Erfaringer med PIKO A-spor

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Erfaringer med PIKO A-spor

Indlæg af Søren »

Hep

Jeg er ved at forberede en anmeldelse af et PIKO startsæt til min blog, og i den forbindelse overvejer jeg at lave et opfølgende indlæg om PIKOs A-spor. Jeg synes det er spændende at se lidt på alternativerne, frem for de evigt åbenlyse valg. Det giver lidt krydderi i mit modelbaneland. :-)

Da det jo er mine egne penge det går ud over, så ønsker jeg ikke, at investere i en anmeldelse, hvis resultatet er givet på forhånd. Jeg ønsker heller ikke en anmeldelse, der blot ender med konklusionen "skrot". Jeg har researchet på nettet og fundet mange indlæg på diverse tyske fora, der fortæller om problemer med sporskifter, især kurvede, og hvordan lokomotiver afsporer fordi tungerne er for "tynde".

Hvad er jeres erfaringer med PIKOs A-spor? Falder det fra hinanden eller stjernespiller det bare?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Erfaringer med PIKO A-spor

Indlæg af henho »

Jeg er SUPER tilfreds med PIKO's A-skinner.

De er pæne, de er stabile, de trækker ikke ret meget skidt til sig, de leder godt (strømtab holdes indenfor ganske fornuftige grænser), flexskinnerne er dejligt bøjelige og alt i alt er de rimelig billige.

Hvad vil du mere :D

Og nåeh jo, ved hjælp af de forskellige lasker, er de kompatible med alverdens andre skinnesystemer !
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Det eneste problem jeg har haft med PIKO A-skinner er, at min E maskine ikke kunne lide den smule tungerne i sporskifterne kunne give sig - men det var med den første problematiske hjulkonfiguration den havde med mikro flangerne.
Jeg synes at det er et rigtig godt spor til en fornuftig pris. FLEX skinnerne er meget fleksible.
Man skal bare skynde sig at smide den mærkelige strømtilslutningsdims langt væk og lodde ledningerne på.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

gert skrev:Man skal bare skynde sig at smide den mærkelige strømtilslutningsdims langt væk og lodde ledningerne på.
Ja, det fandt jeg ud af, da jeg første gang stiftede bekendtskab med nogle af slagsen tilbage i 2007, da jeg var grøn og uvidende om 2-skinne og digitalstyring. :-) Hver gang jeg satte en lokomotiv på sporet, så summede dekoderen højlydt. Senere noterede jeg mig, at problemet med min dekoder forsvandt, da jeg satte lokomotivet på en bane af Trix C-spor. Jeg troede at PIKO-sporet var noget skrammel, og tænkte at C-sporet var bedre (det var det også, i forhold til mit behov).

Først flere år senere, gjorde du mig opmærksom på, i et indlæg her på Baneforum, at årsagen måske var den lille klips - og ja, hvad skulle det ellers have været. Så på en måde har jeg gjort PIKO-sporet uret, og vil gerne se på det med friske øjne. :-)

Min daværende, og nu lukkede forhandler, var åbenbart heller ikke klar over det, da han solgte mig klipsen sammen med digitalsystemet. :-)

For god ordens skyld:
PIKO producerer to klips, en til analog og en til digital. Er det den digitale du har oplevet problemer med? Jeg antager, at min var den analoge, med radio-støj-halløj funktion.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Tja Søren, du frekventerer selv en mindre modelbane i Hadsten, hvor hele det danske anlæg (minus det nedadgående spor i spiralen er A-skinner. Og, hvor over halvdelen af opstillingssporene på det tyske anlæg er enten helt eller delvist opbygget af A-skinner.

Erfaringen viser at sporskiftene kan være ømfindtlige, nogle af dem kræver en let justering af tungen (den sidder ikke ordentligt i træksvellen) inden brug, ellers er der ingen problemer med selve skinnerne. Det skal dog siges at vi ikke bruger det lille kurveskifte nogen steder, idet den indre radius på demer ret lille. Sporskifte skal være placeret på et ordentligt underlag, kan de vride sig, kan de give skifteproblemer med PIKO's egne drev.

Sporskiftedrevene derimod er jeg ikke begejstrede for. Først efter vi har overstroppet alle endeafbrydere er de blevet stabile og på den synlige del ad det danske anlæg er vi simpelthen skiftet til servomotorer.

Alt i alt, vil jeg ikke være bleg for at anbefale A-skinner til "modeltogstosser".

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Tja Søren, du frekventerer selv en mindre modelbane i Hadsten, hvor hele det danske anlæg (minus det nedadgående spor i spiralen er A-skinner. Og, hvor over halvdelen af opstillingssporene på det tyske anlæg er enten helt eller delvist opbygget af A-skinner.
Frekventerer er måske så meget sagt, jeg tror jeg har besøgt jer ca. to gange sidste år. :-) Men jeg håbede jo netop, at du ville dele ud af dine erfaringer, for jeg vidste jo godt at I benyttede sporet.
moppe skrev:Sporskifte skal være placeret på et ordentligt underlag, kan de vride sig, kan de give skifteproblemer med PIKO's egne drev.
Hvad mener du med ordentligt underlag? Skal de være skruet fast for ikke at give sig?
moppe skrev:Sporskiftedrevene derimod er jeg ikke begejstrede for. Først efter vi har overstroppet alle endeafbrydere er de blevet stabile og på den synlige del ad det danske anlæg er vi simpelthen skiftet til servomotorer.
Er det samme problematik som med Märklins drev?

Med venlig hilsen
Søren

gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

bahnfannet skrev:
gert skrev:
For god ordens skyld:
PIKO producerer to klips, en til analog og en til digital. Er det den digitale du har oplevet problemer med? Jeg antager, at min var den analoge, med radio-støj-halløj funktion.

Du skal bare ikke bruge nogle af dem. De til analogdrift har bare en kondensator ekstra. 2 ledninger loddet på skinnerne - så virker det i alle tilfælde.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Frekventerer er måske så meget sagt, jeg tror jeg har besøgt jer ca. to gange sidste år. :-)
Det føles som flere :-)

bahnfannet skrev:Er det samme problematik som med Märklins drev?
Ja, med hensyn til endeafbryderne. Men ikke permanentmagnetiseringen som Märklins drev kommer til at fejle senere hen.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Det føles som flere :-)
Jeg vælger at tage det som en kompliment. ;-)
moppe skrev:Ja, med hensyn til endeafbryderne. Men ikke permanentmagnetiseringen som Märklins drev kommer til at fejle senere hen.
Jeg kunne forstå det med permanentmagnetiseringen. Men hvad er det, som sker med endeafbryderne?

Med venlig hilsen
Søren

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Vedrørende sporskifter :

Jeg har ikke haft problemer med afsporinger.

Skifterelæerne ved jeg ikke noget om. Jeg synes de er alt for dyre, og foretrækker Gauge Masters underjordiske relæer til ca. det halve af prisen på PIKO's.
(Der er i øvrigt også indbygget et par kontaktsæt.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Besvar