Sporskifter dekoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
PDH
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Sporskifter dekoder

Indlæg af PDH »

Hej
Et digital spørgsmål.
Jeg har en Roco Multimaus Pro med multiZENTRALE 10830 der via Lenz LS 150 styrer mine sporskiftere. Sporskifter motorerne er Cobalt drev. Det virker altsammen som det skal, men jeg ville gerne at et af skifterne udover den digitale styring også kunne styres med et par reed-relæer. Det kan man godt med Lenz dekoderne, hvis sporskifterne skiftes med skiftespoler. Problemet opstår fordi Cobalt drevene skal bruge ca. 4 sek om at skifte.
Så til spørgsmålet: Findes der en måde at styre sporskifterne digitalt med eksterne kontakter ?
Roco zentralen har indgange for "RocoNet" der så vidt jeg ved skulle være kompatibelt med XpressNet

Mvh PDH
Lenzuser
Stationsbetjent

Re: Sporskifter dekoder

Indlæg af Lenzuser »

Det gør det da. Klippet fra manualen (LS150) nå kan ikke finde ud af hvordan jeg vedhæfter en fil, så må jeg jo linke til det ;-)
http://www.digital-plus.de/pdf/b_11150_d.pdf
/Ottens
Peco code 75 , Tams MasterControl, Traincontroller Gold version 8, Smarthand, Trainprogrammer.
PDH
Trafikelev

Indlæg af PDH »

Lenzuser skrev:Det gør det da. Klippet fra manualen (LS150) nå kan ikke finde ud af hvordan jeg vedhæfter en fil, så må jeg jo linke til det ;-)
http://www.digital-plus.de/pdf/b_11150_d.pdf
Jeg har set i manualen og opstillingen med kontakter virker så vidt jeg kan bedømme kun med spoledrev, da drevet kun får kortvarig strøm via kontakten (i mit tilfælde reed-relæet). Mit motordrev skal have strøm i ca. 4 sek.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det er lidt en umulig opgave du er ude i.

Dine dekodere kan ikke styres direkte ved hjælp af en kontaktfunktion
Dit system kan i sig selv ikke læse en kontakt og give et signal til en dekoder om at skifte til en given position.

Hvad er det præcist du skal bruge det til?

Klaus
(For øvrigt, så kan du kun stille spoledrevne sporskifte i ganske kort tid med reedrør, fordi rørene ikke kan tåle den høje strøm som spolerne trækker)
PDH
Trafikelev

Indlæg af PDH »

Hej Klaus

Jeg skal prøve at forklare hvad det skal bruges til
Jeg har en rimelig simpel banegård med to spor. I "syd" enden er der et enkelt spor ud som går i "kælderen" til en skjult banegård og vendesløjfe. I "nord" enden går spor 1 til DSB og spor 2 til en privatbane. Med lidt snyd hænger de to sammen og virker som en vendesløjfe. Altså kører et tog til privatbanen fra spor 2 kommer den tilbage via DSB og ind i spor 1. Problemet er at hvis jeg vil have et tog til at køre endeløst f.eks for at tilkøre et nyt lokomotiv, skal jeg skifte sporskifteren mellem spor 1 og spor 2 i "syd" enden hver gang toget er vendt.
Håber du kan se problemet. Alle lokomotiver er i forvejen forsynet med magnet af hensyn til sporskifteren i vendesløjfen i kælderen.

Mvh
Per H
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Er dt er kredsløb du kommer til at bruge uafhængigt af alt andet og du dermed er sikker på at du ikke ved et tilfælde får brugt sporskiftedekoderen samtidig med automatikken?

I så tilfælde laver du et lille stykke elektronik med to "tidsforlængere" og kobler dem mellem reedrør og sporskifte.

Alternativt så kender jeg en fin lille løsning, der dog kræver at conbalt drevet skiftes ud med en servo ;-)

Klaus
PDH
Trafikelev

Indlæg af PDH »

Det ville ikke gøre noget at begge systemer ikke kunne bruges samtidig.
Løsningen med "tidsforlængere" har jeg tænkt på og det bliver nok løsningen.
Den lille fine løsning du nævner ville jeg da meget gerne høre om.
Cobalt drevet har ingen ende-afbryder og er beregnet til at stå med spænding nele tiden ( bruger kun 35mA ved 12 Volt). Lenz dekoderne er sat til at afbryde efter 4 sek. hvilket også fungerer fint.
Hvorfor din lille løsning kræver en servo vil måske fremgå af din forklaring

Mvh
Per H
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Min løsning er at skifte cobalt'en ud med en servo og så bruge en ESU dekoder. Sidstnævnte har nemlig indgange for kontakter.

Klaus
Besvar