Jeg elsker tog

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ShortyDK
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail

Jeg elsker tog

Indlæg af ShortyDK »

*Update*
Som starter af tråden kan jeg redigere som jeg vil og det gør jeg så..
Jeg er nu meget tættere på en bane som skal laves i et ubrugt børneværelse og det har vist sig der kan være overraskende mange skinnemeter på den forholdsvise lille plads!
Med 2 startsæt og en del løse skinner og sporskifter kan jeg nu snart lave noget fornuftigt, men da jeg også samtidig har fået lavet nogle sporplaner skulle det undre mig meget om ikke jeg mangler ligeskinner og specielle små skinner - jeg kender dog et par butikker der burde kunne hjælpe mig der!
..alt sammen meget spændende.
- - - - - - - - -
Så prøver jeg lykken!
Ny starter er jeg vel ikke, da jeg ikke har lokale eller skinner, tog mm på plads endnu.. kun et "tilsagn" fra kommandotårnet ;)

Men har en lyst til selv at prøve at stille en bane op, tanken om digital drift frister mig, også tanken om dansk kørsel er der...

Jeg har siddet og suget youtube videoer til mig af forskellige modeljernbaner, der er rigtig mange måder at lave en bane på.

Nogle gør meget ud af landskabet, andre lægger kun skinner og andre igen kombinere på livet lyst. Min primære interesse er at

planlægge, samle og køre.. altså ikke så meget landskabet, måske fordi jeg er bange for at lave noget der ligner L...

På nogle af de videoer der har fanget mig, har der været bygget i flere etager og det syntes jeg faktisk er en god måde at få

lavet nogle skinne meter på hvis der ikke er så meget plads at gøre godt med. Laver jeg en bane med flere etager og vælger at

køre dansk, så er det udelukket pga min kærlighed til de danske lokomotiver især MZ'er - guderne må vide hvorfor? :)

Siden barnsben hvor jeg kørte med Märklins M skinner har jeg de sidste år kørt med tog på PCen, det første spil som jeg stadig spiller

var Chris Sawyers Locomotion hvori der er rig mulighed for at planlægge og få lavet nogle sindrige skinne systemer. Det nyeste

spil er Sid Meiers Railroads, det var lidt svært at få til at køre ordentligt i starten men de problemer er nu løst. Det er nok det tætteste

på modeltog man kan komme uden egentlig at kunne røre ved dem, jeg nyder alle detaljerne på lokomotiverne men det er ligesom ikke nok!

Så nu springer jeg ud.. igen.. og vender tilbage til den modeljernbane klub jeg var medlem af for ca 10 år siden, starter i morgen og det

bliver spændende :D

Mangler måske lige at skrive mine tog planer her hjemme nok ender med en løsning der hedder digital HO 2-skinne drift, etage byggeri -

mangler så bare producenten og et prisoverslag, det sidste er nok umuligt.

Hilsen

Shorty
Skott
Lokomotivfører
Digital: Ja
Skinnesystem: peco code 75

Re: Jeg elsker tog

Indlæg af Skott »

Hej ShortyDK

Velkommen tilbage til denne dejlige hobby.

Jeg kender udmærket Locomotion. Det er der også gået adskillige timer med her, især blev det godt, da jeg fandt de mange danske lokomotiver og vogne, man kunne importere til spillet. Det gjorde kun gejsten endnu større for spillet.

Jeg er dog lidt i tvivl om, om dit indlæg blot er en statusopdatering fra dig for at fortælle, du er igang med hobbyen igen, eller om der reelt ligger spørgsmål, du skal have afklaret i det?
Jeg er selv ved at anlægge en bane i kælderen, hvor jeg bygger i etager - Jeg vil så bygge en helix, der kommer til at stå i nabolokalet, hvor man kan køre mellem etagerne - Fed måde at få meget strækningskørsel på, når pladsen er begrænset :)
ShortyDK
Trafikelev

Indlæg af ShortyDK »

Tak ;)

Jeg strejfede spørgsmålet sidst i mit indlæg, som barn havde jeg Märklin M skinner og skiftede det ud i mine teenage år til K skinner.

Jeg har en fornemmelse af at Märklin er lidt lige som B & O (TV).. Flot, funktionel og dyrt !? Som i TV verdenen er der alternativer også i modeltogs verdenen til Märklin.

Disse alternativer vil jeg gerne have afdækket...

Mine ønsker som sagt 2-skinne drift, digitalt, dansk kørsel.. anlæg opbygges i etager pga pladsen

Roco kigger jeg på.. uden ellers at vide noget om det :?:

Hilsen

Shorty
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

Hej Shorty

Som jeg har set omtalt i et andet indlæg, hører jeg også ind under den 'normale' gruppe af H0-kørere, der er startet op med Märklin og senere har konverteret til 2-skinne, da bl.a. sporene er langt billigere, men også mere naturtro og vigtigst for mig, der er et langt større udvalg i sporskifter!
Men, du skriver, du atter er startet op i din lokale klub. Det kan være rart, at man benytter samme sporsystem som sin klub, da man derved kan tage sit materiel med ud på et langt større anlæg og afprøve det. Så det bør du også overveje.
Ulempen ved 2-skinnedrift er dog, at du skal sikre den rigtige polarisering af sporskifter og vendesløjfer, da du jo har forskellig polarisering i de to skinnestrenge - Det er jo Märklinsporets force, at du kan være ligeglad med dette.
Hvordan dette gøres, kan du læse om på Erik Olsens udmærkede side: http://www.modelbaneteknik.dk/model/styr/str_spsk.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/model/styr/str_vslj.htm
Der findes dog sporskifter ved 2-skinnedrift, hvor man har isolerede hjertestykker (de kaldes insulfrogs, frog = hjertestykke på engelsk). Her skal man ikke tænke i polarisering.

Mvh.
Tomas
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Skott skrev:Der findes dog sporskifter ved 2-skinnedrift, hvor man har isolerede hjertestykker (de kaldes insulfrogs, frog = hjertestykke på engelsk). Her skal man ikke tænke i polarisering.
Så dermed ingen ulempe alligevel, måske at være bundet til bestemte sporskifter, men så igen: Det er man også ved Märklin. Så kan man stadig lige så godt vælge 2-skinne. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

bahnfannet skrev:
Skott skrev:Der findes dog sporskifter ved 2-skinnedrift, hvor man har isolerede hjertestykker (de kaldes insulfrogs, frog = hjertestykke på engelsk). Her skal man ikke tænke i polarisering.
Så dermed ingen ulempe alligevel, måske at være bundet til bestemte sporskifter, men så igen: Det er man også ved Märklin. Så kan man stadig lige så godt vælge 2-skinne. ;-)
Du er netop ikke bundet af sporskifter - Du kan sagtens blande Peco, PIKO, Tillig etc. på det samme anlæg. Det er intet problem. Det ville aldrig gå med Märklin uden, du skulle til at selvfabrikere midterlederen.
Men flexskinnerne er også væsentlig billigere i 2-skinne - ex. peco http://www.hosdorthea.dk/product.asp?product=3506 koster her 38 kr. for 900mm, mens Märklins ditto http://www.spor23.dk/products/productin ... ItemID=126 koster 89,-
Sporskifter er ca. samme pris.
ShortyDK
Trafikelev

Indlæg af ShortyDK »

Hej!
I er hurtig på banen med svar, det er fedt :)
Skott: det bliver ikke samme størrelse da DMJK kører str. O, det får jeg squtte lov til fra kontrolposten herhjemme :(
Men H0 er også ok..
Det er først gået op for mig her fornyelig at et digitalt startersæt fra eks. Roco også indeholder skinner og digital remote, troede først det kun var et eller to togsæt der var i.
Min kone troede i øvrigt at det at komme i en klub var nok for mig, men... det er jeg ikke sikker på :P

Hilsen
Shorty
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Skott skrev:Du er netop ikke bundet af sporskifter - Du kan sagtens blande Peco, PIKO, Tillig etc. på det samme anlæg. Det er intet problem. Det ville aldrig gå med Märklin uden, du skulle til at selvfabrikere midterlederen.
Du skrev at det var en ulempe ved 2-skinne med hjertestykker, hvorefter du nævner, at man godt kan få isolerede alligevel. Så konstaterer jeg blot, at så er der jo alligevel ingen ulempe, da man jo så blot kan holde sig til de spor, såfremt man synes det er kompliceret med hjertestykker. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

bahnfannet skrev:
Skott skrev:Du er netop ikke bundet af sporskifter - Du kan sagtens blande Peco, PIKO, Tillig etc. på det samme anlæg. Det er intet problem. Det ville aldrig gå med Märklin uden, du skulle til at selvfabrikere midterlederen.
Du skrev at det var en ulempe ved 2-skinne med hjertestykker, hvorefter du nævner, at man godt kan få isolerede alligevel. Så konstaterer jeg blot, at så er der jo alligevel ingen ulempe, da man jo så blot kan holde sig til de spor, såfremt man synes det er kompliceret med hjertestykker. ;-)
Det er fuldstændig rigtig. Dog har jeg valgt at bruge pecos sporskifter med ledende hjertestykker - elektrofrog, da jeg derved sikrer, at de lokomotiver, der måske ikke har så godt strømoptag ikke bliver 'hængende' i sporskifterne. Men det giver mig da noget mere ledningsarbejde...
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

ShortyDK skrev:Hej!
I er hurtig på banen med svar, det er fedt :)
Skott: det bliver ikke samme størrelse da DMJK kører str. O, det får jeg squtte lov til fra kontrolposten herhjemme :(
Men H0 er også ok..
Det er først gået op for mig her fornyelig at et digitalt startersæt fra eks. Roco også indeholder skinner og digital remote, troede først det kun var et eller to togsæt der var i.
Min kone troede i øvrigt at det at komme i en klub var nok for mig, men... det er jeg ikke sikker på :P

Hilsen
Shorty
Man prøver da at hjælpe, når man kan :)

OK - Det giver mening - Der er noget over spor 0 - Har selv været til køreaften nogle gange i JMJK. Detaljerne og arbejdet på de håndarbejdede modeller og det håndlagte spor gør noget ved oplevelsen. Men det fylder...

Hvis ikke, du har noget materiel endnu vil jeg også anbefale, du går efter et startsæt - alternativ kunne du jo se dig om efter et brugt sæt med digital kontrol m.v. Det var sådan jeg startede op. Så kan du måske være heldig at få et fornuftigt anlæg til en god pris fra starten af?
Hvor meget plads må du råde over?

Mvh.
Tomas
Besvar