Nybegynder

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
StelmachTP
Stationsbetjent
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Nybegynder

Indlæg af StelmachTP »

Hejsa.

Jeg har lusket lidt rundt på siden i et par dage og tænkte jeg ville oprette mig som bruger, da jeg gerne vil igang med en modeljernbane og i den forbindelse har et par spørgsmål. :)
Min baggrund er ikke så stor, udover jeg har rodet lidt med modelbyg da jeg var yngre og leget med min fars elektriske tog da jeg var dreng. Men nu er jeg "faldet" for modeljernbanen, og vil gerne igang med det. Men hvor skal man snart ende og begynde? :?

Jeg vil tro første skridt ville være at købe et startsæt. Jeg har faktisk kig på det her: http://www.hobbykaeden.dk/default.php?p ... gruppe=106. Jeg må indrømme jeg er forelsket i de gamle MZ'er og MY'er, og min ultimative plan er da osse at lave en bane med ihvertfald 1 af hver på. Men tænkte jeg ville vælge et startsæt med gode skinner osv. som jeg kan "bygge videre på" så at sige. Har set flere MY/MZ'er på brugtmarkedet til overkommelige priser, så vil nok anskaffe dem efterhånden til min bane.

Men hvad siger I? Er det noget ordentligt jeg har kig på? Jeg vil gerne have 2-skinne system og digitalt.

Til praktisk oplysning har jeg da nogle kvadratmeter at gøre godt med, så det behøver ikke nødvendigvis være en lillebitte bane. ;)
henho
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Nybegynder

Indlæg af henho »

Hej - og velkommen i hobbyen :)

Roco går man ikke fejl af - hverken på kvaliteten af rullende materiel eller arten af digitalt udstyr.

Og det mest dejlige er, at du kan kombinere Roco med alverdens andre fabrikater.

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Roco's lokomotiver er af utrolig høj kørestandard.

Et startsæt fra Roco er en god måde at komme i gang på, det er klart til brug og du får - for rimelige penge - et godt lokomotiv og en rigtig god begynder digitalstation.
Skinnerne fra Roco's startsæt er jeg ikke voldsomt begejstret for, men de kan være med til at få legen i gang. Til et fast anlæg vil jeg foretrække skinner uden ballast, hvor det er muligt at bruge flexskinner.

Hvis du vil køre dansk, så virker det måske en smule omsonst at købe et startsæt uden dansk lokomotiv. Men se det som en investering og en god måde at komme i gang på. Jeg vil dog råde dig til at finde et startsæt med et diesellokomotiv og med "normale" godsvogne, frem for et krantog - altså med mindre at du vitterligt vil køre med krantog på din bane.
Godsvogne kan man altid køre med sådan blandet og vil man lege "Danmark", så er det let af få moderne udenlandske godsvogne flettet ind i togstammerne

Hvor i landet bor du?

Klaus
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Tak skal du have. :)

Det lyder godt. Skal lige have penge, så tror jeg at jeg køber mig det sæt.
Glæder mig meget til at komme igang.

DSB og Danmark som land er mit klare forbillede, så med tiden vil der uden tvivl komme DSB togstammer på min bane. :D
Vil på sigt lave det som det var i min barndom, som sagt med MY og MZ. (Og måske et IC3 tog).
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Moppe:

(Prøver lige igen. Var igang med at skrive et indlæg, og kom til at lukke for vinduet). ;P
Jeg tror du har ret i det skal ses som en investering. Netop dette sæt vil jeg meget gerne have fingre i. http://www.hobbykaeden.dk/show.php?produktid=182238
Jeg vil allerhelst køre dansk, som sagt med udgangspunkt i min barndom. Krantog kunne godt gå an, men det er bestemt ikke et krav. Hehe.
Har du et tip til hvilke skinner der er gode? Jeg vil i starten nok køre på gulvet, men pønser på at lave et fast anlæg i min ene stue. Ikke lige nu og her, men sådan på sigt. :)

Jeg bor i Horsens. :)
Kan se på nettet der faktisk er en modeljernbaneklub i byen der mødes hver uge, så måske man skulle aflægge den et besøg eller to?
Den lokale legetøjs/hobbyforretning afholder osse modeljernbane-aften d. 29. Så der har jeg osse tænkt mig at slå et smut forbi.

Hvor er du fra? Jeg har set et par af dine videoer på youtube, og "subscribed". ;)
jhcn
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

StelmachTP skrev:
Jeg bor i Horsens. :)
Kan se på nettet der faktisk er en modeljernbaneklub i byen der mødes hver uge, så måske man skulle aflægge den et besøg eller to?
Den lokale legetøjs/hobbyforretning afholder osse modeljernbane-aften d. 29. Så der har jeg osse tænkt mig at slå et smut forbi.
Hvad med at komme forbi messen i Stoholm denne weekend? Der er en del forhandlere, så du kan se mange "butikker" på en gang! Der er sikkert også gode muligheder for at slide på Dankortet....
Og så selvfølgelig chancen for ar møde nogle af os - fremfor kun her bag skærmen!
Jeg er der f.eks. på lørdag
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

jeg er der nok søndag

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Hvis du agter, at køre på gulvet den første tid, er de skinner, der følger med startsættet rigtig gode. Men som Moppe skriover, så kommer an på. hvilket koncept, der skal køres efter.

I det hele taget, er der (næsten) frit valg på alle hylder, når det gælder skinne-systemer.

Jeg bruger f.eks. PIKO A skinner, dels fordi de ser rimelige ud til prisen, og dels fordi, jeg godt kan lide geometrien. Jeg har dog også Peco-skinner. Disse er ligeledes af høj kvalitet.

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

StelmachTP skrev:Jeg tror du har ret i det skal ses som en investering. Netop dette sæt vil jeg meget gerne have fingre i. http://www.hobbykaeden.dk/show.php?produktid=182238
Fås det overhovedet længere?
StelmachTP skrev: Jeg vil allerhelst køre dansk, som sagt med udgangspunkt i min barndom. Krantog kunne godt gå an, men det er bestemt ikke et krav. Hehe.
Har du et tip til hvilke skinner der er gode? Jeg vil i starten nok køre på gulvet, men pønser på at lave et fast anlæg i min ene stue. Ikke lige nu og her, men sådan på sigt. :)
Gulvskinne nummer 1 til toskinnedrift er i mine øjne Trix's C-skinne. Den er lidt kostbar og egner sig (igen i følge min mening) ikke til fast anlæg.
Nummer 2 er de Roco skinner der følger med et startsæt.

StelmachTP skrev: Jeg bor i Horsens. :)
Det var en god ide. Måske du kan teame op med andre der har samme hobby som dig?
StelmachTP skrev: Hvor er du fra?
Hammel - det står også ovre i højre side at hver af mine indlæg....

Klaus
StelmachTP
Stationsbetjent

Indlæg af StelmachTP »

Det kunne være spændende at komme til den messe. Desværre kan jeg ikke denne weekend.

Moppe: Det er ikke sikkert det stadig kan fås. Men de har det da på siden, så går ud fra det er noget de har på lager.
Men ser lige ad. Måske jeg kan finde et godt sæt i den lokale hobbyforretning, som jeg nævnte før. (Og lidt billigere måske). De har ihvertfald masser af den slags, og kan sikkert osse skaffe hjem hvis der er noget.

Jeg er iøvrigt ved at fremskynde planerne om at lave et anlæg, da jeg lige så godt kan gøre det først som sidst. Så er der da noget at køre på, og der kommer ikke nullermænd i det rullende materiel. (Ikke så mange ihvertfald). ;)

Moppe: Sorry, det havde jeg ikke set. :P
Besvar