Märklin 76395

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
thomassn
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Märklin 76395

Indlæg af thomassn »

Hej,

Jeg har købt en Central Station II og har også købt en Märklin 76395.

Jeg har dog det problem, at jeg simpelthen ikke kan få Central Station II til at programmere signalet. Først fulgte jeg vejledningen for digital system i manualen til signalet, men det gav ikke strøm til signalet?
Derefter tilsluttede jeg signalet direkte til, dvs uden midterlederisolering, dog med det resultat, at der kom strøm i signalet men kan stadig ikke få signalet i programmeringsmode.

Hvad gør jeg galt?
bqg
Ledvogter

Re: Märklin 76395

Indlæg af bqg »

thomassn skrev:Hej,

Jeg har købt en Central Station II og har også købt en Märklin 76395.

Jeg har dog det problem, at jeg simpelthen ikke kan få Central Station II til at programmere signalet. Først fulgte jeg vejledningen for digital system i manualen til signalet, men det gav ikke strøm til signalet?
Derefter tilsluttede jeg signalet direkte til, dvs uden midterlederisolering, dog med det resultat, at der kom strøm i signalet men kan stadig ikke få signalet i programmeringsmode.

Hvad gør jeg galt?
Programmeringsbøjlen er ikke rigtigt placeret
Der køres på sporet
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
thomassn
Trafikelev

Indlæg af thomassn »

Jeg har ikke toget på sporet?

Jeg har programmeringspladen under, og jeg kan godt få den til at blinke i programmeringsmode nu, men jeg er på ingen måde sikker på, at jeg får gjort det rigtigt?

Findes der en lettere (og bedre) vejledning til at programmere 76395 end vejledningen, der følger med?
thomassn
Trafikelev

Indlæg af thomassn »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T7FFOdRJg7U[/youtube]
En genstart af CS2'eren hjalp på problemet med at programmere.

Jeg har fulgt vejledningen, påstår jeg, men alligevel virker det ikke efter hensigten. I overstående video bliver der vist, hvordan jeg har koblet det hele sammen.
Hvad har jeg overset?
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

thomassn skrev:Jeg har fulgt vejledningen, påstår jeg, men alligevel virker det ikke efter hensigten. I overstående video bliver der vist, hvordan jeg har koblet det hele sammen.
Hvad har jeg overset?
Måske lidt lærdom om tyske signaltyper og signalbilleder. ;-) Tihi! :-D

Jeg kan af gode grunde ikke vide, hvordan du har programmeret dit signal, men jeg kan se, at forsignalet opfører sig som om at det er programmeret til hovedsignalet lige over det. Hvis det er tilfældet, er det forkert. Forsignalet skal vise signalbilledet for næste signal på strækningen, dvs. hvis du ikke har flere signaler, så har du ikke noget at bruge forsignalet til - og forsignalet vil ikke vide hvad det skal gøre.

Når du er i programmerings-tilstand på din CS2, skal du først programmere hovedsignalet. Dit hovedsignal er af typen bloksignal, og kan vise HP1 (grøn, kør) og HP0 (rød, stop). Dvs. du skal vælge signalbilledet med en rød og en grøn.
Herefter skal du vente indtil forsignalet blinker. Du skal nu vælge det hovedsignal, der hører til forsignalet. Det skal være et andet signal (blok-, indkørsels- eller udkørselssignal) end det som sidder på masten med forsignalet. Herefter er signalerne kædet sammen og forsignalet vil opføre sig korrekt.

Herefter skal tingene virke. Husk at fjerne programmeringsbøjlen når du er færdig.

Hvis du har yderligere problemer refererer manualen til en CS2 hjælpefunktion (tryk på ?), jeg ved ikke om den er god, men du kan evt. prøve at læse derinde.

Du kan læse lidt mere om tysk signalteori her (det er godt nok Viessmann, men beskrivelsen af forbilledet er jo den samme):
http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=180

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

thomassn
Trafikelev

Indlæg af thomassn »

Tip for tippet med signalet.

Jeg har isoleret skinnerne som vist i manualen, men alligevel stopper toget på det isolerede skinnestykke enten med grønt eller rødt signallys. What to do?
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

thomassn skrev: En genstart af CS2'eren hjalp på problemet med at programmere.

Jeg har fulgt vejledningen, påstår jeg, men alligevel virker det ikke efter hensigten. I overstående video bliver der vist, hvordan jeg har koblet det hele sammen.
Hvad har jeg overset?
Husk der er en tidsbegrænsning, hvis den overskrides uden der sker noget, annulleres dine indtastninger.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

thomassn skrev:Tip for tippet med signalet.
Jeg har isoleret skinnerne som vist i manualen, men alligevel stopper toget på det isolerede skinnestykke enten med grønt eller rødt signallys. What to do?
Det har du, men du har ikke forbundet ledningerne som i manualen. Det ser ud til at du har tilsluttet de røde signalledninger til yderskinnen og ikke midterlederen, som er den der er isoleret. De røde ledninger skal sidde ved bogstavet B, før de forsyner midterlederen med strøm. Hvis du kigger på din isolering på videoen, kan du se, at der er ingen måde hvorpå strømmen kan komme til midterlederen.

B = Strøm, rød
0 = Retur, brun

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

thomassn
Trafikelev

Indlæg af thomassn »

Begynderfejl med stil fra min side :) de røde kabler sat selvfølgeligt forkert. Alting fungerer efter hensigten nu.

Tak for hjælpen og glædelig jul :)
Besvar