Layout roco line
-
magnusmyggen
- Stationsforstander
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Peco
- Geografisk sted: Gestelev
Layout roco line
Hej alle
er der nogen der vil komme med noget input til mit layout/forslag som jeg har ændret lidt og tilføjet lidt.
Det er lavet med Scarm. Det jeg gerne vil have er lidt gods kørsel samtidig der køres tog automatisk fra skygge til station og tilbage. Jeg kan også samtidig køre med lidt lokaltrafik den anden vej. håber at det giver noget liv på banen. Når jeg så ikke gider at køre gods mere kan jeg nyde de andre to strækninger og drikke kaffe ;)
er der nogen der vil komme med noget input til mit layout/forslag som jeg har ændret lidt og tilføjet lidt.
Det er lavet med Scarm. Det jeg gerne vil have er lidt gods kørsel samtidig der køres tog automatisk fra skygge til station og tilbage. Jeg kan også samtidig køre med lidt lokaltrafik den anden vej. håber at det giver noget liv på banen. Når jeg så ikke gider at køre gods mere kan jeg nyde de andre to strækninger og drikke kaffe ;)
- Vedhæftede filer
-
- Stefan grundplan rum med 90 cm dybde på langsiden udkast nye bane.scarm
- (20.74 KiB) Downloadet 221 gange
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
-Peco
-Multi Maus
-
moppe
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Layout roco line
I første ombæring ville jeg aldrig placere to kurveskifte helt oppe i højre hjørne bag remisen. Det er umuligt at nå derover, hvis et tog afsporer der.
Dernæst, syntes jeg at linjeføringen på den dobbeltsporede strækning er noget "stiv" i det, modsat situationens bløde kurve.
Jeg ville også overveje om der vitterligt skal gå tre spor hele vejen rundt. Jeg ville kun have et spor mellem station og havn.
Kæaus
Dernæst, syntes jeg at linjeføringen på den dobbeltsporede strækning er noget "stiv" i det, modsat situationens bløde kurve.
Jeg ville også overveje om der vitterligt skal gå tre spor hele vejen rundt. Jeg ville kun have et spor mellem station og havn.
Kæaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
magnusmyggen
- Stationsforstander
Hej Klausmoppe skrev:I første ombæring ville jeg aldrig placere to kurveskifte helt oppe i højre hjørne bag remisen. Det er umuligt at nå derover, hvis et tog afsporer der.
Kæaus
Jeg kan godt se din pointe med kurveskiftene oppe i hjørnet. Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Mht remisen er det noget der stadig bruges i dag? jeg har ikke planer om at have en masse damplokomotiver. Jeg skal køre med lidt diesel og mest el. Den var med i roco line udvalget så derfor jeg puttede det derind, mest for sjov.
Ja hovedstrækning ser lige lovlig pinlig lige ud men det er ikke noget der genere mig så meget igen, men jeg vil lige se på om jeg kan bugte det lidt mere naturligt.
Godsbanen vil jeg give dig ret. Havde selv den tanke om jeg virkelig ville have to broer mellem anlægget. Jeg må lige tilbage til tegnebrættet og flytte de der kurveskifte og ændre godsbanen.
opdatering følger snarest.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
-Peco
-Multi Maus
-
magnusmyggen
- Stationsforstander
Hej her er et opdateret billed af layouten. Har allerede fjernet de to sporskifte der er lige efter hinanden. det gav vist ikke mening :)
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
-Peco
-Multi Maus
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Nu vil jeg lige komme med et radikalt anderledes design. Jeg fjerner broen og "rundkørslen", men tvinger til gengæld alle tog ned i opstillingen. Jeg fjerner også din helix, men bruger til gengæld de lange strækninger til at lave stigninger/fald.
Se det som en råskitse - følg ikke min eksakte sporplan, men ideen bag den.
En station, med hovedspor der fortsætter "ud i verden" hele vejen rundt på dit anlæg og ned i det skjulte og en sidebane til havnen, samt yderligere industri, alternativt en lille søvnig by på toppen af bjerget. Lav evt nedkørslen til havnen stejlere, så der kun kan køres med få vogne derned.
Sporplanen er lavet således at højre spor er det stejleste i nedkørselen. Det vil sige at opkørsel får mindre stigning. Udvid gerne med lidt større radius end R2 (358mm) i nedkørslerne. Det giver R4 i opkørsel og chancen for en endnu bedre kørsel, når stigningen bliver lavere.
Men det er også et spørgsmål om, hvad materiel du vil køre med (lange passagervogne ser lidt tossede ud i R2, hvorimod korte to-akslede vogne ikke ser så tosset ud).
Klaus
En station, med hovedspor der fortsætter "ud i verden" hele vejen rundt på dit anlæg og ned i det skjulte og en sidebane til havnen, samt yderligere industri, alternativt en lille søvnig by på toppen af bjerget. Lav evt nedkørslen til havnen stejlere, så der kun kan køres med få vogne derned.
Sporplanen er lavet således at højre spor er det stejleste i nedkørselen. Det vil sige at opkørsel får mindre stigning. Udvid gerne med lidt større radius end R2 (358mm) i nedkørslerne. Det giver R4 i opkørsel og chancen for en endnu bedre kørsel, når stigningen bliver lavere.
Men det er også et spørgsmål om, hvad materiel du vil køre med (lange passagervogne ser lidt tossede ud i R2, hvorimod korte to-akslede vogne ikke ser så tosset ud).
Klaus
- Vedhæftede filer
-
- Stefan , forslag ny linjeføring Klaus.scarm
- (14.61 KiB) Downloadet 214 gange
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Hej Stefan
Fedt at se, at du prøver med 2-skinne og flexskinner. Flexskinner er dejlige, især når tingene ikke passer, for så bøjer man dem jo bare på plads. Det giver også muligheder for at lave nye problemer. Jeg har to ting, der umiddelbart springer i øjnene.
Ved din helix har du en meget skarp kurve ind på stationen. Den er faktisk mindre end R1 (360mm) og er på 350 mm. Det tror jeg du bliver ked af i længden, det er meget få tog der kan klare mindre end R1. Du risikerer at det giver problemer.
Den anden ting er udkørslen fra stationen. Her er afstanden mellem dine dobbeltspor 43 mm i en lille kurve. NEM-normerne skriver minimum 46 mm afstand. Du risikerer at to tog ikke kan passere hinanden.
Hvis jeg var dig, ville jeg flytte drejeskiven op over helixen. Der er masser af uudnyttet plads og så bruge pladsen til venstre til banens kunder.
Fedt at se, at du prøver med 2-skinne og flexskinner. Flexskinner er dejlige, især når tingene ikke passer, for så bøjer man dem jo bare på plads. Det giver også muligheder for at lave nye problemer. Jeg har to ting, der umiddelbart springer i øjnene.
Ved din helix har du en meget skarp kurve ind på stationen. Den er faktisk mindre end R1 (360mm) og er på 350 mm. Det tror jeg du bliver ked af i længden, det er meget få tog der kan klare mindre end R1. Du risikerer at det giver problemer.
Den anden ting er udkørslen fra stationen. Her er afstanden mellem dine dobbeltspor 43 mm i en lille kurve. NEM-normerne skriver minimum 46 mm afstand. Du risikerer at to tog ikke kan passere hinanden.
Hvis jeg var dig, ville jeg flytte drejeskiven op over helixen. Der er masser af uudnyttet plads og så bruge pladsen til venstre til banens kunder.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Hej Stefan
Her har du en Roco-line udgave af din oprindelige plan, hvor jeg synes du havde mange gode tanker. Jeg synes det er vigtigt med nogle kunder til banen, så jeg har tilføjet 4 kunder, der kan modtage gods fra banen. Derudover har jeg fået plads til dobbeltspor hele vejen rundt, med mulighed for at sende toget ned i skyggebanegården.
Hovedbanegården består af 3 spor. Jeg forestiller mig at spor 3 er til ankomne godstog. Her vil en rangermaskine kunne tage sig af vognene og skubbe dem ned til kunderne 1 og 2. Den har også mulighed for at klargøre kundernes varer til afsendelse, ved at trække dem op til det lille sidespor. Her kan de vente, mens den skubber de nye vogne ned til kunderne. Den kan herefter sætte de fyldte vogne tilbage op maskinen, som kan tage dem med videre. Hvis der er ikke er nogle vogne der skal videre, kan maskinen køre op til maskindepotet. Godstog kan også ankomme i spor 2 og fortsætte ned til godsbanegården, alternativt kan maskinen skiftes og en lokalslæber kan tage toget den modsatte vej, men stadig ned til godsbanegården. Der en ulempe ved godsbanegården, og det er det manglende udtræk til venstre. Du kan vælge at se det som en udfordring, alternativt kan du arbejde dig udenom det ved at modificere sporplanen. :-)
På godsbanegården er tilføjet yderligere 2 kunder. Du har mulighed for at kunde 1 og 2, kan udveksle varer med kunde 3 og 4.
Planen giver også mulighed for at skyggebanegården automatisk kan udveksle togene i den ydre kreds, mens du arbejder med dine egne tog i den indre kreds. Således får du liv på banen, mens du hygger dig med driften.
Her har du en Roco-line udgave af din oprindelige plan, hvor jeg synes du havde mange gode tanker. Jeg synes det er vigtigt med nogle kunder til banen, så jeg har tilføjet 4 kunder, der kan modtage gods fra banen. Derudover har jeg fået plads til dobbeltspor hele vejen rundt, med mulighed for at sende toget ned i skyggebanegården.
Hovedbanegården består af 3 spor. Jeg forestiller mig at spor 3 er til ankomne godstog. Her vil en rangermaskine kunne tage sig af vognene og skubbe dem ned til kunderne 1 og 2. Den har også mulighed for at klargøre kundernes varer til afsendelse, ved at trække dem op til det lille sidespor. Her kan de vente, mens den skubber de nye vogne ned til kunderne. Den kan herefter sætte de fyldte vogne tilbage op maskinen, som kan tage dem med videre. Hvis der er ikke er nogle vogne der skal videre, kan maskinen køre op til maskindepotet. Godstog kan også ankomme i spor 2 og fortsætte ned til godsbanegården, alternativt kan maskinen skiftes og en lokalslæber kan tage toget den modsatte vej, men stadig ned til godsbanegården. Der en ulempe ved godsbanegården, og det er det manglende udtræk til venstre. Du kan vælge at se det som en udfordring, alternativt kan du arbejde dig udenom det ved at modificere sporplanen. :-)
På godsbanegården er tilføjet yderligere 2 kunder. Du har mulighed for at kunde 1 og 2, kan udveksle varer med kunde 3 og 4.
Planen giver også mulighed for at skyggebanegården automatisk kan udveksle togene i den ydre kreds, mens du arbejder med dine egne tog i den indre kreds. Således får du liv på banen, mens du hygger dig med driften.
- Vedhæftede filer
-
- Stefans layout - Rocoline - 3.5.scarm
- Sporplan SCARM
- (18.85 KiB) Downloadet 238 gange
Med venlig hilsen
Søren
-
magnusmyggen
- Stationsforstander
Hej klausmoppe skrev:Nu vil jeg lige komme med et radikalt anderledes design. Jeg fjerner broen og "rundkørslen", men tvinger til gengæld alle tog ned i opstillingen. Jeg fjerner også din helix, men bruger til gengæld de lange strækninger til at lave stigninger/fald.
Klaus
Tak for din forslag. Jeg har også haft de tanker med kødben princippet. Har valgt det fra umiddelbart da det fylder for meget på bredden, sådan at passagen bliver meget smal mellem anlægget. Derfor jeg har tegnet en egentlig ganske alm oval med lidt ekstra. Det giver så den der bro der skal monteres og demonteres hele tiden men det er jo hele tiden et kompromis. Jeg ønsker at køre med lange vogne på hovedstrækningen ca 4 +5 stk i en stamme (hvis muligt).
Det med bjerge ønsker jeg ikke. Jeg vil gerne lave et landskab der svarer til Dansk/nordtysk og hollandsk. Det giver minimal niveau forskel men forhåbentlig et flot landskab med marker og en masser af vandløb med kanaler.
Dejlig at du kommer med et godt alternativ, lad os endelig vende nogle muligheder med den begrænset plads der er.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
-Peco
-Multi Maus
-
magnusmyggen
- Stationsforstander
Hej Sørenbahnfannet skrev:Hej Stefan
Tak for opdateringen af planen. Det er en god plan. Jeg kan faktisk rigtig godt lide den. Det med den manglende udtræk i venstre side. Er det den stykke der stikker hjælpeløs ud i rummet ved døren? :)
Jeg har dog nogle spørgsmål. Er det nødvendig med en drejeskive eller bruger men mere denne her på billedet ved den epoke jeg vil køre med?
Jeg har også en anden tanke men ikke noget jeg har tegnet endnu, kunne der laves en sækkebanegård på det plads jeg har og beholde lidt paradekørsel? vil det give mere plads for lidt gods kørsel samt undvære den bro? (radikal ide)
Det gør ikke noget at strækningen blev kortere bare det kan give det liv på banen ved at passe sig selv. mens jeg flytter godsvogne osv.
Hvad synes i om den ide?
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
-Peco
-Multi Maus
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det er der hvor godsbanegården løber direkte ud i hovedsporet. Der vil det være en fordel med et udtræk, så du ikke skal trække ud i hovedsporet. Det er dog et spørgsmål om, hvorvidt man ser det som en udfordring eller en ulempe. :-)magnusmyggen skrev: Det med den manglende udtræk i venstre side. Er det den stykke der stikker hjælpeløs ud i rummet ved døren? :)
Drejeskiven eksisterer kun fordi den var på din plan i starten af indlægget. Jeg har tegnet en ny med maskindepot i stedet for drejeskive.magnusmyggen skrev: Jeg har dog nogle spørgsmål. Er det nødvendig med en drejeskive eller bruger men mere denne her på billedet ved den epoke jeg vil køre med?
Jeg kan bedst lide din nuværende idé. En sækbanegård kræver at du passer den, da togene ikke bare kan løbe igennem. Jeg kan personligt godt lide, at se togene køre og ikke nødvendigvis skulle holde øje med dem hele tiden.magnusmyggen skrev:Jeg har også en anden tanke men ikke noget jeg har tegnet endnu, kunne der laves en sækkebanegård på det plads jeg har og beholde lidt paradekørsel? vil det give mere plads for lidt gods kørsel samt undvære den bro? (radikal ide) Det gør ikke noget at strækningen blev kortere bare det kan give det liv på banen ved at passe sig selv. mens jeg flytter godsvogne osv. Hvad synes i om den ide?
- Vedhæftede filer
-
- Stefans layout - Rocoline - 4.0.scarm
- Sporplan med maskindepot
- (17.74 KiB) Downloadet 212 gange
Med venlig hilsen
Søren