En epoke er slut i Polen

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

En epoke er slut i Polen

Indlæg af Togsøn »

Med stor sorg indstilles den sidste plandamp drift i Polen. :(

Fra maskindepot Wolsztyn kører den sidste OL 49 mandag den 31/3-2014 som plandamp!

Den 15/12-2013 kørte den sidste gang på strækningen Wolsztyn -Poznan, siden mellem Wolsztyn-Leszno.

Men nu er det definitivt slut, efter 1/4-2014 er det som Danmark kun museums kørsel, det er blevet for dyrt at køre plandrift og for langsomt, acceleration af damplokomotiverne er slet ikke som de fine polske skinnebusser.

Der er en støtteaktion hvor du kan skrive dit indlæg med det foremål at få plandampen genetableret: http://www.radiomerkury.pl/informacje/p ... wozow.html

Med venlig hilsen
Erling
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: En epoke er slut i Polen

Indlæg af moppe »

Nu findes der forskellige måder at køre plandamp på. Tyskerne har en del år gjort det at de kører "plandamp" med et muesumslokomotiv, der så trækker moderne tog i betående køreplan.

Det syntes jeg er fint.

Men damplokomotivtrukne tog i almindelig køreplan hører ikke til i nutiden, så jeg begræder det ikke. Tog skal være der for at betjene passagerne på en komfortabel og miljøvenlig måde - og ikke mindst på så kort tid som muligt.
Damp er vedligeholdelseskrævende og ikke voldsomt miljørigtigt (et damplokomotiv spilder en masser varme på ingenting), når det så samtidig er med til at sløve køreplanen ned, så har det ingen berettigelse,

For mig er damplokomotiver noget gammelt noget og skide hyggeligt - som museumstog. Hvis Wolsztyn beholdes som turistattraktion og kører med turister og jernbanetossede er det rigtigt fint.

Klaus
Besvar