Märklin TV Extra - mfx+

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin TV Extra - mfx+

Indlæg af Søren »

Hejsa

Märklin har produceret en video, der viser funktionerne i deres nye mfx+ system. Ideen er, at din Central Station 2 simulerer et rigtigt lokomotiv med de funktioner, som du nu skal holde øje med mens du kører. Inkl. brændstof. Afhængig af hvilket lokomotiv du har, damp, diesel eller el, vil der være forskellige ting du skal holde øje med.

Videoen viser bl.a., hvordan du kan indstille dit anlæg til at have områder, hvor du kan køre damplokomotivet hen og påfylde kul, vand osv. Dekoderen i lokomotivet vil styre "brændsstofforbruget" i henhold til belastning, således, at mange vogne og mange stigninger kræver mere brændstof.

Spilletid: 5 min. Sprog: Tysk.
http://www.maerklin.de/de/produkte/mode ... ewelt.html

Jeg synes det er en sjov funktion. Selvom det ikke er noget jeg ville implementere på mit anlæg, er jeg sikker på, at det tilfører en stor værdi hos folk, hvor det at kunne køre lokomotiverne som en slags spil er i højsædet. Hvem ved, på sigt kan det måske udvikle sig.

For at kunne bruge funktionen, kræver det, traditionen tro, en speciel dekoder fra Märklin. Dekoderen fås pt. ikke som løsdel, så du er bundet til de lokomotiver der har den installeret fra fabrikken. Funktionen er derfor pt. kun tilgængelig for 3-skinne-folket.

Tiden vil vise, om det griber om sig. Märklin siger, at de vil udbygge systemet i fremtiden, men ingen ved hvad det indebærer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin TV Extra - mfx+

Indlæg af bygger01 »

Jeg synes også nu, at det er noget pjat - særlig skærmen & sikkert min alder - der viser loko'et indvendig, men det kan måske undværes
En ting til fremtiden kunne blive, at det, man fremadrettet ser på skærmen, er optaget fra et lille kamera foran i lokomotivet

Men ved køreplanskørsel kunne funktion med brændstof måske blive endnu en prik i spillet.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:En ting til fremtiden kunne blive, at det, man fremadrettet ser på skærmen, er optaget fra et lille kamera foran i lokomotivet
Det har været vist før herinde, men Roco gør netop det på deres nye system. Det diskuteres i denne tråd: http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?t=746&p=4568
bygger01 skrev:Men ved køreplanskørsel kunne funktion med brændstof måske blive endnu en prik i spillet.
Det vil måske fungere på et lille anlæg, de fleste større anlæg med storstilet køreplanskørsel styres fra håndholdte centraler som f.eks. Lenz LH100. Märklins funktion kræver en CS2. I forhold til håndholdte enheder kan mobilstationen godt flyttes fra stik til stik, som med Lenz, men den kan ikke huske hvad den lavede når man sætter den i et nyt stik. Det er lidt irriterende.

Jeg tror ikke det vil være interessant i storstilet sammenhæng, da jeg vil gætte på, at det tilfører flere problemer end håndterbare når mange mennesker skal styre et anlæg.

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det vil måske fungere på et lille anlæg, de fleste større anlæg med storstilet køreplanskørsel styres fra håndholdte centraler som f.eks. Lenz LH100. Märklins funktion kræver en CS2. I forhold til håndholdte enheder kan mobilstationen godt flyttes fra stik til stik

Du glemmer i forbindelse med Märklin, at der er "padderne", og jeg ved ikke, om de kan vise førerrummet allerede nu, da jeg ikke har et mfx+ lokomotiv, og disse + iPhones er godt alternativ til det ledning rod.

Det har også gjort, at jeg har solgt min gamle CS1, og om de to MS1, der er på lager, kommer meget i brug, er også et godt spørgsmål

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Du glemmer i forbindelse med Märklin, at der er "padderne", og jeg ved ikke, om de kan vise førerrummet allerede nu, da jeg ikke har et mfx+ lokomotiv, og disse + iPhones er godt alternativ til det ledning rod.
Nej, det glemmer jeg ikke, men funktionen findes ikke til iPad/iPhone eller Android. Derudover er det ikke alle som har en iPhone eller Android. Jeg har f.eks. ikke en iPad/iPhone eller en Android. Jeg har heller ikke tænkt mig, at investere i en med det formål at køre modeljernbane.

Derudover vil jeg formode, at når 50 mand skal styre et anlæg, er det mere driftsstabilt med en simpel håndholdt styrenhed på en ledning, end det er med en iPhone og trådløst netværk. Hvad sker der i øvrigt hvis telefonen ringer midt i det hele?

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Så kan alle andre 49 mand let overtage styringen, hvis det er Märlin, der er tale om

Og der er nu ikke så stor forskel i prisen på en MS2 & en tablet, som ikke er en telefon / kan ikke huske hvad den slags hedder

Antallet af iPhone og de andre telefoner er også steget med rekordfart, så mon ikke en større del vil have det i fremtiden også blandt os togfolk

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Så kan alle andre 49 mand let overtage styringen, hvis det er Märklin, der er tale om
Det kan man nu også på andre systemer. :-)
bygger01 skrev:Og der er nu ikke så stor forskel i prisen på en MS2 & en tablet, som ikke er en telefon / kan ikke huske hvad den slags hedder
Mobilstation kan let erhverves for omkring 400 kr. hos en forhandler, der skralder den fra et startsæt. Der er langt til en ordentlig smartphone/Android enhed der kan performe godt nok. iPod touch starter ved 1899 kr.
bygger01 skrev:Antallet af iPhone og de andre telefoner er også steget med rekordfart, så mon ikke en større del vil have det i fremtiden også blandt os togfolk
Måske, men nu har jeg Windows Phone, så medmindre det kommer dertil, så kommer jeg ikke til at bruge det.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar