Funktionsdecoder fra digikeijs

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jkp4100
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: DCC med IB I ir - Afprøver to-skinne
Geografisk sted: Ringsted

Funktionsdecoder fra digikeijs

Indlæg af jkp4100 »

Er der nogen der har erfaring med digikeijs funktionsdecoder DR80015 (nano v2.0 )?
Jeg har købt et par stykker hos Nice LED, da størrelsen tiltalte mig meget, og da tre udgange er rigeligt.
Når jeg prøver at programmere den med min IB melder den som oftest "fejl" på displayet, men programmeringen er slået igennem. Er der nogen der kan forklare det?
Jeg ville prøve at måle spændingen på en udgang, hvorefter min IB meldte kortslutning, og siden har decoderen ikke virket, selvom udgangene er kortslutningssikret. Jeg ved godt, at man kan ødelægge alt, men jeg er alligevel ret forundret over denne decoder.
Jeg håber, at der er en masse, der har lyst til at byde ind med erfaringer og råd.
Tre-skinne dcc med IB (på vej til to-skinne)
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Funktionsdecoder fra digikeijs

Indlæg af moppe »

Har ingen erfaring med Digikeijs dekoderne, men en del erfaring med ESU dekodere derimod.

Grunden til at du får fejl med din Intellibox, er nok at den måde en dekoder svarer en digitalstation, er med strømforbrug. Derfor ser man også at lokomotiver står og rykker lidt frem og tilbage, når dekoderen programmeres. Motoren bruges som "strømforbruger".

Hvis jeg nu gætter lidt, så har du sluttet to lysdioder til dekoderen - har jeg ret?
Disse lysdioder trækker ikke strøm nok, til at din Intellibox kan måle strømforbruget og derfor melder den fejl, når Intellibox'en forsøger at læse en værdi ud af dekoderen, så du kan ændre den.

Hvis du måler spænding ud af dekoderen, brænder der ikke noget af, med mindre at du laver forbindelse mellem plus og en af skinnetilslutningerne. Alt andet bør være sikret, men på den anden side, så kan det være at den ikke er.
Jeg kan se at Digikeijs skriver at der er to års garanti på deres produkter. Det må også gælde, når du køber den i Sønderborg. Tag en snak med sælger - der må jo være en fejl på dekoderen.

Klaus
(der nok brugte 30 kroner mere og købte en ESU lokpilot V4 fx)
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Hej

Jeg har haft samme fejl med ESU, den kan programeres men ikke læses. Den virker fint.

Jeg har også Digikjes 16 port DR4018 dekoder som jeg styre lys med, den kan jeg ikke læse men den virker og kan programeres.
Men ikke samme kvali som ESU

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

jkp4100
Stationsbetjent
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: DCC med IB I ir - Afprøver to-skinne
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af jkp4100 »

Hej Moppe.

Du har selvfølgelig ret - Der er kun nogle enkelte dioder tilsluttet, men jeg kendte ikke til "begrænsningen", mht strømforbruget.
Der er så en halvtredser til forskel, i hvert fald fra hvor jeg plejer at handle, men det var nu primært pga størrelsen.
Jeg kan ikke være 100 % sikker på at mit multimeter ikke har fået ramt sporet, selvom jeg ikke mener, at det har. Så der er nok ikke så meget, at snakke med sælger om, desværre.
Tre-skinne dcc med IB (på vej til to-skinne)
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg nappede bare prisen hos min nærmeste forhandler, den siger 145:
http://www.modelhoekeren.dk/ESU%20elekt ... tronik.htm

Klaus
Besvar