I forlængelse af styrepult med Centralstation som Backend

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Marklin4me
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

I forlængelse af styrepult med Centralstation som Backend

Indlæg af Marklin4me »

Hejsa,

I dag har jeg en bane med 3 stationer. Jeg kører digitalt Märklin, med analoge sporskifter. Jeg har "sikring" med gamle 7188 signaler og har lavet "enkelte blokke" for at tingene kan køre uden sammenstød :-) Sporskifter får strøm fra anden strømforsyning, sammen med signalerne. Alt kørestrøm kommer fra CS2.

Hvis jeg nu ønsker at digitalisere den ene station med eksterne dekoder, hvad synes I så jeg skal anvende ? Og ikke mindst, jeg ønsker ikke at nedlægge den analoge styrepult.
Hvad skal jeg være opmærksom på mht. strøm o.s.v.

Tak for en god site og mange gode seriøse svar.

M.v.h
Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: I forlængelse af styrepult med Centralstation som Backend

Indlæg af Søren »

Hej Ulrik

Du kan bruge Märklins m83 dekoder (60831). Den kan styre 4 sporskifter, og hvis du har porte til overs, kan den også styre lygtepæle, lys i huse osv.

Det er alt hvad du behøver for at digitalisere 4 sporskifter. Så er det jo bare at gange op. :-)

Med hensyn til din pult, så kan du vælge at lade din Central Station 2 helt overtage styringen af sporskifterne. Herefter kan du lade din pults kontakter sende beskeder gennem et S88 LINK (60883) modul til din CS2, som så foretager selve skiftet af sporskiftet, alt afhængig af hvilken knap på pulten der sender beskeden.

Nu ved jeg ikke hvordan din pult er stykket sammen, men bemærk at tilbagemelding fra CS2'eren til pulten ikke er muligt. Derfor får du ikke foræret en løsning hvor LED'er viser stillingen på sporskiftet, men mon ikke en af folkene herinde kan komme på en idé så det kan integreres.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Ulrik

Svaret kommer i høj grad til at afhænge af, hvordan din pult er bygget i dag. Her tænker jeg på valg at kontakter og tilbagemelding med lysdioder.

Smid et billede og fortæl lidt om opbygningen - det er lettere.

Klaus
Marklin4me
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Hej Klaus

(redigeret 25. januar)

Det er en ren analog styrepult uden tilbagemeldning, da sporskifter er synlige.

Kontakterne er både "push" - men også one-off-one med automatisk tilbage til off.

Mvh
Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Marklin4me
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

hejsa,
Jeg blev ikke helt klar over om der var noget der forhindrede mig i stadig at anvende den analoge styrepult, hvis jeg digitaliserede den lille station?
Jeg har som nævnt ikke tilbagemelding på idag., sporskifter strømfødes af anden transformator (den gamle hvide jeg anvendte til min 6021)
Bedste hilsner
Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Ulrik
Marklin4me skrev:Jeg blev ikke helt klar over om der var noget der forhindrede mig i stadig at anvende den analoge styrepult, hvis jeg digitaliserede den lille station?
Ikke andet end, at du skal finde en strategi for hvordan du vil gøre. Som jeg foreslog kan du bygge pulten om med en S88 LINK. Når du ikke har tilbagemelding i pulten, så var det nok den løsning jeg ville vælge.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar