Signaler

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
KBAndersen
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Signaler

Indlæg af KBAndersen »

Sønnike mener vi skal have signaler på banen. Jo fin idé. Men hvilke signaler og hvor skal de placeres?
Syntes desuden de er vanvittig dyre. Viessman osv. Findes der ikke alternative? Mener jeg har set der findes nogle andre danske signaler til en billig penge.
Der skal ikke være så mange på banen. Måske 5-6 stykker. Bare så det ser ud af lidt.
Hvordan skal de forbindes til anlægget? Det kan vel gøres på mange måder. Tror det bliver noget med halv automatisk. Altså selv kunne tænde og slukke måske.. Ja jeg ved det ikke. HJÆLP...
Mvh
Kenneth B. Andersen
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Signaler

Indlæg af Søren »

Færdige danske signaler til billige penge har jeg ikke rigtig hørt om. Det er nok hjemmebyg hvis det er.

Tyske signaler ligger typisk i prislejet omkring 150 - 200 kr. uden styring. Det er styringen der koster penge. Se evt. denne tråd om Viessmanns signaler: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=180

Märklin producerer billige tyske signaler som kan styres rent analog fra en styreboks. Det er også et sted at starte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Nu fremgår det ikke lige, hvilken epoke, det drejer om.

Og om det er dagslys signaler eller arm ditto.

Hvis det er nyere dansk, har en af de kjøwenhavnske butikker fremstillet deres egen serie. De er, så vidt jeg husker, ikke så farligt dyre.
Og så kan de styres ved hjælp af simple switches med dobbelt kontaktsæt. Det ene til kørestrøm on/off og det andet til grøn / rød.
(Ved mere komplekse signal visninger skal der flere switche til.)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Kunne man ikke klare sig med en kontakt med et relæ i mellem, men det bliver naturligvis lidt dyrere, da det bistabile koster ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

ole vedel
Stationsforstander

Indlæg af ole vedel »

KBAndersen skrev:Sønnike mener vi skal have signaler på banen. Jo fin idé. Men hvilke signaler og hvor skal de placeres?
Syntes desuden de er vanvittig dyre. Viessman osv. Findes der ikke alternative? Mener jeg har set der findes nogle andre danske signaler til en billig penge.
Der skal ikke være så mange på banen. Måske 5-6 stykker. Bare så det ser ud af lidt.
Hvordan skal de forbindes til anlægget? Det kan vel gøres på mange måder. Tror det bliver noget med halv automatisk. Altså selv kunne tænde og slukke måske.. Ja jeg ved det ikke. HJÆLP...
Hej Kenneth

Det er Togdillen som har billige Danske signaler færdige og som byggesæt.

Vil du ha Tyske signaler har jeg disse 13 stk. Nye, som du kan få for 300kr
Mvh. Ole Vedel
Vedhæftede filer
image.jpg
KBAndersen
Godsforvalter

Indlæg af KBAndersen »

Tak for tilbudet..
Er nu langt fra sikker på hvordan jeg skal styre signalerne.
Er det nødvendigt og skulle tage skinnerne op for at få det til og fungere? Er helt blank på dette felt.
Mvh
Kenneth B. Andersen
KBAndersen
Godsforvalter

Indlæg af KBAndersen »

Igen igen :)
Var forbi togdillen, de har jo egen produktion af signaler.
Nu fik jeg ikke talt med dem, men hvordan gør jeg...?
1. Simpelt signal fra togdillen kan erhverves billigt og er jo bare en eller flere dioder.
2. Hvad skal jeg købe af udstyr for at det virker?
3. Hvordan kobler jeg det på skinnerne?

Det skal fungere så når der er "rødt" stopper toger lidt før signalet og når der er "grønt" kan det køre.
Mere så jeg kommer rigtig i gang og ikke køber forkert ind..
Mvh
Kenneth B. Andersen
Besvar