en blok med rutefunktionen

For så at at sikre et præcist stop ud for det ønskede punkt på din rute angiver du i systemet hvilke blokke du vil bruge til Dec. Acc, Ned Bremsning og endelig stop.

I TrainController, som jeg læser beskrivelsen kan du så stoppe i hvilken blok du ønsker , på et givent punkt ( det kan WDP nu også :D ) du angiver ganske simpelt det ønske stop punkt fra INDGANGEN af " Blokken ", det er her dine " 50 inches " spiller ind, det er nemlig den afstand der er regnet med til at lave en Dec. Acc og stop af lokomotivet.

Egentlig ser jeg ikke så stor forskel på de 2 systemer i måden de styrer blokkene på, grundlæggende for begger er at din MINDSTE blok IKKE må være mindre end længden at dit største lokomotiv, + endda lidt til sikkerhed, jeg bruger selv ca. 25% ekstra i bloklængde ved STOPSTEDER
Lenzuser
Stationsbetjent

Indlæg af Lenzuser »

Det handler om hvilken version du har, Bronze , Silver eller Gold. Ved bronze skal du ( såfremt du ønsker et præcist stop altid anvende 2 melder til stop. har du trafik i begge retninger er vi oppe på 3.
Har du Silver eller Gold er mulighederne bedre.
Der er lavet flere anvisninger, er der også en.
http://www.wufs.at/Modellbahn/blockeinteilung.htm

for mere info se her http://mb.wufs.at/
Der findes også WIKI http://tc-wiki.de/index.php/Hauptseite
ja og så det almindelige forum for TC.
http://www.freiwald.com/forum/index.php
/Ottens
Peco code 75 , Tams MasterControl, Traincontroller Gold version 8, Smarthand, Trainprogrammer.
Besvar