Nybegynder: Spørgsmål til radier og sporafstande...
-
Bøgely
- Trafikelev
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Odense
Nybegynder: Spørgsmål til radier og sporafstande...
Hej med jer!
Jeg er ret ny, men har dog allerede gjort mig ret mange tanker omkring projektet:
- Era III / IV med fokus på ca 1970, i et "fiktivt" syd-tysk landskab med en tilpas blanding af alper og landsbyer.
- Jeg vil køre 2-skinnet og regner med at det bliver Tillig H0 Elite for realismen, og tog fra Roco/Fleischmann.
Min kærlighed er især på landskaber og byer, og jeg har tidligere lavet en del WWII dioramaer og lignende, så det vigtige for mit projekt, udover at kunne køre nogle tog, er oplevelsen af det producerede, altså at der er noget at se på og at det ser så realistisk ud som muligt (Jeg forventer at tog, bygninger, biler osv skal males om, eller som minimum have en omgang weathering).
Banen bliver L-formet og kommer til at gå langs to af væggene i mit hobbyrum, med en dybde på mellem 60 og 120 cm på hhv den lange og den korte langside.
Jeg har læst en masse, snakket med en masse og set en del youtube video, og er nu gået i gang med at lave mit layout i SCARM. Og her opstår så problemet:
Jeg synes jeg har svært ved at finde noget endegyldigt omkring radier og hvor tætte skinnerne kan være i en kurve, uden at de lange passagervogne får problemer, specielt hvis der skal køre to togsæt ved siden af hinanden i en dobbeltkurve. Hvordan finder man disse?
Jeg læste en del på et amerikansk forum, hvor det blev "slået fast" at i H0 skulle man op på mindst 26" eller 28" radius! Det er 71 cm, så store radier kan jeg slet ikke se at de fleste laver, eller misforstår jeg noget?
Den største jeg umiddelbart kan finde fra Tillig er fx R543/30°
Jeg glæder mig til at høre fra jer, og når projektet er tættere på at starte, vil jeg gerne dokumentere fremskridtet, hvis det har interesse at følge med i :)
Mvh
Jonny Bøgely
Jeg er ret ny, men har dog allerede gjort mig ret mange tanker omkring projektet:
- Era III / IV med fokus på ca 1970, i et "fiktivt" syd-tysk landskab med en tilpas blanding af alper og landsbyer.
- Jeg vil køre 2-skinnet og regner med at det bliver Tillig H0 Elite for realismen, og tog fra Roco/Fleischmann.
Min kærlighed er især på landskaber og byer, og jeg har tidligere lavet en del WWII dioramaer og lignende, så det vigtige for mit projekt, udover at kunne køre nogle tog, er oplevelsen af det producerede, altså at der er noget at se på og at det ser så realistisk ud som muligt (Jeg forventer at tog, bygninger, biler osv skal males om, eller som minimum have en omgang weathering).
Banen bliver L-formet og kommer til at gå langs to af væggene i mit hobbyrum, med en dybde på mellem 60 og 120 cm på hhv den lange og den korte langside.
Jeg har læst en masse, snakket med en masse og set en del youtube video, og er nu gået i gang med at lave mit layout i SCARM. Og her opstår så problemet:
Jeg synes jeg har svært ved at finde noget endegyldigt omkring radier og hvor tætte skinnerne kan være i en kurve, uden at de lange passagervogne får problemer, specielt hvis der skal køre to togsæt ved siden af hinanden i en dobbeltkurve. Hvordan finder man disse?
Jeg læste en del på et amerikansk forum, hvor det blev "slået fast" at i H0 skulle man op på mindst 26" eller 28" radius! Det er 71 cm, så store radier kan jeg slet ikke se at de fleste laver, eller misforstår jeg noget?
Jeg glæder mig til at høre fra jer, og når projektet er tættere på at starte, vil jeg gerne dokumentere fremskridtet, hvis det har interesse at følge med i :)
Mvh
Jonny Bøgely
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Nybegynder: Spørgsmål til radier og sporafstande...
Morop har standarderne.
Så kig her
Lige skinner:
http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf
Krumninger:
http://www.morop.eu/de/normes/nem103_d.pdf
Så kig her
Lige skinner:
http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf
Krumninger:
http://www.morop.eu/de/normes/nem103_d.pdf
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Det med radier er det evige kompromis. "Problemet" består i at de små radier får de store vogne til at se lidt urealistiske ud. Dvs. at vognen hænger ud over skinnekanten. Medgivet, det ser vi aldrig i virkligheden. Der er lige så mange meninger om dette, som der er folk der kører modeltog. Af og til er meningen desværre farvet af, at meningsdanneren selv har meget plads at gøre med.Bøgely skrev:Jeg læste en del på et amerikansk forum, hvor det blev "slået fast" at i H0 skulle man op på mindst 26" eller 28" radius! Det er 71 cm, så store radier kan jeg slet ikke se at de fleste laver, eller misforstår jeg noget?
Min mening er, at ikke alle kan mønstre de store radier. Man kan synes nok så meget om hvor ringe det ser ud, men det ændrer ikke på, at de fleste har behov for små radier et eller andet sted på deres hjemmeanlæg. Kunsten er at bygge en sporplan, hvor de små radier skjules, og de synlige radier er af den større slags. Overgangskurver er f.eks. en god idé. Når du bygger med et spor som Tillig (eller f.eks. RocoLine) har du også den fordel at flexskinnen kan hjælpe dig med en overgangskurve af den helt bløde slags. Inde i tunellen kan du så gemme din R1 eller R2.
Det meste serieproducerede materiale kan køre på R2 og fremefter. Det er omkring 430 mm. Hvis du går længere ned (Märklin R1, Roco R2) så er du på 360 mm. Ved 360 mm får noget af materialet fra nogle producenter problemer. Nu skriver du selv, at du gerne vil køre materiale fra Roco og Fleischmann, det får du næppe problemer med. Rocos 303 mm vogne (Standard AB, B og Bn) får du måske udfordringer med. Du skal i hvert fald prøveopstille dit anlæg og teste for fri passage alle steder. Kører du med mindre vogne, så får du slet ingen problemer.
Please do. Jeg vil meget gerne se det, da jeg selv kører tysk med fokus på sydtysk landskab. :-)Bøgely skrev:Jeg glæder mig til at høre fra jer, og når projektet er tættere på at starte, vil jeg gerne dokumentere fremskridtet, hvis det har interesse at følge med i :)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Her er et eksempel på en overgangskurve, det er Trix C, men konceptet er der samme uanset spor: Stor radius går over i mindre radius (skjult af tunnel). Kurven kommer automatisk til at se mere realistisk ud.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Bøgely
- Trafikelev
God info fra jer begge!
Tabellen hjalp meget, og idéen med overgangen i tunellen kan jeg rigtigt godt lide, især fordi jeg planlægger en håndfuld tuneller, nu det er alpelandskab :)
Nu kom jeg lidt videre. Tror snart jeg skal til at starte rigtigt op i SCARM og begynde på noget layout... :)
Mvh
Jonny Bøgely
Tabellen hjalp meget, og idéen med overgangen i tunellen kan jeg rigtigt godt lide, især fordi jeg planlægger en håndfuld tuneller, nu det er alpelandskab :)
Nu kom jeg lidt videre. Tror snart jeg skal til at starte rigtigt op i SCARM og begynde på noget layout... :)
Mvh
Jonny Bøgely
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Jeg vil gerne se sporplanerne, måske jeg kan komme med et par gode hints....
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Bøgely
- Trafikelev
Hej Klaus!
Det må du meget gerne, jeg har siddet og arbejdet med dem i SCARM i et par timer i eftermiddags og lagde dem så væk lidt, da de var "færdige" for nu... I mellemtiden har jeg dog fået en 3-4 idéer til optimeringer osv, så jeg skal lige have lavet en revision 2 af dem, så er de klar til at vise frem :)
Mit største problem er at jeg ikke har fået lavet lagene korrekt fra starten, så alt foregår i et plan. Jeg kan sagtens (fordi jeg er meget visuel i min fantasi) forestille mig hvad der foregår i hvilket plan, men jeg tænker at det nok er lidt sværere for andre på den måde...
Jeg smider dem op her, så snart jeg har fået pillet lidt mere senere ;)
Mvh
Jonny Bøgely
Det må du meget gerne, jeg har siddet og arbejdet med dem i SCARM i et par timer i eftermiddags og lagde dem så væk lidt, da de var "færdige" for nu... I mellemtiden har jeg dog fået en 3-4 idéer til optimeringer osv, så jeg skal lige have lavet en revision 2 af dem, så er de klar til at vise frem :)
Mit største problem er at jeg ikke har fået lavet lagene korrekt fra starten, så alt foregår i et plan. Jeg kan sagtens (fordi jeg er meget visuel i min fantasi) forestille mig hvad der foregår i hvilket plan, men jeg tænker at det nok er lidt sværere for andre på den måde...
Jeg smider dem op her, så snart jeg har fået pillet lidt mere senere ;)
Mvh
Jonny Bøgely
-
Bøgely
- Trafikelev
Hej igen!
Så fik jeg lavet et layout som jeg i første omgang er tilfreds med. Jeg har ikke helt fået knækket hvordan man arbejder i niveauer, så alt er lavet i samme niveau. Tilgengæld har jeg farvekodet sporet, for bedre at illustrere den idé jeg har i hovedet.
Forklaring:
Alle skinner i grønt er niveau 0. Alle i rødt er niveau -1. Gule er ramper op/ned. Alle op og nedkørsler skulle være på mellem 3 og 3½%, som jeg har ladet mig fortælle at nutiden tog sagtens kan klare, med de vognlængder jeg har mulighed for ifht fx skyggebanegård.
Området efter hovedbanegården i orange er men som en mindre stigning, for at letter underkørslen til skyggebanegården, som i tunnellen falder tilbage til niveau 0. Ovenpå denne tunnel og oven på skyggebanegården er det meningen jeg vil placere min by, mindre udkantshuse i midten og større bebyggelse op imod hjørnet til højre. I toppen ligger en fabrik som kunde til strækningen og i venstre hjørne over tunnellen og opkørslen fra skyggebanegården er et mindre bjerg med granskov, vandfald som togene kører synligt bagom og vinmarker. Vandfalder munder ud i en mindre sø, som igen bliver en flod som togene i venstre side kører over i forskudte niveauer. Området under banegården er dels nedkørsel til skyggebanegård og vedligeholdelse af tog/vogne samt let industri.
Jeg vil meget gerne høre feedback på mit lille anlæg. Har jeg overset noget, er der problemstillinger jeg som begynder ikke har taget stilling til etc?
Mvh
Jonny Bøgely
Så fik jeg lavet et layout som jeg i første omgang er tilfreds med. Jeg har ikke helt fået knækket hvordan man arbejder i niveauer, så alt er lavet i samme niveau. Tilgengæld har jeg farvekodet sporet, for bedre at illustrere den idé jeg har i hovedet.
Forklaring:
Alle skinner i grønt er niveau 0. Alle i rødt er niveau -1. Gule er ramper op/ned. Alle op og nedkørsler skulle være på mellem 3 og 3½%, som jeg har ladet mig fortælle at nutiden tog sagtens kan klare, med de vognlængder jeg har mulighed for ifht fx skyggebanegård.
Området efter hovedbanegården i orange er men som en mindre stigning, for at letter underkørslen til skyggebanegården, som i tunnellen falder tilbage til niveau 0. Ovenpå denne tunnel og oven på skyggebanegården er det meningen jeg vil placere min by, mindre udkantshuse i midten og større bebyggelse op imod hjørnet til højre. I toppen ligger en fabrik som kunde til strækningen og i venstre hjørne over tunnellen og opkørslen fra skyggebanegården er et mindre bjerg med granskov, vandfald som togene kører synligt bagom og vinmarker. Vandfalder munder ud i en mindre sø, som igen bliver en flod som togene i venstre side kører over i forskudte niveauer. Området under banegården er dels nedkørsel til skyggebanegård og vedligeholdelse af tog/vogne samt let industri.
Jeg vil meget gerne høre feedback på mit lille anlæg. Har jeg overset noget, er der problemstillinger jeg som begynder ikke har taget stilling til etc?
Mvh
Jonny Bøgely
- Vedhæftede filer
-
- layout1.3.scarm
- Og filen
- (17.69 KiB) Downloadet 192 gange
-
Bøgely
- Trafikelev
Wauv... Ingen? :-(
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Jo, men det krævede lige at jeg kunne komme til min computer og bruge scarm.....og samtidig lige teste den nye "drag n' drop" filfunktion i forumsoftwaren.
Jeg har ændret en lille smule i det layout (flyttet et sporskifte og lavet højder. Fra den "store station" og ud venstre om ned til det skjulte får du nogle problemer, hvis du vil have bare 7-8 cm frihøjde. Jeg har regnet 10 cm fra skinneoverkant til skinneoverkant - og det er ikke særligt meget - der får jeg en stigning på 5%!
De resterende spor op og ned er intet problem.
Det er placeringen af skyggebanegården måske - har du tænkt over, hvordan det bliver at sætte tog på igen, hvis noget afsporer derinde?
Klaus
Jeg har ændret en lille smule i det layout (flyttet et sporskifte og lavet højder. Fra den "store station" og ud venstre om ned til det skjulte får du nogle problemer, hvis du vil have bare 7-8 cm frihøjde. Jeg har regnet 10 cm fra skinneoverkant til skinneoverkant - og det er ikke særligt meget - der får jeg en stigning på 5%!
De resterende spor op og ned er intet problem.
Det er placeringen af skyggebanegården måske - har du tænkt over, hvordan det bliver at sætte tog på igen, hvis noget afsporer derinde?
Klaus
- Vedhæftede filer
-
- layout1.3.scarm
- (21.43 KiB) Downloadet 249 gange
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk