763xx signaler og EcoS 50200 geninstallering

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
futtog2016
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

763xx signaler og EcoS 50200 geninstallering

Indlæg af futtog2016 »

Jeg havde et velfungerende Märklin anlæg med signaler 78391, 76393 og 76395.
Efter indbrud, hvor kommandostationen EcoS 50200 og de bedste lokomotiver blev stjålet, har jeg købt en ny EcoS 50200.
Mit problem er, at sporskifter og tog fungerer godt, men signalerne er døde. Tidligere var der grønt lys i dem ved opstart.
Jeg har demonteret signalerne og forsøgt at programmere dem påny. Først med samme adresse, som de oprindelig var programmeret med derefter en ny adresse. Når jeg så til sidst skal overføre adressen til signalet sker der ingenting. Signalet lyser og blinker ikke som det skal.
Er der nogen som har en ide om hvad der er galt/jeg gør forkert?
Jeg har købt et nyt signal 76493, som er installeret uden problemer.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 763xx signaler og EcoS 50200 geninstallering

Indlæg af moppe »

Snakker du DCC eller MM ud til de gamle signaler?

Har du prøvet at bytte de to ledninger ud til sporet?
Märklin har tidligere haft problemer med polariteten på nogle af deres dekodere.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Snakker du DCC eller MM ud til de gamle signaler?
Valid pointe, de gamle signaler snakker kun MM.

Bemærk, at hvis signalerne skal programmeres om, skal du have programmeringsbøjlen på sat tilbage på printet mens du gør det. Det er lidt irriterende, men nødvendigt.

764xx signalerne har ikke dette behov, da de taler mfx og kan programmeres hvor de står.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

futtog2016
Trafikelev

Indlæg af futtog2016 »

Nu har jeg prøvet de gode råd på 2 signaler. Det hjælper ikke. Der bliver stadig ikke lys i signalet.
Jeg har også tidligere haft bøjlen på og har nu også byttet om på ledningerne.
Stik er efterset og EcoS er genstartet. En forskel til min "gamle" EcoS er at der ikke var batterier i. Dem har jeg pillet ud.
Er det en ide at downloade nyere software fra ESU? Eller kan der være en eller anden indstilling, som står forkert?
Tak fordi I prøver at hjælpe
Venlig hilsen
Ivar
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Er der en grund til at du har valgt ikke at have batterier i ?

Hvis du slukker for strømmen eller på anden vis får et strøm udfald gemmer den automatisk hvis der er batteri backup i.
Jeg bruger den nyeste variant af sw og har ingen problemer, men tror ikke det er et sw problem du har.
Vælger du at opdatere husk en backup først.

Er du så heldig at du har en backup af den gamle ECoS?

på denne side i punk 2 er der noget, kan det bruges (på tysk desværre)
http://www.esu.eu/support/faq/digitalsy ... -reloaded/

Fra ECoS manualen side 86

18.9 Programmering af Märklin 763xx Signal-Serien.
Til Programmering af Märklin Signalerne 736xx (f.eks 76391/76393) skal følgende skridt følges :
1. Lad Signal-Elektronikken forblive i Forpakningen. Signal-elektronikke skal anvende den i Forpakningen indbyggede Kontakt-Bøjle til Programmeringen.
2. Indret på ECOS en ny Magnetartikel, som anvist i Kapitel 13.1. Udvælg den passende Signal-type fra Listen. Befinder der sig et Forsignal foran Hoved-Signalet
skal også det til Forsignalet tilhørende Hovedsignal indrettes. Giv hver signal deres Nummer og vælg "Moment" under Driftsart.
3. Tilknyt det nye Skifte-element til en af Siderne i Stellwerk (Keyboard), således at de kan styre Signalet.
4. Luk ECOS-Centralen ned
5. Fjern tilslutningen til fra ECOS til anlægget. Tilslut nu det Signal som skal Programmeres til Anlægs-udgangen på deres ECOS (B) og (0). 6. Start ECOS-Centralen op og når den er klar, tryk på STOP-Tasten.
7. Tryk på GO-Tasten for at Indkoble ECOS. Signalbilledet på Signalet vil nu begynde skifte i mellem de to tilstande.
Den efterfølgende fremgangs-måde er afhængig af det anvendte Signal
76391/76371/76372 : Tryk på Signalet på ECOS-Skærmen. Indenfor den indstillede Skiftetid på 2500 ms bliver Signalet programmeret.
73392/76394 : Skift til Signal-Tilstand Hp1, Afvent indtil Signal-billedet igen begynder at sende afvekslende Signal-billeder. Tryk herefter på Signal-tilstand Hp2. 76395/76397 : De første skridt kører ligesom ved Signalerne 763691/76395 med hensyn til forløbet. Herefter begynder For-signalet at skifte i mellem 2
Signal-billeder frem og tilbage. Tryk nu på Funktion Hp1 eller Hp0 for det tilhørende Hoved-signal. Når For-signalet hører til et 2-begrebs Signal skal de trykke anden gang på Signal-funktionen HP1 eller Hp0, når For-signalet begynder med den afvekslende Signal-billed veksling frem og tilbage. I Andre tilfælde skal de trykke på Signal-funktion Hp2 ved det tilhørende Hoved-signal. Ved Signaler med mere end 2 Begreber sker tilføjelsen af den 2.Adresse automatisk.
8. Signalet er nu Programmeret. Sluk for ECOS. Udpak Signalet fra forpakningen og indbyg det på Anlægget.
• Påbegynd først de videre Skridt, når Signalet skifter i mellem de 2 Signal-billeder.
• Det er tilstrækkeligt at udløse Skifte-Kommandoen i kort tid. Den nødvendige Skifte-tid er indgivet via værdien på 2500 ms.
For senere Drift med signalet skal de sætte Skifte-tiden til 500 ms.
• Ved større pauser i mellem de enkelte Skridt afslutter Signalet fra dets egen side af Programmerings-foregangen.
(Tryk på STOP-Tasten på ECOS og påbegynd proceduren forfra igen).

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

futtog2016
Trafikelev

Indlæg af futtog2016 »

Jeg har indsat batterierne igen. Det var kun for at se, om det havde betydning.
Jeg ved ikke om en gammel backup kan anvendes på den nye Ecos, der kører med den nye sw 4.0.2.
Tak for den danske version af paragraf 18.9. Det fremmer forståelsen selvom jeg har stavet mig igennem både den tyske og engelske version mange gange.
Jeg har i ESU's Support læst at de tidlige Märklin signaler 76xxx har en softwarefejl, så de ikke fungerer korrekt. Man skal have dem byttet hos Märklin, såfremt de ikke er forsynet med en rød prik på undersiden af signalelektronikken. Mine signaler har ikke en rød prik! Kan det være årsagen til, at de ikke kan installeres igen? De fungerede dog nogenlunde med den gamle EcoS.

http://www.esu.eu/support/faq/digitalsy ... lzentrale/

Jeg overvejer at glemme alt om de gamle signaler. Det var heller ikke let at få dem til at virke tidligere. De nye Märklin 764xx er dyre, men nemmere at installere. Jeg har lyst til at prøve Viessmann signaler, som tilsyneladende er gammeldags, men måske fungerer de bedre. Er der nogle der har erfaring med Vismann signaler i samarbejde med Ecos 50200?
Mvh Ivar
Vedhæftede filer
Ashampoo_Snap_2016.01.19_13h39m29s_001_Chrome Legacy Window.png
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

futtog2016 skrev:Jeg overvejer at glemme alt om de gamle signaler. Det var heller ikke let at få dem til at virke tidligere. De nye Märklin 764xx er dyre, men nemmere at installere. Jeg har lyst til at prøve Viessmann signaler, som tilsyneladende er gammeldags, men måske fungerer de bedre. Er der nogle der har erfaring med Vismann signaler i samarbejde med Ecos 50200?
Märklins signaler er dyre, men hvis du lægger priserne på dekodere, signaler osv. sammen, så kommer Märklins signaler og Viessmann alligevel tæt på hinanden.

Min bekymring ved Märklins signaler er, at hvis signalmasten knækker, så er det et nyt signal inkl. elektronik. Ved Viessmann kan man "nøjes" med at skifte signalmasten og det koster typisk et par hundrede kr. for de dyreste signaler.

Hvis du vil vide mere om Viessmanns signaler, så tag et kig på min gennemgang af dem:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=180

Viessmanns signalbus er voldsom smart, og kommer især til udtryk ved togveje, hvor togvejen kan styre signalets visning. Ved alle andre løsninger skal man programmere sig ud af det. Ved Viessmann kan du lave det med et relæ.

Jeg skal have leget mere med Märklins signaler før jeg kan sige noget om dem, men jeg ved bare, at jeg vil være mægtig ked af det, hvis jeg kom til at knække en mast og skulle ofre 500+ kr. for en ny. Hvor tit jeg kommer til at knække en mast, har jeg ingen som helst idé om, jeg ved heller ikke om det overhovedet er en relevant bekymring, da jeg ikke kender deres robusthed. I sidste ende er det jo en erfaring der skal gøres. Jeg vil ikke afskrive dem på den konto - så prøves skal de.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

hejsa

Jeg er ikke expert i Dine signaler der er Søren meget bedre til :)

Her er link til hele manualen oversat

http://www.marklinisterne.dk/_Downloads ... _Final.pdf

jeg tror ikke du kan bruge en ældre backup, så skal du nedgradere til samme version, tror du skal læse det godt igennem før du nedgradere under V4 og være HELT sikker.

men prøv da og lave en restore, hvis det dur så er det jo pingeling ellers piver den nok over det og vil ikke restore.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar