Hobbytrade dobbeltdække styrevogn, ESU LokPilot Fx V4.0

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
clausjuul
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite code 83

Hobbytrade dobbeltdække styrevogn, ESU LokPilot Fx V4.0

Indlæg af clausjuul »

Hejsa

Jeg har brug for lidt hjælp til programering af min netop indkøbte funktionsdekoder.

Jeg har en ME 1527, med adressen 27 (1527 lang adresse), monteret med en ESU loksound V3.0 dekoder og en Hobbytrade styrevogn monteret med en ESU lokpilot Fx V4.0 med samme adresse. Loksound dekoderen har funktionerne fra F0 - F5. F0 = kørelys, F1 = motorlyd osv til F5.

Ny lokpilot Fx V4.0 (21MTC interface ) monteret i styrevognen har 4 funktionerne, F0 - F4. F0 = kørelys, F1 = fjernlys osv til F3,

Jeg ønsker at ME'eren og styrevogne har samme adresse og det er for så vidt nemt nok og funktion F0 på begger dekodere er også ok, men så stopper det. F1 funktionen som er motorlyd på ME'eren, er fjernlys på styrevognen og det duer ikke, da fjernlys vil være tændt uanset om toget køre den ene eller den anden vej når motorlyd er aktiv på ME'eren.

Derfor er mit spørgsmål? kan man flytte Fx dekoderens funktioner F1 - F3 til F6 - F8, således de 2 dekoderes funktioner kollidere? og sidst men ikke mindst, hvordan og hvilke CV-værdier skal ændres?
Mvh Claus

-------------------------------
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hobbytrade dobbeltdække styrevogn, ESU LokPilot Fx V4.0

Indlæg af moppe »

Absolut intet problem at ændre.

Har lige luret lidt i den lydfil jeg har til en ME, her er der 15 funktionstaster i brug og der er lyde/funktioner på dem alle. Er der ikke det på din?

At ændre funktioner på en Lokpilot Fx V4 er lettest med en lokprogrammer, men jeg ud fra at du ikke har en sådan, når du spørger til CV værdier. Du kan dog bruge lokprogrammer softwaren til at finde ændrede CV værdier, ved at loade standard opsætningen ind i programmet, ændre de ting du vil have ændret og så trække en liste over ændrede CV værdier.

Denne video lavede jeg til en der havde en lignende problematik
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wLLOwPK-7pY[/youtube]

Hvis du ikke selv har mod på at bruge lokprogrammer, så fortæl mig præcist de ændringer du vil have lavet, så trækker jeg en liste til dig.....

Klaus
clausjuul
Trafikelev

Indlæg af clausjuul »

Hej Klaus

Min ME'er er vist en af de første med Loksound V3.0 og den har ikke flere funktioner end F0 - F5. Dekoderen er sat til DCC og på min Ecos II er der kun de føromtalte funktioner.

Jeg har ikke en lokprogrammer hvorfor dit tilbud om en liste er meget fint og som jeg takke ja til, meget fornemt :D

F0 som er kørelys er ok. F1, F2 og F3 flyttes til F6, F7 og F8.
Mvh Claus

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med ECoS II & iTrain
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Du kan altid downloade programmet og bruge det som vist i videoen - så er du fri for at være afhængig af mig :-)

Sæt CV31 = 1 og CV32 = 1
Programmer derefter følgende:
CV265 = 32
CV266 = 2
CV269 = 32
CV270 = 2
CV271 = 32
CV272 = 2
CV273 = 32
CV274 = 2

Sæt derefter CV31 = 16 og CV32 = 2
Programmer derefter følgende:
CV289 = 0
CV291 = 1
CV306 = 0
CV307 = 4
CV322 = 0
CV323 = 16
CV338 = 0
CV346 = 0
CV347 = 0

Vupti, så er den hjemme, samtidig har vi fjernet at F4 også har en funktion.

Klaus
clausjuul
Trafikelev

Indlæg af clausjuul »

Tak Klaus, jeg forsøger i morgen at ændre cv-værdierne.

Mvh claus
Mvh Claus

clausjuul
Trafikelev

Indlæg af clausjuul »

Hej Klaus

Det virkede som du også havde forudset. Tusinde tak for det :D
Mvh Claus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Velbekom.....

Klaus
Besvar