Booster til MS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
KBAndersen
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Booster til MS2

Indlæg af KBAndersen »

Hej

Hvornår ved man der er behov for en booster til MS2 ?
Går ud fra det den gør er at øge styrken på det digitale signal eller ?
Mvh
Kenneth B. Andersen
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Booster til MS2

Indlæg af bygger01 »

Det ved Du, når der lokomotiver eller ..... som nogle steder på bane ikke får "strøm" nok, så er det tid til en booster ( men Dit layout skal være forberedt til det, da booster'en skal have sin egen isoleret kreds )

Men så skriver Du til MS2, så til den får Du ikke brug for det, for det kræver en CS2 eller anden styring.

Så husk - hvis Du kommer til den konklusion - at det er ikke alle styreenheder, som kan arbejde sammen med en MS2'er

Du kan også se på Din trafo, hvilken effekt den har, og måske kan en CS2 eller lignende så også give noget mere effekt.

For mig er det en jungle, hvilke booster & styreenhed, der arbejder sammen, så hold Dig til samme mærke, og ellers kommer der sikkert et andet indlæg, der vil hjælpe Dig

Men jeg ved af bitter erfaring, at CS og Uhlenbrock booster'er ikke "passer" godt sammen .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:For mig er det en jungle, hvilke booster & styreenhed, der arbejder sammen, så hold Dig til samme mærke
Det vil jeg også mene. Det kan godt være, at det kan virke fristende at tage en billig booster fra et eller andet sted, men ved at holde dig til samme mærke sikrer du dig at tingene spiller sammen. Det er helt essentielt for driftssikkerheden og -stabiliteten.

Märklin bygger ikke boostere til MS2, som Jørgen også skriver. Du kan i MS2'erens infoskærm se hvor meget dit anlæg forbruger. Selv til mellemstore hjemmeanlæg er den ofte rigeligt. Det er meget forskelligt, hvornår man hver især har brug for boostere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

birkla
Stationsforstander
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Indlæg af birkla »

Hej

Nu ved jeg ikke hvor stor din bane er, men du kan med fordel lave en "ringledning" af kraftigt elkabel, 1½ eller 2½ kvadrat, hele vejen under din bane, og så for minimum hver halve meter føre strøm/signal op til dine skinner. Evt. et rødt og et brunt kabel, så passer farverne :) På den måde mindsker du det spændingsfald der vil være i forhold til hvis du kun kører med tilslutningssporet alene.

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

KBAndersen
Godsforvalter
Geografisk sted: Tåstrup

Indlæg af KBAndersen »

Tror min bane er lille nok til at det bestemt ikke vil have en indflydelse, kan jeg forstå.
Den bygget på en plade der er 195x140 og i 4 lag. Derudover er der som nævnt, først forsyning ud til 10-12 punkter.
Så, det er ikke noget jeg behøver tænke på, kan jeg regne ud ...

Men hvor ses forbruget på MS2?
Mvh
Kenneth B. Andersen
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Størrelsen betyder også noget i dette tilfælde, men det vil være antallet af lokomotiver, der futter rundt og sikkert også med forbrug af lys og lyd. Og hvis Du kører med vogne med lys .....

Det kun sikkert regnes ud, men som Du også kan aflæse, når Du får slået i brugsanvisning for Din MS2'er, men den kan Du også finde på Märklins hjemmeside.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

KBAndersen skrev:Hvornår ved man der er behov for en booster til MS2 ?
Når man kører med flere tog på en gang og ens MS2 begynder at slå ud fra med overbelastning hele tiden. Det afhænger af dine lokomotiver og vogne, hvornår du mærker det.
KBAndersen skrev: Går ud fra det den gør er at øge styrken på det digitale signal eller ?
Se boosteren som en effektforstærker til højttalere og lokomotivet som højttalere. Når du tilføjer flere og flere højttalere, vil forstærkeren gå i knæ.

Så køber man en forstærker mere og flytter en del af højttalerne til den ekstra forstærker, så forstærkerne deles om arbejdet.

Til MS2 findes bare ikke rigtigt nogle boostere (ud over sådan noget byg-selv-opfinder-noget).

Klaus
Besvar