Hvad skal jeg købe

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Toldtrolden
Trafikelev
Digital: Ja

Hvad skal jeg købe

Indlæg af Toldtrolden »

Hej med jer.
jeg hedder Henri og er 53. Alle ungerne er næsten flyttet fra reden og børnebørn har gjort sit indtog.
Jeg har endelig tid til en hobby og er faldet for tog;)
Jeg er fuldstændig på bar bund. er helt ny i dette univers og har et enkelt begynderspørgsmål:
Hvilket tog skal jeg købe. jeg kan forstå at der er forskel på eks. Märklin og Fleischmann.
jeg vil starte med en bane på ca 2x2 og har mulighed for at forøge den til 15 kvadratmeter. Fuld ubenyttet kælder;)

Hilsen henrik
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg købe

Indlæg af Søren »

Hej Henrik

Folk plejer at sige, at du skal sætte dig ned og finde på en plan, gøre dig en masse tanker osv. Det synes jeg kan virke lidt omstændigt, hvis man bare vil i gang.

Derfor: Kan du fortælle lidt om, hvad du har i tankerne? Er du til at køre nogle tog, ligemeget hvad det er, eller har du en idé om hvor du gerne vil hen. Du har måske en bestemt tidsperiode, land eller område som du tænker på, når du tænker på dit kommende modeltog. Rådene vi kan give dig, afhænger lidt af hvordan du svarer på spørgsmålet.

For hvis du f.eks. bare vil køre lidt tog, og se hvad der sker, så find et startsæt som ser fedt ud og spring ud i det.
Har du en idé om hvor du vil hen, så er du måske bedre tjent med at købe med det mål i tankerne. :-)

Hvorvidt du vil køre 3-skinne (Märklin) eller 2-skinne (alle andre producenter) er dog et spørgsmål du skal finde svar på før du køber. Du er lidt låst med Märklins skinner og lokomotiver, men alt andet fra Märklin kan du bruge med 2-skinne, så du udelukker ikke noget - udover lokomotiverne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

Da du intet ved om modeltog, kan du selvfølgelig heller ikke have nogle tanker om det. Kun den, der hedder "I know nothing" ;-)

Mit råd: Lad være med at købe noget lige nu, men gå gerne i forretninger og se, hvad der findes. Køb lidt kataloger fra forskellige producenter og hyg dig derhjemme i sofaen og nærstudér dem. Det næste, du kan gøre, er at gå på biblioteket og se, hvad de har af bøger og blade. Forretningerne har dem også, men da du intet ved, så kan du komme til at købe et blad eller en bog, der måske alligevel ikke er noget for dig. Så derfor hellere lige biblioteket først . . .

Besøg også gerne nogle togklubber (DMJU.dk har en klubliste). De bygger som regel efter et princip, nybegyndere ikke gør: Nybegyndere starter som regel med en plade og en såkaldt rundbane, hvor toget "bare" kører rundt på pladen, mens klubber bygger en "langstrakt" bane på noget træramme, hvor toget kører fra "A" til "B". Medlemmerne er som regel meget flinke og kan vise dig en hel masse.

Tredie del er selvfølgelig at gennemsurfe nettet for hjemmesider med modeltog. Et sted at starte er at se, hvad brugerne herinde har af links i deres underskrift. Gerne brug tid på at få set alle siderne på de enkelte sites, så du får det hele med. De fleste har på deres site også links til andre sites - følg dem!
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Fiona
Trafikelev

Indlæg af Fiona »

Gå på biblioteket og find:

Modeltog af Rolf Sylvester Hvid

En god bog at starte med. Den giver en god og ikke for nørded indgang til hobbyen.
Venlig Hilsen

Jørgen
Toldtrolden
Trafikelev

Indlæg af Toldtrolden »

hej med jer

mange tak for besvarelserne. som svar på nogle af spørgsmålene kan jeg sige at jeg vil køre Dansk og 5-6 tog.
mit største problem er vel om det skal være 2 eller 3 system.

hilsen Henrik
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Henrik
Toldtrolden skrev:mit største problem er vel om det skal være 2 eller 3 system.
Her vil jeg anbefale dig at besøge en butik, så du kan se forskellen med egne øjne. Derudover er det total religion! Alle vil anbefale deres eget system, og der er mange fordomme. ;-)

Hvis du har tænkt på at melde dig ind i en klub, eller hvis du har nogle venner som kører et bestemt system, vil jeg anbefale dig at overveje samme system som dem. Du får meget ud af at kunne tage et tog med over til en kammerat og se det køre.

Jeg startede selv med 3-skinne, hvorefter jeg gik over til 2-skinne og det har jeg aldrig fortrudt. Det er min erfaring. :-) Alle mine tog-venner kører også 2-skinne, så det var umiddelbart årsagen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Hej

Velkommen til denne spændende hobby.
Jeg kan kun anbefale at besøge nogle klubber. Forretningernes anbefalinger kan være præget af hvad de helst vil sælge. Sådanne bindinger har klubberne ikke. I klubbernen kan du også se modeltog i virkeligheden i mange afskygninger. Klublisten på http://www.dmju.dk er et rigtig godt sted at begynde.

Så er forummet her også meget behjælpeligt!

Hvor i landet bor du?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Toldtrolden
Trafikelev

Indlæg af Toldtrolden »

Hej igen
fik ikke lige oplyst at jeg bor i Kastrup på amager;)
Har været ind og kigge på klublisten men så vidt jeg kan se vil den nærmeste ikke modtage besøgende??

Hilsen Henrik
joh
Stationsbetjent

Indlæg af joh »

Hej Henrik

Hvis du tage kontakt til de enkelte klubber, er de oftest villige til at hjælpe og de fleste vil godt modtage besøg af denne art.
jeg kan også varmt anbefale at du melder dig ind i en klub, hvor du kan få hjælp, råd, vejledning og inspiration, og her er der også mulighed for hurtigt at få sit tog ud at køre.

MVH joh
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Du skal ikke kigge på den med landkortet, det er noget der er under udvikling og kun ganske få klubber er sat på. Klik på klublisten oven over. Der er adskillige klubber i Københavnsområdet.

Følg dette link: http://www.dmju.dk/?p239age_id=

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar