Billeder af Märklins to nye S88 moduler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Billeder af Märklins to nye S88 moduler

Indlæg af Søren »

Märklin Digital har haft nye S88 moduler på programmet i et stykke tid. De har ind til nu dog kun eksisteret som tegninger.

Forskellen fra de tidligere tilbagemeldingsmoduler er, at de nye benytter alm. netværkskabler og derfor kan afstanden imellem dem være væsentlig større end tidligere. Det er samme princip som Svend Brandt, LDT osv.

Modulerne kommer i to forskellige udgaver "S88 AC" og "S88 DC". Den lidt underlige navngivning kan oversættes "Uden optokopler" og "Med optokopler". I princippet har det ingenting med AC eller DC at gøre, som alt andet Märklin Digital kan du bruge det uanset om du kører 3-skinne eller 2-skinne. Det afhænger fuldstændig af, hvordan du laver tilbagemelding. Typisk ved 3-skinne, vil tilbagemeldingen være at isolere den ene skinne, hvorfor man her ikke behøver et modul med optokopler. Det er nok her årsagen til navngivningen skal findes. Det ærgrer mig dog lidt at produkterne har fået de navne, da det giver brugerne et forkert indtryk af mulighederne.

F.eks. kan man bruge S88 AC til at styre en sportavle, og det er jo her underordnet om man kører 2-skinne eller 3-skinne. :-)

Her er et par fotos af produkterne.
60881 S88 AC
60881 S88 AC
60882 S88 DC
60882 S88 DC

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Billeder af Märklins to nye S88 moduler

Indlæg af speed180 »

bahnfannet skrev:Forskellen fra de tidligere tilbagemeldingsmoduler er, at de nye benytter alm. netværkskabler og derfor kan afstanden imellem dem være væsentlig større end tidligere. Det er samme princip som Svend Brandt, LDT osv.
Nå, det tror jeg nu gerne jeg vil se før jeg tror det.
det eneste jeg kan se der er tilfælles med Svend Brandt modulerne er RJ 45 stikket, og det alene giver IKKE en sikker og støjfri tilbagemelding, tro mig jeg har forsøgt.
Men hvis Märklin skulle være gået væk fra deres gamle skifte register system og er begyndt at bruge et nyt system så måske :?:
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

speed180 skrev:Men hvis Märklin skulle være gået væk fra deres gamle skifte register system og er begyndt at bruge et nyt system så måske :?:
Det må vi jo se når det dukker op. Jeg havde nu heller ikke forventet at Mr. Elektronik havde elsket systemet uanset hvad. ;-) For os der ikke er eksperter på området, så er det dejlige nemme moduler at have med at gøre.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

AC og DC tilbagemelding........aaargh!

I mine øjne er de fleste S88 systemer meget "risikobetonede" idet de ikke tilbyder galvanisk adskillelse mellem indgangen i styreenheden og strømmende ude i skinnerne/under anlægget.
Det er simpelthen en potentiel risiko for introducering af støj (og dermed falske meldinger) samt afbrænding af indgangen i styreenheden (der er dyr at få repareret).
Specielt "AC tilbagemelding", hvor man forbinder kørestrømmen direkte til feedback bussen huer mig ikke.

Her er Sven Brandt systemet (det system jeg også har vist moduler fra) genialt.
I første ombæring er "inderste ende" af S88 bussen isoleret fra resten af systemet. Det vil sige kortslutninger ude under anlægget aldrig vil kunne får S88 indgangen i den dyre digitalcentral til at brænde af.
Næste trin er at S88 bussen og modulerne er forsynet fra en separat strømforsyning. Ikke blot sparer det digitalstationens dyre strøm og sikrer mod ovennævnte fejlsituationer, det forsyner også trykknapper og lignende tilbagemeldinger.
Tredje trin er at altid isolere kørespænding og "styrespænding" fra hinanden - uanset om man kører 2 eller 3 skinne system.

Edit:
Fjerde trin i Sven Brandt systemet er at der er aktiv støjfiltrering ude i selve S88 modulet, så ikke digitalcentralen skal udføre filtreringen.

Okay, jeg er nok bare "skadet" af at have arbejdet med elektronik og reparation heraf i 25 år.....

Klaus
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

moppe skrev:AC og DC tilbagemelding........aaargh!

Okay, jeg er nok bare "skadet" af at have arbejdet med elektronik og reparation heraf i 25 år.....

Klaus
Ja det gør i hvert fald en opmærksom på farerne ved store systemer med fælles stel, støjimpulser og andet guf.

Separate strømforsyninger, galvanisk adskillelse og nøje styr med alt hvad er sker - det kan vi li'

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det er mange antagelser omkring et system, som vi i princippet overhovedet ikke aner hvordan fungerer. I glemmer, at der skal en komponent mellem CS2'eren og S88 modulerne, den er ikke dokumenteret endnu. Det kan jo være den tillader ekstern strøm. Hvem ved.

Jf. produktdatabanken giver den mulighed for lidt styring af sportavle, forbindelse med netværkskabler, samt tilslutning af "gamle" s88 moduler. Den giver mulighed for forbindelse til CS2 eller en Terminal ude på anlægget.

Tegningen siger ikke meget, men den ser sådan ud:
60883
60883
Det lille stik lige over den tykke ledning ved ingen hvad gør, men det ligner samme symbol for ekstern strøm, som der var på M83 og M84 dekoderne før de fik billeder.
Dekoder M84 - 60841
Dekoder M84 - 60841
Dekoder M83 60841.jpg (24.04 KiB) Vist 5853 gange

Med venlig hilsen
Søren

Purellum
Stationsbetjent
Scale: 1

Indlæg af Purellum »

8-)

Jeg faldt lige over denne; det ser ud til at der er en 60882-"dims" der kan tilsluttes ekstern strømforsyning.

http://www.sporskiftet.dk/wiki/Märklin- ... e-oversigt

Per.

8-)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

@Per
Sporskiftets "udførlige" afskrift af Märklins produktdatabase, formodet Google-translate (navneord med stort, hvornår har vi sidst set det i Danmark ;) ), indeholder også samme mangelfulde information: Der står intet om forbindelse til Link 88.

Jeg foretrækker til enhver tid at gå direkte til kilden (hvor der heller ikke står meget, men Google-faktoren er taget ud):
http://www.maerklin.de/de/service/suche ... t_nr=60822

Der er ingen som rigtig ved, hvad 60822 produktet overhovedet har af betydning. Flere tests med M83 og M84 dekoderne viser, at man uden problemer kan tilslutte strømmen direkte til dem. Vores umiddelbare gæt på funktionen i 60822 er en form for støjreduktion. Märklin Magazin indikerer dette i en beskrivelse af M83 tidligere på året:

"The decoder can also be fed from a separate switched mode power pack 66361. In addition to this power pack, a suppressor unit 60822 would be required. Important: without the use of this extra unit, compliance with the regulations on electromagnetic compatibility (EMC) cannot be guaranteed. Please therefore never fail to use this electronic unit".

Vi må blot vente og se, hvad manualen siger når Link 88 udkommer. :)

Med venlig hilsen
Søren

mr-data
Stationsbetjent
Skinnesystem: Trix C

Indlæg af mr-data »

speed180 skrev:
bahnfannet skrev:Forskellen fra de tidligere tilbagemeldingsmoduler er, at de nye benytter alm. netværkskabler og derfor kan afstanden imellem dem være væsentlig større end tidligere. Det er samme princip som Svend Brandt, LDT osv.
Nå, det tror jeg nu gerne jeg vil se før jeg tror det.
det eneste jeg kan se der er tilfælles med Svend Brandt modulerne er RJ 45 stikket, og det alene giver IKKE en sikker og støjfri tilbagemelding, tro mig jeg har forsøgt.
Nu er jeg på ingen måde ekspert i elektronik og kabler, men jeg vil alligevel kommentere:

Grunden til at man anvender RJ45 er at så kan man købe færdige kabler med stik til en forholdsvis lav pris, eller selv lave kablerne til en endnu lavere pris. Sådanne kabler er, mig bekendt, som oftest af typen UTP (Unshielded Twisted Pair) og den parsnoning som skulle kendetegne den slags kabler skulle i sig give en mindre følsomhed overfor støj. Evt. kunne man prøve med skærmede udgaver af sådanne kabler (STP eller SFTP) som skulle gøre følsomheden overfor støj endnu mindre, eller endda ikke eksisterende (hvilket dog forudsætter at de tilsluttede enheder også er skærmede).

Andre har også brugt RJ45 stik i deres produkter, bl.a. ESU til at forbinde deres såkaldte "ECoSLink Terminal"er med hinanden, ligesom at CAN-Digital-Bahn (http://can-digital-bahn.com/news.php). I begge tilfælde skulle årsagen være den mindre følsomhed overfor støj, samt at forbrugerne kan anvende billige, færdige kabler eller selv lave dem.
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Twisted pair er en gammel teknik til at undgå overhøring mellem kablerne. Telefonkabler har været lavet sådan meget længe.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar