Märklin Digital: Sådan bruger du Control Unit 6021 med Central Station 2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin Digital: Sådan bruger du Control Unit 6021 med Central Station 2

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg bliver af og til spurgt: "Skal jeg smide mit gamle Märklin Digital udstyr ud, hvis jeg køber en Central Station 2?".

Svaret er: Nej, det skal du ikke!

Med gammelt udstyr forstås den trofaste Control Unit (Märklin #6021), Keyboard (Märklin #6040), Memory (Märklin #6043) og Control Unit 80 og 80f (Märklin #6035 og #6036). Det meste af udstyret, tilbage til starten af 1990'erne, kan stadig benyttes med nutidens Märklin Digital. For stadig at have glæde af din Control Unit og dens tilbehør, skal du have en Connect 6021 (Märklin #60128).

Enheden skaber forbindelsen mellem det gamle udstyr, og din nye Central Station 2.

Hvad er gevinsten?
Gevinsten er, at du med et slag kan genbruge hele din gamle installation med kørepulte, kontrolpaneler og togveje. Præcis som du plejede at have det. Forskellen er, at du nu også har alle fordelene ved Central Station 2 - og kan fortsætte med de mange muligheder som den giver.

Når du forbinder dine gamle enheder med din nye Central Station 2, får de automatisk også dele af dens egenskaber. Det betyder, at en Control Unit, forbundet med Central Station 2, nu kan snakke både DCC og mfx. Dermed kan du også bruge nye lokomotiver med dine gamle enheder, endda lokomotiver der kun taler DCC.

Det betyder også, at du i princippet kan bruge en Control Unit med et 2-skinne-anlæg, der aldrig har set - eller vil se - skyggen af Märklins ældre Motorola-format.

Hvordan foregår det så?

Vigtigt: Først fjerner du ALLE forbindelser fra din Control Unit til dit anlæg. Fra nu af skal alt kommunikation gå gennem Central Station 2. Det er her oversættelsen af kommandoer finder sted.

Dernæst anskaffer du dig en Connect 6021 (Märklin #60128) og forbinder den til enten booster-porten på din Central Station 2 eller til en Terminal (Märklin #60125). Jeg vil klart anbefale dig, at købe en terminal til formålet.
cs2_6021_connect_setup_b.PNG
Nu starter du systemet, og din Central Station 2 vil opdage, at der er en Connect 6021 til stede. I setup menuen kan du se din Connect 6021 og tilføje lokomotiver til dens Control Unit.

På Setup-fanen skal du trykke på skruenøglen.
cs2_6021_connect_setup.PNG
Herefter skal du klikke på pilene, til du kommer til menupunktet "6021".
Klip fra Märklins manual.
Klip fra Märklins manual.
Under 6021 kan du se din Connect 6021 og listen af lokomotiver tilknyttet. Nu kan du klikke på "Lok Hinzufügen"...
cs2_6021_connect_setup_d.PNG
...og tilføje yderligere lokomotiver.
cs2_6021_connect_setup_c.PNG
Når du har valgt et lokomotiv får det en ny virtuel adresse, som du skal bruge når du skal kalde lokomotivet fra din Control Unit.

Det skal du fordi Control Unit kun kan have op til 80 lokomotiver. Da nutidens digitalsystemer kan håndtere meget højere adresser, så er Control Unit nødt til at kende lokomotivet ved en adresse mellem 01 og 80. Adressen bliver tildelt automatisk af Central Station 2.

Den virtuelle adresse gælder kun på Control Unit, den har ikke noget med adressen i selve lokomotivet at gøre. Adressen i lokomotivet forbliver uændret, og skal stadig benyttes alle andre steder end på din Control Unit.

Er du ikke tilfreds med den adresse som systemet har tildelt lokomotivet, kan du selv ændre den ved et tryk på "Adresse ändern", hvorefter du angiver en ny adresse.

Eksempel: Har du f.eks. givet MY 1101 digital-adressen 1101, skal lokomotivet overfor Control Unit have en anden adresse. Det kan f.eks. være 01 eller måske 11. Du finder nok på noget, der giver mening for dig. :-)
cs2_6021_connect_setup_e.PNG
Når du har tilføjet de lokomotiver du ønsker at styre via Control Unit, skal du genstarte din Central Station 2.

Hvad med mit Keyboard?
Keyboard skal ikke kodes om. Adresserne på keyboard vil automatisk repræsentere de tilsvarende adresser for Keyboardet i din Central Station 2. Du får altså en pult med trykknapper foræret.

Bemærk: Status på sporskifter bæres ikke over. Det betyder at kontrollamperne på dit Keyboard ikke ændrer sig, hvis sporskifterne bliver stillet på din Central Station. Stiller du sporskifterne på dit Keyboard, vil din Central Station dog rette sit Keyboard tilsvarende.

Hvad med min Memory?
Memory kører uændret. Det betyder at alle indstillinger i din Memory forbliver. Dvs. at de togveje du havde programmeret i din Memory, vil stadig fungere uanfægtet af indstillingerne i din Central Station 2.

Vigtigt: Du skal være opmærksom på, at det ikke giver problemer, hvis du senere ændrer din sporføring eller programmeringen af togveje i din Central Station 2. Memory vil ikke automatisk opfatte disse ændringer. Se evt. manualen for yderligere information angående brug af Memory med Central Station 2.

Er der andet jeg skal tænke på?
Enheder som infrarød styring, Switchboard og Interface kan ikke benyttes. Der kan ikke garanteres problemfri drift. Control Unit skal stadig forsynes med sin egen strøm gennem en egnet transformator. Du kan også benytte den aktuelle netdel (Märklin #60061 med Converter #60130).

Hvad med strøm til min Control Unit?
Typisk kan du bruge den transformator, som er gældende for din Control Unit. Du kan også vælge at bruge Märklins aktuelle strømkilde som er #60061. Du skal bruge den sammen med Converter #60130, der kan lave jævnstrøm om til vekselstrøm. Du forbinder din Control Unit til AC-porten på din Converter.

Tips og tricks

Mine mfx og DCC lokomotiver reagerer ikke på deres 6021-adresser, hvad gør jeg?
Prøv at lukke Central Station ned og starte den igen. Alt imens at din Control Unit og Connect 6021stadigvæk er tændt. Jeg tænker også at du skal starte din Control Unit før du starter din Central Station. Det har løst problemet for mig. Bemærk at Control Unit stadig opererer med 14 køretrin, uanfægtet om du har sat 128 køretrin op på dit DCC- eller mfx-lokomotiv. Styres lokomotivet med Control Unit er det altid 14 køretrin.

God fornøjelse!

OBS: Følgende enheder er ikke kompatible med Central Station 2:
  • DCC varianter af Märklin Digital (f.eks. Arnold styringer)
  • Central Unit 6020, stand-alone Central Units og varianter heraf.
  • Central Unit 6027 og varianter heraf.
  • Central Control 6030
  • Alle enheder fra Trix, bortset fra Trix Mobile Station 2
(Skærmbilleder er fra CS2 på Windows, men er stort set uændrede på en rigtig Central Station 2)

Her følger lidt vedhæftede billeder af mit setup.
Vedhæftede filer
Alle protokoller kan nu styres gennem 6021
Alle protokoller kan nu styres gennem 6021
Jeg forbinder min Connect 6021 til en Terminal #60125
Jeg forbinder min Connect 6021 til en Terminal #60125
connect-6021-setup.jpg
connect-6021-cs2.jpg
Min 6021 får strøm gennem en Converter #60130 og en strømkilde #60061.
Min 6021 får strøm gennem en Converter #60130 og en strømkilde #60061.
connect_6021_appetizer.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Purellum
Stationsbetjent
Scale: 1

Re: Få liv i gamle Control Unit 6021 med Connect 6021

Indlæg af Purellum »

8-)

Igen en flot forklaring ;)

Jeg undrer mig dog over at du skriver at man ikke kan forvente problemfri drift med "Switchboard" ( Og går ud fra at du mener 6041 )

Den burde da virke fuldstændig som en 6040 ??

Jeg har købt nogle stykker af 6041, og havde planer om at styre alle sporskifter med netop denne løsning; men det ligger nok et godt stykke ud i fremtiden :D

Per.

8-)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Purellum skrev:Jeg undrer mig dog over at du skriver at man ikke kan forvente problemfri drift med "Switchboard" ( Og går ud fra at du mener 6041 )

Den burde da virke fuldstændig som en 6040?
Jeg tror heller ikke det er umuligt at få til at virke. Det er korrekt, at Switchboard svarer til en 6040 uden knapper.

Uden at vide den egentlige årsag, tror jeg Märklins bekymring går på tilslutningen af ekstern forsyning til Switchboard. Der findes to byggeserier af Switchboard. Afhængig af byggeserien reagerer de forskelligt på stelforbindelsen. Byggeserie 1 skal have sin egen transformator uden forbindelse til resten af anlægget.

Man kan se på sin Switchboard om det er en 1'er eller 2'er ved at forbinde den med forbindelseskablet til digitalsystemet (men ikke egen forsyning) og tænde for strømmen. Hvis statusdioden lyser, er det en byggeserie 2. De to byggeserier må ikke tilsluttes samme forsyning.

Jeg tænker, at det nemmeste i denne sammenhæng (for Märklin) er at sige: Glem det.

Med venlig hilsen
Søren

Purellum
Stationsbetjent
Scale: 1

Indlæg af Purellum »

8-)

Mange tak, det vidste jeg ikke ;)

Per.

8-)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jf. min urgamle Switchboard dokumentation (Einsteig in Märklin Digital fra 1994), står der desuden at de to Switchboard serier kan samarbejde, men at du skal sørge for ikke at blande deres strømforsyninger. Det giver udmærket mening, så alt er ikke tabt, hvis du ender med at opdage at du har en af hver. :-)

Meeen, mon ikke du klarer ærterne - uanset udfaldet. ;-)

Du bør dog åbne dine Switchboard og checke op på indholdet. Der sidder nemlig et batteri (?) derinde. Jeg har set på m-users-forum, at det kan springe læk. :?

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

...og du er opmærksom på, at du kan bruge S88 LINK til at lave det samme? S88 LINK fungerer som det "nye" Switchboard + tilbagemelding, selvfølgelig.

Læs evt. mere her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1480

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg har tilføjet et afsnit om strøm og jeg har tilføjet et tip til kørsel med mfx og DCC lokomotiver.

+ billeder af setuppet.

Med venlig hilsen
Søren

LoftsNissen
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk i etatens periode

Re: Märklin Digital: Sådan bruger du Control Unit 6021 med Central Station 2

Indlæg af LoftsNissen »

Er der nogle erfaringer med brug af 6070 & 6071 sammen med cs2?

pejft
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Märklin Digital: Sådan bruger du Control Unit 6021 med Central Station 2

Indlæg af pejft »

Ifølge vejledningen kan følgende apparater anvendes med Connect 6021:
• Control Unit (6021)
• Control 80 F (6036)
• Control 80 (6035)