Første forsøg på et layout til junior
-
Conson
- Stationsbetjent
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Første forsøg på et layout til junior
Junior er utålmodig.. :D
Efter at have siddet foran Scarm i en times tid med forbløffende lidt hjælp kom han selv frem til dette: Lidt simpel måske.. Men han insisterede på at jeg "lagde den på internettet".. :)
P.S. ingen lastbiler under broen. Primært go-carts..
/Søren
Efter at have siddet foran Scarm i en times tid med forbløffende lidt hjælp kom han selv frem til dette: Lidt simpel måske.. Men han insisterede på at jeg "lagde den på internettet".. :)
P.S. ingen lastbiler under broen. Primært go-carts..
/Søren
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
SCARM - så let at selv børn kan finde ud af det.......
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Nu er jeg jo ham der synes at "less is more", så i min bog er det en dejlig simpel sporføring, som kan give mange timers glæde.Conson skrev:Efter at have siddet foran Scarm i en times tid med forbløffende lidt hjælp kom han selv frem til dette:
Lidt simpel måske...
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
TSJ
- Trafikelev
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
- Geografisk sted: kolind
findes et sted hvor jeg kan købe sporplanlægnings program biligt gerne anyrail, da det køre godt for mig, men kun i prøveversion. og nu er jeg kommet som langt at enderene ikke kan nå sammen. 
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Må sige at efter jeg er kommet i gang med Scarm, har jeg ikke lyst til at betale for andre programmer. Scarm er gratis.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
-
Conson
- Stationsbetjent
Hej,
Begrænsningens kunst er svær. Jeg syntes den farverige sporplan virkede spændende og ikke så simpel at "toget kører ind her og kommer ud der". Men måske er det for ambitiøst? Jeg måtte op på 3,5 -3,7% hældning enkelte steder for at kunne komme i nærheden af 8 cm højde mellem sporene.
Det ville jo være usmart at investere i skinner for 3kkr og det så ikke kommer til at du' på pladsen der er tilrådighed. :shock:
Der skal faktisk overraskende meget plads til at nøjes med 3% hældning.
Som Søren L. skrev "Less is more".. (Min arkitekt-kammerat siger det samme.. :) )
Så jeg har rodet lidt videre. Lidt mere simpel og forudsigelig, men med fornuftige stigninger. Grundpladen hedder i dette tilfælde 1,3 x 2,7m.
For kedelig?
Forbedringsforslag?
Er der noget jeg har overset?
Takker.. ;)
Begrænsningens kunst er svær. Jeg syntes den farverige sporplan virkede spændende og ikke så simpel at "toget kører ind her og kommer ud der". Men måske er det for ambitiøst? Jeg måtte op på 3,5 -3,7% hældning enkelte steder for at kunne komme i nærheden af 8 cm højde mellem sporene.
Det ville jo være usmart at investere i skinner for 3kkr og det så ikke kommer til at du' på pladsen der er tilrådighed. :shock:
Der skal faktisk overraskende meget plads til at nøjes med 3% hældning.
Som Søren L. skrev "Less is more".. (Min arkitekt-kammerat siger det samme.. :) )
Så jeg har rodet lidt videre. Lidt mere simpel og forudsigelig, men med fornuftige stigninger. Grundpladen hedder i dette tilfælde 1,3 x 2,7m.
For kedelig?
Forbedringsforslag?
Er der noget jeg har overset?
Takker.. ;)
- Vedhæftede filer
-
- OvalMedSkygge.scarm
- (15.24 KiB) Downloadet 213 gange
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Det er nok ikke muligt på den forhåndværende plads, men en togstamme, der forlader en station, ville normalt komme tilbage til stationen fra samme side og ikke blot køre i ring og komme ind på stationen fra den anden side .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Conson
- Stationsbetjent
Hej igen,
Så er det mig igen..
Jeg har været ved tegnebrættet igen (og tyvstjålet lidt mere). Mine sidste udkast gav ikke så meget respons, men jeg prøver igen.
Desværre er der heller ikke rigtigt plads til en decideret skyggebanegård (blindsporet i kælderen vil nok komme til at give problemer). Men denne gang er den stejleste strækning 3,1% (så vidt jeg har overblik over).
Grundplan: ca. 2,6 x 1,3m
Lidt industri ved øverste station og lidt større godsbanegård ved den "sydlige" station.
Målet er ikke en realistisk bane, men en der kan give noget kørsel for både den 7 årige (og mig.. ;) )
Eventuelle kommentar modtages meget gerne.. :)
/Søren Jørgensen
Så er det mig igen..
Jeg har været ved tegnebrættet igen (og tyvstjålet lidt mere). Mine sidste udkast gav ikke så meget respons, men jeg prøver igen.
Jeg har prøvet med vendesløjfer (som jeg så må prøve at håndtere elektrisk, hvilket ikke ser ud til at være uoverstigelige problemer..). Men som følge af den trange plads kommer toget ikke helt tilbage på den samme station (via højbanen ved den øverste synlige station).bygger01 skrev:normalt komme tilbage til stationen fra samme side
Desværre er der heller ikke rigtigt plads til en decideret skyggebanegård (blindsporet i kælderen vil nok komme til at give problemer). Men denne gang er den stejleste strækning 3,1% (så vidt jeg har overblik over).
Lidt industri ved øverste station og lidt større godsbanegård ved den "sydlige" station.
Målet er ikke en realistisk bane, men en der kan give noget kørsel for både den 7 årige (og mig.. ;) )
Eventuelle kommentar modtages meget gerne.. :)
/Søren Jørgensen
- Vedhæftede filer
-
- IdaII_R3.scarm
- (36.3 KiB) Downloadet 232 gange
-
Conson
- Stationsbetjent
Hej igen,
Jeg forelagde den nuværende skitse for familien, med det resultat at jeg røg tilbage til tegnebrættet. :(
Konen mente det ville optage for meget plads på værelset og junior savnede muligheden for to tog der kunne køre selv. "Når de kan på hans gulvbane skal de også kunne her." Gulvbanen er to ringe inden i hinanden med Märklin 24130 sving.
Så goddag til radius 360mm :? og farvel til vendesløjfer og A - B baner... Øv.
Jeg har forsøgt mig med to ovaler i forskellige højder (den ene har også skyggebanegård) og så et S imellem til at udveksle gods mellem banerne.
Jeg har forsøgt at skjule de fleste r=360mm enten i tunneller eller bag træer.
Så kan jeg simpelthen ikke presse pladsen mere hvis der skal være et par stationer.. :)
SCARM bliver bare lidt forvirret over min tunnel i venstre side. Jeg ved ikke hvorfor, for jeg synes højderne er ok. Portalerne kan justeres lidt i virkeligheden. Scarm vil kun have dem i skinnesamlingerne..
Jeg er lidt i tvivl om sporene kommer for tæt på hinanden i bunden, hvor S'et er tættest på "højbanen" og mellem "højbanen" og den nedre station?
Jeg bruger stadig PIKO A skinner. Og grundpladen er nu ca. 1,1 x 2,3, så det er lidt mindre end før.. Jeg håber nogen har tid og lyst til at kaste et par øjne på og komme med et par forbedringsforslag.. :)
På forhånd tak!
/Søren Jørgensen
Jeg forelagde den nuværende skitse for familien, med det resultat at jeg røg tilbage til tegnebrættet. :(
Konen mente det ville optage for meget plads på værelset og junior savnede muligheden for to tog der kunne køre selv. "Når de kan på hans gulvbane skal de også kunne her." Gulvbanen er to ringe inden i hinanden med Märklin 24130 sving.
Så goddag til radius 360mm :? og farvel til vendesløjfer og A - B baner... Øv.
Jeg har forsøgt mig med to ovaler i forskellige højder (den ene har også skyggebanegård) og så et S imellem til at udveksle gods mellem banerne.
Jeg har forsøgt at skjule de fleste r=360mm enten i tunneller eller bag træer.
Så kan jeg simpelthen ikke presse pladsen mere hvis der skal være et par stationer.. :)
SCARM bliver bare lidt forvirret over min tunnel i venstre side. Jeg ved ikke hvorfor, for jeg synes højderne er ok. Portalerne kan justeres lidt i virkeligheden. Scarm vil kun have dem i skinnesamlingerne..
Jeg er lidt i tvivl om sporene kommer for tæt på hinanden i bunden, hvor S'et er tættest på "højbanen" og mellem "højbanen" og den nedre station?
Jeg bruger stadig PIKO A skinner. Og grundpladen er nu ca. 1,1 x 2,3, så det er lidt mindre end før.. Jeg håber nogen har tid og lyst til at kaste et par øjne på og komme med et par forbedringsforslag.. :)
På forhånd tak!
/Søren Jørgensen
- Vedhæftede filer
-
- ToRingeMedS.scarm
- (50.62 KiB) Downloadet 238 gange