Booster eller andet problem
Booster eller andet problem
Mine herrer
Jeg er den glade ejer af et 3-skinne anlæg, som stadig er under opbygning.
Dog er jeg nået så langt at togene kører, 4 boostere sørger for strømmen til de forskellige områder. Der er enkelte bremse strækninger, og det er her mit spørgsmål til forum begynder.
Bremsemodul 72442 fra Märklin er i brug, ligeledes bremsemodul 5232 fra Weissmann, Det virker og har kørt upåklageligt med mange forskellige lokomotiver, og hermed også forskellige dekodere. For nylig modtog jeg årets insider model 39030 BR 18.537. Den løber løbsk, på èn bestemt Weissmann bremsestrækning, men ikke på Märklins bremsestrækning. De tilhører samme booster kreds. Det virker som om at DC skal "afbrydes" ligesom man gjorde med de ældre ESU V.3.5 dekodere, (CV50) netop for at undgå løbske lokomotiver.
Hvis lokomotivet flyttes til en anden booster kreds, med Weissmann bremsestrækning, så virker det!
Jeg har prøvet at frakoble DC med CSII, inde i CVet - 29.2.50.1, DC konfiguration, uden det blev afhjulpet. Lokomotivet ignorerede herefter alle bremsestrækninger.
Kan det være den pågældende booster? den er gal med, - den nye MFX+ dekoder, - eller,
ideer modtages
Ulle
Jeg er den glade ejer af et 3-skinne anlæg, som stadig er under opbygning.
Dog er jeg nået så langt at togene kører, 4 boostere sørger for strømmen til de forskellige områder. Der er enkelte bremse strækninger, og det er her mit spørgsmål til forum begynder.
Bremsemodul 72442 fra Märklin er i brug, ligeledes bremsemodul 5232 fra Weissmann, Det virker og har kørt upåklageligt med mange forskellige lokomotiver, og hermed også forskellige dekodere. For nylig modtog jeg årets insider model 39030 BR 18.537. Den løber løbsk, på èn bestemt Weissmann bremsestrækning, men ikke på Märklins bremsestrækning. De tilhører samme booster kreds. Det virker som om at DC skal "afbrydes" ligesom man gjorde med de ældre ESU V.3.5 dekodere, (CV50) netop for at undgå løbske lokomotiver.
Hvis lokomotivet flyttes til en anden booster kreds, med Weissmann bremsestrækning, så virker det!
Jeg har prøvet at frakoble DC med CSII, inde i CVet - 29.2.50.1, DC konfiguration, uden det blev afhjulpet. Lokomotivet ignorerede herefter alle bremsestrækninger.
Kan det være den pågældende booster? den er gal med, - den nye MFX+ dekoder, - eller,
ideer modtages
Ulle
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Booster eller andet problem
Uanset hvad, bør du frakoble DC eller analog drift hvis du ikke benytter det. Det er selvfølgelig ærgerligt at det ikke afhjælper dit problem. Hvilke boostere benytter du? Og hvis du skifter det problematiske modul, fortsætter problemet så?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Hej Søren
Jeg bruger Märklins Booster 60174.
I starten af næste uge vil jeg bytte rundt på boosterne for at se hvad der sker, altså
op problemet "følger med"
Jeg giver en melding, når det er afprøvet
Tak for svar og god weekend
Ulle
Jeg bruger Märklins Booster 60174.
I starten af næste uge vil jeg bytte rundt på boosterne for at se hvad der sker, altså
op problemet "følger med"
Jeg giver en melding, når det er afprøvet
Tak for svar og god weekend
Ulle
Hej igen
Har prøvet at bytte Boostere rundt, indsætte en anden CSII, uden held.
Lokomotivet (39030) bliver sendt tilbage til Märklin, fordi der jo kun det ene lokomotiv der opfører sig sådan,
indtil nu -
Ja, sådan kan det gå, med vores dejlige hobby.
Ulle
Har prøvet at bytte Boostere rundt, indsætte en anden CSII, uden held.
Lokomotivet (39030) bliver sendt tilbage til Märklin, fordi der jo kun det ene lokomotiv der opfører sig sådan,
indtil nu -
Ja, sådan kan det gå, med vores dejlige hobby.
Ulle
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Nu slår det mig lige, at din dekoder jo er spritny. Alle nye Märklin-dekodere (og måske også tidligere varianter) supporterer retningsbestemt bremsestrækning - dvs. forskel i plus og minus på den DC der kommer ud sporet. Det er ikke sådan, at det er slået til på dit lokomotiv og ikke på de andre? Så vil det ignorere dit bremsemodul hvis +/- er monteret omvendt af alle de andre.½ 0 skrev:Lokomotivet (39030) bliver sendt tilbage til Märklin, fordi der jo kun det ene lokomotiv der opfører sig sådan,
indtil nu - Ja, sådan kan det gå, med vores dejlige hobby.
Hvis du har en CS2, kan du kigge i dekoderens konfiguration og se hvad den er sat til at gøre.
Med venlig hilsen
Søren
Hej Søren
Det er omgående blevet afprøvet.
Det forholder sig således at +/- i bremsestrækningerne (Märklin/Weissmann) med lukket signal, er ens.
DC + måles på begge "skinner" og DC minus måles på mitter lederen.
Og lokomotivet ignorerer Weissmann bremsemodulet, med DC frakoblet. (fortsætter kørselen igennem lukket signal)
Som jeg også skrev i det første indlæg.
Tak for input
Ulle
Det er omgående blevet afprøvet.
Det forholder sig således at +/- i bremsestrækningerne (Märklin/Weissmann) med lukket signal, er ens.
Og lokomotivet ignorerer Weissmann bremsemodulet, med DC frakoblet. (fortsætter kørselen igennem lukket signal)
Som jeg også skrev i det første indlæg.
Det er det så ikke, med mindre jeg har misforstået det.Så vil det ignorere dit bremsemodul hvis +/- er monteret omvendt af alle de andre.
Tak for input
Ulle
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det var også et long shot, men det ville da være ærgerligt at sende lokomotivet til reparation og finde ud af det på den måde. :-)½ 0 skrev:Det er omgående blevet afprøvet. Det forholder sig således at +/- i bremsestrækningerne (Märklin/Weissmann) med lukket signal, er ens.
Med venlig hilsen
Søren