Første forsøg på et layout til junior

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Conson
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
Geografisk sted: Silkeborg

Første forsøg på et layout til junior

Indlæg af Conson »

Hej igen,

Jeg har siddet og leget lidt med SCARM og nu er øjnene trætte. Jeg opgiver at få det til at hænge sammen på midten. Men - men - jeg tænkte at der nok alligevel var nogle fremragende forbedringsforslag.
Jeg har heller ikke helt gennemskuet om niveauer og tunneller passer endnu. Ligeledes har jeg heller ikke lagt mig fast på skinnetype endnu.
Så det er rent på det konceptuelle niveau..
JuniorFirstAttempt.PNG
Men målet med banen var at to tog kan "passe sig selv". Én kører rundt i et skævt 8tal og den anden i yderringen. Man kan så manuelt tage over og flytte lidt gods eller passagerer.

Jeg havde egentligt overvejet en skyggebanegård. Dét blev det ikke lige til i dette udkast. Det kunne station A måske delvis laves om til (på yderringen)?
Måske en fabrik mere?..
Jeg kom lige til at tænke over: Er svingene for skarpe?
Dimensionerne på pladen er meget tæt på maks mål.

Input modtages med glæde.. :) Og tak.. :)
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Første forsøg på et layout til junior

Indlæg af bygger01 »

Du burde nok oplyse om rummets størrelse

Og såv længe du ikke oplyser om dit skinnevalg, kommer der sikkert ikke mande input !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Conson skrev:Input modtages med glæde.. :) Og tak.. :)
Laver du det i 2-skinne drift, skal du vide at du har lavet en vendesløjfe.

Fra broen, rundt bag fabrikken og ned til krydsskiftet på station B, bliver der noget stejlt!

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Laver du det i 2-skinne drift, skal du vide at du har lavet en vendesløjfe.
Ikke at det skal tolkes som et uløseligt problem. Det løses simpelt med et vendesløjfemodul. LK200 fra Lenz er ret populært - og fuldautomatisk.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

som jeg lige ser det, så vil du i dit 8 tal få en meget kraftig stigning
der ser ud til, at banen skal stige/falde med omkring 7-8cm på en 1,5meter, og det er meget
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

Hej igen,

Undskyld det var lidt halvhjertet sidste gang. Det er ikke så lige til som man kunne tro. :)

Tak for jeres kommentarer. Vendesløjfen havde jeg gennemskuet, men stigningen havde jeg ikke lige estimeret på.
Det tyder på at pladsen er for trang til at lave et ottetal som skal hænge sammen med en oval.
To ovaler var bare lidt for kedeligt tænkte jeg.
Og ønsket om de to tog der kan passe sig selv er måske også en kende optimistisk.

Jeg har lavet en skitse over rummet det drejer sig om:
Grundplan.png
Og ellers forsøger jeg at surfe lidt rundt efter inspiration, når tiden tillader det.
Den her ser umiddelbart ret fin ud http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... &task=view men er "bare" én "avanceret" punkt til punkt bane med vendesløjfer.. Men dog med rimeligt lang kørestrækning.

Jeg må prøve at "vride mit hoved" om 3D og få lag med i skitsen..

/Søren
Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

Hej igen,

Efter nogle lange aftener og montering af et større monitor er jeg begyndt at forstå SCARM lidt bedre. :) Og junior har ikke helt mistet tålmodigheden.. :oops:

Jeg har surfet en del rundt efter eksempler og er flere gange vendt tilbage til en sporplan på et andet forum..
Jeg er blevet kraftigt inspireret af / tyv-sjålet fra http://www.sporskiftet.dk/forum/120cm-x ... ersion-iii :twisted:
Der er godt nok ikke to uafhængige baner som udgangspunktet var, men der er ret lang kørestrækning. Måske lidt for ambitiøs?

Mere eller mindre tilfældigt blev det PIKO A spor jeg brugte (pga anbefalinger og sporskiftet så ud til at være tættere på geoLine som ovenstående er lavet med).
Men jeg har svært at gennemskue, hvordan han har fået det til at gå op med stigninger / højder. Stigningen sniger sig flere steder lidt over 3%. Måske jeg har været for "gavmild" med højde forskellen mellem lagene?
Og de tre parallelle godsspor midt i planen (under broen) kan jeg i hvert fald ikke få til at være der. De skal måske drejes opad i stedet, men så kommer de bare noget langt fra stationen?
Hvad med krydset i midten. Det bliver også noget tæt?
snapshot_3d.jpg
Ida3PikoATrack.jpg
Er det håbløst?

På forhånd 1000 tak for jeres værdifulde input!

Søren
Vedhæftede filer
Ida3PikoATrack.scarm
(21.49 KiB) Downloadet 261 gange
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

Hvis du vil lave banen op af af væggen,
så skal på passe på hvor meget industrispor du lægger i baggrunden,
det bliver svært at nå ind over banen,
når du skal nå mere mere end 80 cm ind over,lidt mindre for junior..

Men anlægget ser ud til at give fine kørestrækninger,
og da max tog størrelser ser ud til at blive et lokomotiv og måske 3-4 personvogne/ 6-8 godsvogne,
altså korte tog, tror jeg ikke du skal bekymre dig om 3% stigning.

efter at have gransket, din bane ser jeg at du har sat højde på, så der skal lige skiftes bane i krydset,
så det blå banestykke, kommer under den gule... i det 3D er det vist rigtigt
og så er der kun 64 mm, til at krydse tog, og det er lige lidt nok,
jeg ved ikke om de tal viser selve pladen du bygger på eller om det SkinneOverkant(SO)
men du skal huske på der skal være plade/bro under skinnerne og det skal du lige have med i dine beregninger
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Søren (conson)

Du har to steder der er kritisk. Skrydset som Søren (gmmz) nævner og i højre side hvor banen snor sig ind under sporskiftene på "den bagerste station".

Jeg har ændret lidt på din sporplan, så stiksporene på den forreste station ikke går ind under "højbanen".
snapshot.jpg

Klaus
Vedhæftede filer
Ida3PikoATrack.scarm
(21.52 KiB) Downloadet 242 gange
Conson
Stationsbetjent

Indlæg af Conson »

Hej Søren + Klaus
gmmz skrev: Hvis du vil lave banen op af af væggen, så skal på passe på hvor meget industrispor du lægger i baggrunden, det bliver svært at nå ind over banen,
Korrekt.. Jeg havde tænkt lidt over det. Drømte om afkoblingsspor på sidesporene, men man skal alligevel kunne komme til det. Og sporskiftene bliver nok heller ikke elektriske i første omgang, så dem skal man også kunne nå.
Jeg har tænkt lidt over om man skulle have hjul under (f.eks. http://www.beslagskassen.dk/images/thum ... 31_120.png)
Det er lidt svært at holde sig på en dybde hvor man kan nå ind over hele banen, hvis man skal have nogle realistiske sving.
moppe skrev: Du har to steder der er kritisk. Skrydset som Søren (gmmz) nævner og i højre side hvor banen snor sig ind under sporskiftene på "den bagerste station".
Av. Den i højre side havde jeg overset. Tak for at du fangede den.. :) Men det ser ud til at du har kompenseret for det?
Tror du de ca. 64mm går i midten (nu som bro)? Ellers kan man måske hæve sporet under den øverste banegård lidt? Det er bare lidt svært at gennemskue højden midt på et fleksspor (eller er det bare mig?)..

Kan man i øvrigt se stigningerne (%) i Scarm uden at ændre på dem først? Jeg kan kun finde ud at få vist højden.

/Søren
Besvar