Nybegynder har brug for meget hjælp
-
TSJ
- Trafikelev
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
- Geografisk sted: kolind
Nybegynder har brug for meget hjælp
hejsa og god jul
ja jeg havde et tog da jeg var lille, for et stykke tid siden skulle en kammerat flytte kom et gammelt togsæt frem.så jeg er begyndt at stille en plade op, og har en plan, god eller dårlig, det blev ho 3 spor gammel Märklin jernskinner, jeg købte så en stor kasse med sporskifte mm.
mit spørgsmål: er der nogle servoer jeg kan modernisere sporskifterne med, regner med seperat strømforsyning til sporskifte-lys i huse ect. alså ikke digitalt på skiftene. Jeg har fjernet pladen under alle sporskifterne for nemmere service. gerne foto, link, priser, osv. er der evt. nogle der ligger ind med en trfo til dette formål?? fedt forum :D
mvh thomas :)
ja jeg havde et tog da jeg var lille, for et stykke tid siden skulle en kammerat flytte kom et gammelt togsæt frem.så jeg er begyndt at stille en plade op, og har en plan, god eller dårlig, det blev ho 3 spor gammel Märklin jernskinner, jeg købte så en stor kasse med sporskifte mm.
mit spørgsmål: er der nogle servoer jeg kan modernisere sporskifterne med, regner med seperat strømforsyning til sporskifte-lys i huse ect. alså ikke digitalt på skiftene. Jeg har fjernet pladen under alle sporskifterne for nemmere service. gerne foto, link, priser, osv. er der evt. nogle der ligger ind med en trfo til dette formål?? fedt forum :D
mvh thomas :)
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Nybegynder har brug for meget hjælp
Hej Thomas
Og selv glædelig jul. :-)
Tillykke med din start/genstart i hobbyen. :-) Jeg tror umiddelbart du får svært ved at bygge dine metalsporskifter om til servostyring. Generelt er tiden rendt fra metalskinner, som i dag er erstattet af meget bedre løsninger. Hvis det er fordi du gerne vil have langsomme bevægelser når sporet stilles, så er du bedre tjent med Märklins C-sporskifter og et Viessmann sporskiftedrev. Du kan se et eksempel på løsningen her: http://www.bahnfan.net/post/review-vies ... nout-motor (det er godt nok 2-skinne-drift, men princippet er nøjagtig det samme ved 3-skinne).
Hvis det er din plan at du vil bygge med M-skinner, så tror jeg du bliver mest tilfreds ved at benytte dem som de nu engang er tiltænkt.
I øvrigt: Hvis din plan er at forøge din samling med nye lokomotiver og vogne, bør du overveje at udskifte dine skinner med et mere tidsvarigt produkt. De fleste modeller bygges ikke længere med henblik på at kunne køre på de gamle metalskinner. Du vil før eller siden rende ind i frustrationer og problemer.
Og selv glædelig jul. :-)
Tillykke med din start/genstart i hobbyen. :-) Jeg tror umiddelbart du får svært ved at bygge dine metalsporskifter om til servostyring. Generelt er tiden rendt fra metalskinner, som i dag er erstattet af meget bedre løsninger. Hvis det er fordi du gerne vil have langsomme bevægelser når sporet stilles, så er du bedre tjent med Märklins C-sporskifter og et Viessmann sporskiftedrev. Du kan se et eksempel på løsningen her: http://www.bahnfan.net/post/review-vies ... nout-motor (det er godt nok 2-skinne-drift, men princippet er nøjagtig det samme ved 3-skinne).
Hvis det er din plan at du vil bygge med M-skinner, så tror jeg du bliver mest tilfreds ved at benytte dem som de nu engang er tiltænkt.
I øvrigt: Hvis din plan er at forøge din samling med nye lokomotiver og vogne, bør du overveje at udskifte dine skinner med et mere tidsvarigt produkt. De fleste modeller bygges ikke længere med henblik på at kunne køre på de gamle metalskinner. Du vil før eller siden rende ind i frustrationer og problemer.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
TSJ
- Trafikelev
mange tak for hurtig svar Søren
-
TSJ
- Trafikelev
hejsa allesammen.
ja nu er jeg kommet til den skjulte bane under bordet, her skulle jeg se om jeg kan lave opmarcs på sporet med optagetmelder, jeg har kikket på "jørenbanen under teknik, kan jeg bruge det på M skinderene??????? så er der sporskifterne som jeg laver analog men kan jeg få tilbagemelding på hvordan de står???????? alt tilbagemeldninger modtages med kyshånd
ja nu er jeg kommet til den skjulte bane under bordet, her skulle jeg se om jeg kan lave opmarcs på sporet med optagetmelder, jeg har kikket på "jørenbanen under teknik, kan jeg bruge det på M skinderene??????? så er der sporskifterne som jeg laver analog men kan jeg få tilbagemelding på hvordan de står???????? alt tilbagemeldninger modtages med kyshånd
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
TSJ
- Trafikelev
hejsa ja det er den, det er godt vist, men jeg har lidt svært med at isolere stel=o på m skinderene.med mindre jeg skal bruge en signalskine. skifte sporene syndes jeg ikke at kan fange en tilbagemeldning på.
mvh thomas
mvh thomas
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Du kan ikke lave tilbagemelding på M skinnerne på den måde. Tilbagemelding af sporskiftets position kan du heller ikke med M-skinner.
I det hele taget er du yderst ringe stillet med M-skinner.
Klaus
I det hele taget er du yderst ringe stillet med M-skinner.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
En normal måde med Märklin er at isolere en stykke skinne og ved hjælp af de ledende aksler, at få den ønskede impuls til f. eks. tilbagemelding
Men som jeg husker det ( lidt mere end 50 år siden ) så var de to skinnestrenge ikke isoleret, så det fungerer ikke med M skinner.
Og tilbagemelding på sporskiftedrevet, som er beskrevet af Jørnebanen, virker på C & K skinner. Så om det også fungerer på M'erne, det må Du prøve selv eller vente på et andet indlæg.
Måske skulle Du, som Klaus skriver, tænke på en af de to andre skinner, inden Du kommer for langt med M skinnerne !
Men som jeg husker det ( lidt mere end 50 år siden ) så var de to skinnestrenge ikke isoleret, så det fungerer ikke med M skinner.
Og tilbagemelding på sporskiftedrevet, som er beskrevet af Jørnebanen, virker på C & K skinner. Så om det også fungerer på M'erne, det må Du prøve selv eller vente på et andet indlæg.
Måske skulle Du, som Klaus skriver, tænke på en af de to andre skinner, inden Du kommer for langt med M skinnerne !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Det er ikke let, men med skinne 5115, 5116 og 5145 kan det lade sig gøre.bygger01 skrev:En normal måde med Märklin er at isolere en stykke skinne og ved hjælp af de ledende aksler, at få den ønskede impuls til f. eks. tilbagemelding
5115 og 5116 er oprindelig til forlængelse at kontaktstrækningen ved den elektriske baneoverskæring.
5145 er et sæt med start- og slutskinne.
Så det kan lade sig gøre at benytte hjulene til tilbagemelding også ved m-skinner.
Om man kan finde de skinnestykker på brugtmarkedet er nok en anden sag.
Da man skal ud at handle, burde man måske nok M-skinnernes kvalitet taget i betragtning overveje et alternativ, men har man mange m-skinner er det også en stor udskrivning at skifte til C eller K skinner.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
-
TSJ
- Trafikelev
først mange tak for svar
men jeg har fundet nogle 5106- 5100 signal spor hvor stel=o i den ene side er isoleret fra, de er til signaler tror jeg, de må da kunne bruges, hvis jeg skal skifte spor hvad skal jeg købe og hvor = biligt??? jeg høre k skinner ikke har gode sporskifte= for høje på midten, c spor er da ikke pæne uden en masse patina på.
mvh thomas tog
men jeg har fundet nogle 5106- 5100 signal spor hvor stel=o i den ene side er isoleret fra, de er til signaler tror jeg, de må da kunne bruges, hvis jeg skal skifte spor hvad skal jeg købe og hvor = biligt??? jeg høre k skinner ikke har gode sporskifte= for høje på midten, c spor er da ikke pæne uden en masse patina på.
mvh thomas tog