Styreboks
-
Pjock
- Stationsforstander
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: C-skinner
- Geografisk sted: Fredericia
Styreboks
Hej herinde.
jeg har netop bestilt udvidelsespakkerne C1-C3-C4-C5 så jeg kan bygge en fin bane men mangler en boks til at styre mine kommende tog med. Ved godt man kan købe den dyre boks til mange tusinde krone men har set at man kan få en mobil station 1 & 2 men hva er forskellen og er sådan en mobilstation god nok?
jeg har netop bestilt udvidelsespakkerne C1-C3-C4-C5 så jeg kan bygge en fin bane men mangler en boks til at styre mine kommende tog med. Ved godt man kan købe den dyre boks til mange tusinde krone men har set at man kan få en mobil station 1 & 2 men hva er forskellen og er sådan en mobilstation god nok?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Styreboks
Mobile Station 1 er den gamle løsning. Den skal du holde dig fra. Køb en Mobile Station 2 så kan du styre både sporskifter og lokomotiver.Pjock skrev: men har set at man kan få en mobil station 1 & 2 men hva er forskellen og er sådan en mobilstation god nok?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Forudsætningen for at kunne styre sporskifter via Mobile Station 2 er selvfølgelig at du har bygget en dekoder i sporskiftet. Se evt. min artikel om emnet:
http://railway.zone/post/How-to-use-the ... n-with-DCC
http://railway.zone/post/How-to-use-the ... n-with-DCC
Med venlig hilsen
Søren
-
Pjock
- Stationsforstander
OK tak, så holder jeg mig fra mobil station 1. men dejligt at vide at man kan styre sporskifter fra den mobil 2 enhed, men hvor mange kan den styre? jeg har som udgangs punkt 6 stk i det layout som jeg har tænkt mig at starte ud med?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Den kan styre 320 sporskifter. Så du er dækket ind i et stykke tid. :)Pjock skrev:OK tak, så holder jeg mig fra mobil station 1. men dejligt at vide at man kan styre sporskifter fra den mobil 2 enhed, men hvor mange kan den styre? jeg har som udgangs punkt 6 stk i det layout som jeg har tænkt mig at starte ud med?
Med venlig hilsen
Søren
-
Pjock
- Stationsforstander
HAHA ja ok så stor en bane har jeg dog ik plads til men fedt nok. så skal jeg bare have afhentet mine skinner og have indkøbt noget styre til de sporskifter. uhh det bliver godt at komme i gang igen med en bane.
Så mangler jeg også bare lige at finde ud af hvad for noget rullende materiel jeg skal have på banen.
Så mangler jeg også bare lige at finde ud af hvad for noget rullende materiel jeg skal have på banen.
-
esben2009
- Ledvogter
Det gode ved det Märklin system du er i gang med at bygge op er at din Mobile 2 station som beskrevet kan styre en hulens masse sporskifter, men også signaler, sådan at du med en enkelt styreenhed kan køre hele banen. Det er også enkelt at sætte op, og da dekodere til sporskifter er indbygget i sporskiftet slipper du for ledninger. Det betyder også at hvis du vil ændre på banen er det ligetil, så der er frit råderum til at eksperimentere med udvidelsessættene.
Som alternativ til indbygning af dekodere i sporskiftene kan du også anskaffe dig en k83 dekoder som styrer 4 sporskifter, du sparer lidt penge og får lidt ledningsarbejde. Viessmann har også sådan en fætter som også findes i et samlesæt hvis du har mod på det. Marklins k83 dekoder er kommet i en ny version, hvad forskellen er ved jeg ikke, her må andre byde ind.
Når du skal ud og købe dig en Mobile 2 station, så hold øje med gode tilbud fra startsæt, og sikre dig at du får transformatoren og digitalboksen med og dermed et samlet sæt. Samtidig skal du få forhandleren til at opdatere den sådan at du er sikker på at din seneste toganskaffelse også virker.
Det har nu i øvrigt sin egen charme at styre hele ens bane fra sådan en Mobile 2 station, kan godt kræve lidt hurtigt fingerfærdighed når togene første kører.
Som alternativ til indbygning af dekodere i sporskiftene kan du også anskaffe dig en k83 dekoder som styrer 4 sporskifter, du sparer lidt penge og får lidt ledningsarbejde. Viessmann har også sådan en fætter som også findes i et samlesæt hvis du har mod på det. Marklins k83 dekoder er kommet i en ny version, hvad forskellen er ved jeg ikke, her må andre byde ind.
Når du skal ud og købe dig en Mobile 2 station, så hold øje med gode tilbud fra startsæt, og sikre dig at du får transformatoren og digitalboksen med og dermed et samlet sæt. Samtidig skal du få forhandleren til at opdatere den sådan at du er sikker på at din seneste toganskaffelse også virker.
Det har nu i øvrigt sin egen charme at styre hele ens bane fra sådan en Mobile 2 station, kan godt kræve lidt hurtigt fingerfærdighed når togene første kører.
-
Pjock
- Stationsforstander
Ok fedt nok. ik at jeg vil sige at penge er lige meget, for det er det self ikke men er mest til den løsning med mindst mulig ledning
nu er jeg ansat ved banen og kigger meget på signalernes opbygning og hvordan de står, kan man lave sådanne blok afsnit på en model jernbane som man kan i den virkelig verden med AM signaler mellem 2 stationer så togene ikke køre videre hvis der er rødt og ligeledes ikke køre ud fra en station hvis udkørsels signalet er på rødt?
nu er jeg ansat ved banen og kigger meget på signalernes opbygning og hvordan de står, kan man lave sådanne blok afsnit på en model jernbane som man kan i den virkelig verden med AM signaler mellem 2 stationer så togene ikke køre videre hvis der er rødt og ligeledes ikke køre ud fra en station hvis udkørsels signalet er på rødt?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
K83 er den gamle sporskiftedekoder til Motorola-formatet (MM2). Den nye dekoder hedder m83 og udover sporskifter kan den programmeres til at styre mange andre forskellige ting. m83 taler også DCC.esben2009 skrev:Marklins k83 dekoder er kommet i en ny version, hvad forskellen er ved jeg ikke, her må andre byde ind.
Styring af sporskifter er kun en lille del af dens opgaver. Den har ind til flere indstillinger for lysstyring (f.eks. gadelys, huslys osv.). Du kan programmere den til at blinke som et lysstofrør, eller andre forskellige indstillinger. Det kan f.eks. også være være en lille fotograf med blitz der står ved sporet og blitzer når toget kommer forbi.
Der er _ingen_ grund til at købe en K83, produktet er udgået og du får meget mere for pengern' med en m83 (pris. ca. 230 - 250 kr.). På mange måder afløser m83 både K83 og K84 (ved styring af lysfunktioner). Til styring af banestrøm kræves m84 dekoderen stadigvæk. Jeg bruger m84 på udstillingsanlæggets skyggebanegård.
Til bygning af fast anlæg vil jeg anbefale en m83 til sporskiftedekoder. Det er korrekt at du trækker færre kabler med en indbygget dekoder, dem benytter jeg til mine løse sporskifter, men hvis du alligevel bygger fast anlæg, så er der mange penge at hente på stationære dekodere.
Læs evt. min artikel om m83 dekoderen: http://railway.zone/post/cv-table-for-m ... -have-been
Med venlig hilsen
Søren
-
Pjock
- Stationsforstander
du lyder til at være ret meget inde i det her modelbane sjov, er det ok at når jeg får bygget min bane op i august engang at jeg evt mailer dig lidt billeder så du kan fortælle hvad og hvor meget jeg skal købe for at få styret mine sporskifter og sådan noget?