SCARM = nu har jeg brug for lidt hjælp

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
birkla
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

SCARM = nu har jeg brug for lidt hjælp

Indlæg af birkla »

Hej på Baneforum.

Jeg har begået mig en lille bane i Märklin C skinneformat i det udmærkede SCARM, men jeg kan ikke helt få styr på hvordan jeg får det sat i den rigtige rækkefølge, så det også ser rigtigt ud i 3D.

Den blå streng er i "jordhøjde", den gullige er "1. sal/bro" og den røde er "kælder-niveau" ved hjælp af en helix i hver side.

Billede

Jeg har trawlet hjælpesider igennem på SCARM hjemmesiden, men jeg kan åbenbart ikke få det ind i knolden, så nu spørger jeg her: Er der en venlig sjæl der vil hjælpe/lave det så det bliver rigtigt i SCARM? Jeg kan selvfølge bygge banen, men vil også gerne have den liggende som en fil på computeren.
Vedhæftede filer
Märklin19skyghelix.scarm
(75.91 KiB) Downloadet 225 gange

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: SCARM = nu har jeg brug for lidt hjælp

Indlæg af moppe »

Hej Klaus (Flot navn! :-)

Den bane du har tegnet har lidt "uheldigheder" om man vil. Altså med mindre at du vil køre yderst korte og kraftfulde tog.

Dine helix'er er bygget med R1 spor. De har en radius på 360 mm og en cirkel på med radius 360mm har en omkreds på 2,26m.
I en helix skal du have plads til at have et tog ind mellem etagerne. Når du nu har C-skinner der er 1 cm høj og du skal bruge noget at lægge skinnerne ovenpå (også cirka en cm tyk) og du skal have 8 cm frihøjde til toget, får du en minimumafstand på 10 cm fra skinneoverkant til skinneoverkant. Med 2,26 meters længde og 10 cm stigning, bliver det til en stigning på cirka 4,5%.

4,5% kan gå, med korte tog og kraftige lokomotiver, men vil du køre længere tog og små fine lokomotiver, går det ikke.

Der er et andet sted, det også går galt.
Øverst i din tegning er der et sporskifte, hvor et spor drejer fra "midteretagen" (blå) og går ned i "underetagen" (rød). Igen skal der være mindst 10 cm afstand hvor sporene krydser hinanden længere mod venstre. Skal det blå spor vare "fladt" og kun det røde spor sænke sig 10 cm i løbet af 1,1 meter. Det giver et fald/en stigning på mere end 9%. Det er en noget krap stigning..... Selvfølgelig kan du lade sporskiftet være placeret 5 cm længere ned end "stationen" på modsatte side og lade sporet stige igen frem til "krydset" mellem rød og blå spor. Så kan du komme ned omkring 4,5-5% stigning/fald, hvilket der også vil være fra station om til sporskiftet.
Jeg er bare ræd for at det mere kommer til at ligne en rutsjebane......

Kommer lige med et nyt forslag om lidt.

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Nå, fik lavet lidt op på din bane, det er kun er forslag, ikke alle skinner når sammen og det er slet ikke sikkert du har plads til den...

I første ombæring har jeg "nedstigningen" øvers til at gå udvendigt frem for indvendigt og så har jeg ændret begge helix til R2 (giver "kun" 3,8% stigning), det bedste ville helt sikkert være R3 (3,3%) eller større.

Mest kritiske punkt er "overetagen", hvor der ikke er afstand nok, ned til "stueetagen", hvor sporene krydser. Det kan løses ved at bruge R2 rundt i sløjfen opad og dermed udvide den.

Når jeg arbejder med etager, så sørger jeg for at starte med "kælderetagen" i 0mm, og så ellers smide "stueplanet op i 200mm højde. Det er også lækkert at få placeret skinnerne i hvert sit "layer", så man kan slå hvert layer til og fra, for bedre at kunne overskue tingene.

Lidt om stigninger i scarm:
http://www.scarm.info/index.php?page=help&topic=11
Lidt om layers i scarm:
http://www.scarm.info/index.php?page=help&topic=37

Klaus
Vedhæftede filer
Märklin19skyghelix-KDMv1.scarm
(82.86 KiB) Downloadet 200 gange
birkla
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Indlæg af birkla »

Hej Klaus (Flot navn! :-) I lige måde :-)

Ja, det ser jo helt anderledes ud nu, jeg startede i "stueplan", og det med Layers var jeg ikke sikker på, men der skal nok bare øves noget mere.

Dit forslag ser meget spændende ud, nu skal jeg bare lige regne ud om jeg rent fysisk har pladsen (det bliver først i næste, er arbejdsramt p.t.)
Var lige forbi Hadsten i lørdags og besøge Modelbane Europa, og der stod jeg og kiggede på helix i opmarchområdet, men et er at se det, noget andet er jo at kunne omsætte det til eget brug ;)

Men jeg siger i hvert fald mange tak for input, og ønsker en rigtig god weekend :)

Mvh Klaus Jakobsen
Nakskov

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Som du nok kan se, tog jeg udgangspunkt i din plan. For at flytte det hele op i 200mm, fjernede jeg en "drejeskinne" og erstattede den med et sporskifte. Dette sporskifte klippede jeg så ud fra lag 1 (ctrl+x) gik over i lag 2, "slukkede" for lag 1 og indsatte sporskiftet i lag 2.

Herefter satte jeg højden på sporskiftet til 200.
Nu var sporskiftet så helt alene i højde 200, så gik jeg over i lag 1, kopierede hele "stueetagen" over i lag 2, tog ved den og "flyttede" den lidt, så den hængte sig fast i sporskiftet og dermed op i niveau 200.

Klaus
Besvar