Elektronisk døre

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Elektronisk døre

Indlæg af moppe »

Tidligere på året demonstrerede Märklin en ny teknik, hvor dørene på en LINT var lavet af en lille LCD skærm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z8UTaOwyjRc[/youtube]

I følge forlydende på IMA, kommer de i serieproduktion allerede til næste år.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Elektronisk døre

Indlæg af Søren »

moppe skrev:I følge forlydende på IMA, kommer de i serieproduktion allerede til næste år.
Ideen er spændende, men jeg ser stadig udfordringer med at få det til at se ordentligt ud.

Jeg har et par forbehold:
- Dørene lyser ved natkørsel, hvilket ser underligt og uvirkeligt ud.
- Dørene forsvinder ind i toget. Det gør de ikke på forbilledet.

Det er vigtigt med udvikling - og præferencerne er forskellige. Jeg ville være mere interesseret i f.eks. styrevogne, hvor jeg kan sætte destinationsskiltet. Evt. et par forskellige stationer, så destinationsskiltene kan indstilles afhængig af kørselsretningen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

moppe skrev:Jeg ville være mere interesseret i f.eks. styrevogne, hvor jeg kan sætte destinationsskiltet. Evt. et par forskellige stationer, så destinationsskiltene kan indstilles afhængig af kørselsretningen.
Hej Klaus

Helt enig - så ville LCD-skærmen blive brugt til noget, der er realistisk - det kan man ikke ligefrem sige om Märklin's "døre".
Roco har lavet digitalt styrede dreje-folde døre - mon ikke at Märklin også burde være i stand til at lave digitalt styrede døre - også skydedøre, som fungerer nogenlunde ligesom på forbilledet ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
cmq
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af cmq »

ved ikke rigtig, men det tænder mig ikke!!!
Synes det virker forkert at folk forsvinder ind i toget eller ud på perronen.
Er mere til døre der åbner og lukker. Men hver sin smag og det er jo altid spændende med ny tænkning.
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Enig - det er noget pjat med døre der kan åbnes, om det så virkelige døre eller de LED illusioner ....
Men på den anden side skal der forsøges, og det er vel det man forsøger.
Det samme kan siges om det nye MFX+, men her kan det med at et lokomotiv skal forbi et sted, hvor det f.eks. skal have kul & vand på, presse mere virklighed ind i "legen"

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

cmq skrev:Synes det virker forkert at folk forsvinder ind i toget eller ud på perronen.
Jeg vil sige den første, hvor der lige smutter en enkelt person ind, virker okay på mig. Men senere, hvor der bare vælter ud og ind, gå gå illusionen fløjten.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Hvis vi holder os til den ene person, der går ind, så kunne man forsætte med en slags væg inde i vognen, hvor man så ser person sætte sig.
På samme måde kunne der også være andre faste personer ved vinduerne ............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Carsten B. Thomsen skrev:
moppe skrev:Jeg ville være mere interesseret i f.eks. styrevogne, hvor jeg kan sætte destinationsskiltet. Evt. et par forskellige stationer, så destinationsskiltene kan indstilles afhængig af kørselsretningen.
Hej Klaus
Helt enig - så ville LCD-skærmen blive brugt til noget, der er realistisk - det kan man ikke ligefrem sige om Märklin's "døre".
Roco har lavet digitalt styrede dreje-folde døre - mon ikke at Märklin også burde være i stand til at lave digitalt styrede døre - også skydedøre, som fungerer nogenlunde ligesom på forbilledet ?.
Det var nu mig du citierede. ;-)

Men jo, jeg er også klart mere til en mekanisk løsning. Hvis det endelig skal være. Jeg vil dog ikke betale mere for det, for i sidste ende, så er det ikke den slags funktioner jeg savner. Jeg synes det er spændende, at producenterne forsøger at udvide funktionaliteten i modellerne. Det har aldrig flyttet ret meget at stoppe udviklingen, heller ikke selvom brugerne mener de er tilfredse.

Jeg undrer mig over, at man vil sende de mindre færdibagte løsninger i handlen. Jeg tror ikke den kommer til at sælge specielt godt, hvis det er den nuværende løsning vi kommer til at se. Jeg er mere nervøs for, at Märklin ikke stiller en løsning uden skærm til rådighed - eller værre - at eneste Trix-udgave af LINT'en bliver med LCD-skærm. Det sidstnævnte er nok urealistisk, jeg tror ikke at der er specielt meget salg i sådan en fætter til 2-skinne-folket. Jeg synes det plejer at være forbeholdt en gruppe af 3-skinne-folket at være til bling-bling på modeljernbanen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar