MSL-TV: Viessmann 26110 "Robel" trolje og Märklin VT 95.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
MSL-TV: Viessmann 26110 "Robel" trolje og Märklin VT 95.
MSL TV (Modellbahnshop Lippes Youtube kanal) har lagt nye videoer op med henholdsvis en test af Viessmanns nye trolje og Märklin / Trix nye skinnebus VT 95. MSL vil selvfølgelig gerne sælge modellerne og derfor er deres videoer overvejende neutrale og positive. De giver en fin idé om modellen, så man kan dømme selv. Jeg synes det er en rigtig god idé.
Troljen synes jeg egentlig er meget fed. Den har lyd og diverse lysfunktioner. Bemærk at motoren sidder under troljen, hvilket må siges at være lidt af en præstation. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om de skråtstillede snekker. Jeg synes ikke jeg kan se tandhjulene på noget tidspunkt, men jeg håber da at Viessmann har tænkt over det slid der må forventes i denne specielle konstruktionen.
Märklin/Trix har tidligere på året udgivet en skinnebus, VT 95, som er en rigtig flot model. På videoen kan du se diverse digitalfunktioner og høre lyden. Jeg synes den er rigtig flot, og det er virkelig fedt med gennemgik i motorvognen. Det har modellen fra Floco ikke, hvilket jeg synes er lidt ringe i 2014. Min eneste anke mod Märklin-modellen er den strømførende koblingsstang mellem motor- og bivogn, da skinnebussen normalt vil skulle foretage et omløb på endestationen. Det er muligt at man kunne installere strømførende koblinger, men det er ikke vist i videoen eller i Märklins materialer. Så tiden vil vise, hvad man kan gøre der.
Lydeffekterne minder meget om Fleischmanns, men jeg synes ikke højttaleren lyder helt fantastisk i Märklins model. Døm selv:
Troljen synes jeg egentlig er meget fed. Den har lyd og diverse lysfunktioner. Bemærk at motoren sidder under troljen, hvilket må siges at være lidt af en præstation. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om de skråtstillede snekker. Jeg synes ikke jeg kan se tandhjulene på noget tidspunkt, men jeg håber da at Viessmann har tænkt over det slid der må forventes i denne specielle konstruktionen.
Märklin/Trix har tidligere på året udgivet en skinnebus, VT 95, som er en rigtig flot model. På videoen kan du se diverse digitalfunktioner og høre lyden. Jeg synes den er rigtig flot, og det er virkelig fedt med gennemgik i motorvognen. Det har modellen fra Floco ikke, hvilket jeg synes er lidt ringe i 2014. Min eneste anke mod Märklin-modellen er den strømførende koblingsstang mellem motor- og bivogn, da skinnebussen normalt vil skulle foretage et omløb på endestationen. Det er muligt at man kunne installere strømførende koblinger, men det er ikke vist i videoen eller i Märklins materialer. Så tiden vil vise, hvad man kan gøre der.
Lydeffekterne minder meget om Fleischmanns, men jeg synes ikke højttaleren lyder helt fantastisk i Märklins model. Døm selv:
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Carsten B. Thomsen
- Ledvogter
- Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: MSL-TV: Viessmann 26110 "Robel" trolje og Märklin VT 95.
Hej Sørenbahnfannet skrev:MSL TV (Modellbahnshop Lippes Youtube kanal) har lagt nye videoer op med henholdsvis en test af Viessmanns nye trolje og Märklin / Trix nye skinnebus VT 95. MSL vil selvfølgelig gerne sælge modellerne og derfor er deres videoer overvejende neutrale og positive. De giver en fin idé om modellen, så man kan dømme selv. Jeg synes det er en rigtig god idé.
Troljen fra Viessmann er rigtignok aldeles fed.
Med hensyn til de skråtstillede snekker, så er der teknisk set vel egentlig ikke så meget nyt under solen, såfremt der er tale om, at kardaner eller "knokkelled" (á la Roco) forbinder motorakslerne og snekkernes aksler.
Det er jo samme teknik, som alle andre efterhånden også bruger (og nu også Märklin - langt om længe!) og som Roco har brugt siden 1970'erne - og her er det nødvendigt for at kunne forsænke motoren så meget, som tilfældet er.
Hos Roco har det jo vist sig at være særdeles slidstærkt, så hvad er det, der bekymrer dig her ?. :)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Carsten B. Thomsen
Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Roco (og andre) har ikke snekker der går skråt på tandhjul. Kardantrækket hos Roco er for at boggien kan dreje, og for at sikre at snekken altid går lige på tandhjulet i gearkassen. Som du kan se på klippet fra Nürnberg-messen ligner det, at snekken går direkte på akslen fra motoren, den kan tilsyneladende ikke dreje og gå vinkelret på den aksel den skal drive.Carsten B. Thomsen skrev:Hos Roco har det jo vist sig at være særdeles slidstærkt, så hvad er det, der bekymrer dig her ?. :)
Min bekymring er sådan set blot, at en konstruktion hvor en snekke går skævt på et tandhjul slides utrolig hurtigt. Det vil være lidt det samme som Märklins Cargo Sprinter, hvor gearkassen drejer i snekken. Det er en virkelig ringe konstruktion.
Nu er det meget svært at se præcist hvordan Viessmanns model er bygget op, så vi må jo blot vente og se om ikke en venlig sjæl vil splitte den ad og lægge billederne op. :-) Jeg kan jo være heldig og tage fejl.
Med venlig hilsen
Søren
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jeg fandt følgende billede i Viessmanns manual. Det ligner helt klart, at snekken går skævt på akslen.
Med venlig hilsen
Søren
8-)
Hvis snekke og tandhjul er lavet til at køre skråstillet er der så vidt jeg kan se intet problem.
Hvis det er en almindelig snekke og tandhjuls-kombination der er blevet skråtstillet, er der nok et problem!
Per.
8-)
Hvis snekke og tandhjul er lavet til at køre skråstillet er der så vidt jeg kan se intet problem.
Hvis det er en almindelig snekke og tandhjuls-kombination der er blevet skråtstillet, er der nok et problem!
Per.
8-)
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Jeps, til gegæld er tandhjulet heller ikke skråtskåret, for at passe på en snekke der sidder vinkelret på tandhjulet.bahnfannet skrev:Det ligner helt klart, at snekken går skævt på akslen.
Kig på snekken, her sidder selve sneglen parallelt med hjulakslen......
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jeg synes det er meget svært at se, hvordan det præcist er lavet. Jeg kan dog godt se hvad du mener. Jeg må vente til jeg kan se en model live. :-)moppe skrev:Kig på snekken, her sidder selve sneglen parallelt med hjulakslen.
Flot er den bestemt og jeg synes den kunne være sjov at have. :-)
Med venlig hilsen
Søren