ESU nyheder 2014

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

ESU nyheder 2014

Indlæg af moppe »

Det bliver endnu et spændende år
http://www.digitale-modelleisenbahn.de/ ... n_2014.pdf

Endnu en leverandør af Voith Gravita (BR 261) og Traxx diesel (BR 245)
(sjovt sammentræf mellem tidligere ADE produkter og ESU nyheder?)

Der kommer også en "funkhandregler" til ecos.
Mangler dog stadig loksound 4 med plux22....

Klaus
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: ESU nyheder 2014

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Hej Klaus

Det er som om, at mange har kastet deres kærlighed på DB BR 220 - senest har PIKO udgivet deres version.

Og nu barsler ESU med deres udgave, blandt andet denne:

ESU #31081 Diesellok, H0, BR V200, 220 022, altrot, Epoche IV, Vorbildzustand 1980, LokSound, Raucherzeuger, DC/AC, 399,00 € Q2/14

... og det lyder jo aldeles spændende, eftersom netop 220 022 har kørt i Danmark i 1981.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg gad godt vide, om de har ændret designet af deres Mobile Control. Jeg glæder mig til at se billeder af enheden. Det ser ud til at røggeneratorer i alt hvad de kan stoppes i er ESUs nye vartegn. :-)

Jeg læste et sted, at røggeneratorer kan skade patineringen på modeller. Erfaringen skulle være, at den film røgen danner på modellen skulle opløse malingen. Er det noget I andre har erfaret? Jeg bruger aldrig selv røggeneratorer, så jeg har ingen idé om det, men jeg synes det virker plausibelt. Hvis det er rigtigt, så ser jeg ingen grund til at smide euro efter sådan en model.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Vi kørte en lang overgang med røg på modelbanen i Hadsten. Her ændrede det ikke på den naturlige patinering der var på lokomotiverne.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Vi kørte en lang overgang med røg på modelbanen i Hadsten. Her ændrede det ikke på den naturlige patinering der var på lokomotiverne.
Men den er jo heller ikke baseret på akrylmaling eller andet?

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Nope, helt almindeligt snavs :-)

Anyhow, så byder ESU lokomotiverne på andet end røg. Da jeg købte min class 66, var det i en direkte sammenligning med Mehanos udgave, jeg har fået røg, "kurvehyl" og utallige lysfunktioner for en yderst beskeden merpris i forhold til en Mehano plus lyddekoder.

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Jeg læste et sted, at røggeneratorer kan skade patineringen på modeller. Erfaringen skulle være, at den film røgen danner på modellen skulle opløse malingen. Er det noget I andre har erfaret? Jeg bruger aldrig selv røggeneratorer, så jeg har ingen idé om det, men jeg synes det virker plausibelt. Hvis det er rigtigt, så ser jeg ingen grund til at smide euro efter sådan en model.
Man kan vel også lade være med at bruge røgen?

BR 261 "Gravita 10BB":
Als Top-Neuheit für das Jahr 2014 dürfen wir Ihnen ein H0-Modell der neuen DB Rangierdiesellok BR 261 "Gravita" vorstellen. Im Gegensatz zu anderen Anbietern ist das ESU-Modell weitgehend aus Metall gefertigt und glänzt mit einer hohen Detaillierung wie geätzten Geländern, warmweissen LEDs mit korrekter Fernlichtbeschaltung und einer Kurz-Kupplungs-Kinematik. Zudem wird die Lok neben einem Rauchgenerator einen LokSound V4.0 M4 Decoder mit grossem Lautsprecher zwei neu konstruierte, funktionsfähige Digitalkupplungen erhalten. Angetrieben wird sie von einem Glockenankermotor. In Verbindung mit den Kurven- und Weichensensoren wird diese Lok ein Rangiererlebnis auf Epoche VI Anlagen. ESU wird die Lok in zunächst 5 Farbvarianten ausliefern.

Rangerkoblinger og "lydfnidderfnadder" er nok til mig :-)

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Man kan vel også lade være med at bruge røgen?
Selvfølgelig. Min pointe er blot, at dit lys-fnidder-fnadder får du efterhånden også ved modeller fra andre producenter, hvorfor jeg ikke ser grund til at betale ekstra for en ESU model.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Tager vi eksemplet med Gravita, er ESU modellen 20€ dyrere end Brawa. For de penge får man ætsede gelændre (de knækker ikke, det gør de på Brawa, hvor de er af plast) funktionsdygtigt fjernlys og røggenerator.
De to første dele er (i mine øjne) de 20€ værd (listepriser), men vi er heldigvis ikke altid enige, det ville også være noget kedeligt ;-)

Klaus
ole vedel
Stationsforstander

Indlæg af ole vedel »

bahnfannet skrev:
Jeg læste et sted, at røggeneratorer kan skade patineringen på modeller. Erfaringen skulle være, at den film røgen danner på modellen skulle opløse malingen. Er det noget I andre har erfaret? Jeg bruger aldrig selv røggeneratorer, så jeg har ingen idé om det, men jeg synes det virker plausibelt. Hvis det er rigtigt, så ser jeg ingen grund til at smide euro efter sådan en model.
Der er stor forskel på røgvæske.
Moderne røgvæske inderholder ikke olie.Feks. ESUs egen og KM1s efterlader ikke mærker, ej heller på material som er patineret med maling på vandbasis.
Denne er i familie med det røgvæske der bruges til sceneteknik blot med røg ved en lavere temperatur.

Ældre typer som SR24 og de små ampuller fra Märklin indeholder olie, fedter og kan opløse farve og tryk.

En hurtig test!
En dråbe på avispapir, er der olie i kommer der en fedtplet, hvis ikke kan det ikke ses når væsken er fordampet.

Mvh. Ole Vedel
Besvar