Nyt lokomotiv til juniors bane

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyt lokomotiv til juniors bane

Indlæg af Søren »

Conson skrev:Jeg ønsker mig et oscilloskop.. Om ikke andet, så for at stille nysgerrigheden..
Delta kontrolleren er en digitalkontrol, så der er "digitalspænding" i sporet, hvilket vil sige AC (nogle kalder det pulserende jævnstrøm). Du kan derfor ikke måle spændingen som DC og få et fornuftigt resultat.

Du har slet ikke nævnt junior's andet lokomotiv, jeg formoder det er fordi det fungerer som det skal? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Conson
Stationsbetjent
Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Conson »

Hans BR80 kører nogenlunde.
Ikke ret hurtigt og stopper få gange, hvor den lige skal have et skub for at komme i gang igen.
Sådan har den altid kørt. Men det blev lidt bedre da jeg for nogen tid siden havde den skilt ad og strammet fjedrene lidt (som holder de ikke trækkende aksler på skinnerne)

Det er alt sammen lidt ærgerligt, hvis han går hen og bliver træt af det. Så mister vi jo en MJer.. :)

Hvad er den billigste mulighed for en anden kontroller som er bedre (og også giver mulighed for at omkode adresser osv)? Det er vel ikke billigere at bruge iPad som betjening?.

Tak igen..
/Søren
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Conson skrev:Hvad er den billigste mulighed for en anden kontroller som er bedre (og også giver mulighed for at omkode adresser osv)? Det er vel ikke billigere at bruge iPad som betjening?
Den billigste mulighed er en Mobilstation 2. Det er også (i mine øjne, selvfølgelig) den bedste mulighed. Den er nem at have med at gøre, ungerne lærer det hurtigt, og du kan programmere alt med den. Derudover snakker den også DCC, så du kan evt. også bruge den selv, når junior ikke bruger den.

Den fås til hurtige penge hos tyske Ebay eller hos forhandlere. De fleste forhandlere plejer at ligge inde med nogle. Jeg mener jeg gav 650 kr. for Mobilstation 2, inkl. digitalboksen til sporet og en strømforsyning (fra et skraldet startsæt). Derudover kan du ofte finde dem brugt, jeg købte to stk. for 500 kr. (igen inkl. digitalboks og strømforsyning).

Fordelen er selvfølgelig også at Mobile Station 2 er state of the art, og ikke udgået produkt som din DELTA kontroller.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Conson skrev:Jeg troede naivt at det bare var DC på skinnerne, som var overlejret med HF data..
Nope, der er "HF data" kørt igennem en effektforstærker. Prøv at mål AC.....

Klaus
Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

Hej igen,

Jeg har målt ca. 6,0 - 6,5 V AC på skinnerne. (Ved højeste køretrin.) Uanset om det er BR80 eller ER20 på skinnerne.
Det lyder ikke af meget for mig. Hvis man skal kunne forsyne et par tog med spændingsfald på længere skinnestræk osv.
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Prøv at sammenlign med dit eget digitalsystem, hvad måler du der?

Klaus
Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

... Jeg skulle lige have mit sæt ud af kassen. Så må vi se om jeg kommer i bad standing ved fruen. :)

Jeg måler i underkanten af 20V "AC" på skinnerne med mit Roco MultiMouse setup.
Ikke helt troværdige målinger, men alligevel tankevækkende forskel..

Enden bliver nok at jeg må se mig om efter en MobileStation II til junior.. :|
Måske satse på en anden 67025 og se om det er bedre (billigere løsning hvis det lykkes, men lidt kedelig ;) )..
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Conson skrev:Måske satse på en anden 67025 og se om det er bedre (billigere løsning hvis det lykkes, men lidt kedelig ;) )..
Jeg plejer at sige til folk der spørger (tag det ikke ilde op ;-)): Lad være med at satse på gammel uddød teknologi, når du kan få det nyeste skud for ikke ret mange flere penge. Hvis en Mobile Station med alt gear koster 650 kr., så har den måske kostet 1000 kr. før du er færdig med at prøve at spare penge på de gamle teknologier. Det er blot et eksempel, jeg ved godt, at 67025 kan fås for ikke ret mange penge. Men det er også potentielt dyrt at blive ved med at købe brugt og billigt, kun for at konstatere at man ikke kan bruge det.

Der er desuden flere funktioner i dit lokomotiv som f.eks. rangergang og bremseforsinkelse on/off. Dem kan du ikke benytte med din DELTA-kontroller. En Mobile Station kan udnytte op til de 16 funktioner der pt. er maksimalgrænsen for funktioner i Märklin digitaludstyr. Den kan desuden betjene sporskifter og signaler.

Med venlig hilsen
Søren

Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

@Søren: Helt enig..

Jeg er også gadget freak (på den gode måde). Så en Mobile Station II er helt klart det optimale.. Der er bare et stykke tid til jul (eller togmessen i Nørresundby). :) Og han skal jo ikke forkæles alt for meget (= have mere tog end mig)

Hmm.
http://www.dba.dk/modeltog-Märklin-mobi ... 015041238/
625kr. Jeg tror vi skal en tur til Hovedgaard.. Indtil jeg så at annocen var inaktiv. :shock: (sjovt nok i nærheden af Malling. Er det derovre det sker? :) )
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Conson skrev:Enden bliver nok at jeg må se mig om efter en MobileStation II til junior.. :|
God ide!
Og måske, se at få junior over på Trix C-skinner, så han på sigt kan køre med på din bane.... I kan nå det endnu!

Conson skrev:Måske satse på en anden 67025 og se om det er bedre
Nej, lad det "skrammel" (undskyld mig) være.....

Klaus
Besvar