Sportavler eller ....
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Sportavler eller ....
Der er flg. facts:
3 stationer + Havnen + 2 skyggebanegårde
Styringen er med en CS2 + diverse MS1 & Ipad + Iphoner
Nok 80 - 100 drev.
15-20 Viessmann vingesignaler på stationerne, der alle arbejder med en "død" skinne på 180 mm.
Tanken har hele tiden været analog med (on) off (on) kontakter med dioder, der styres af vores K skinne drev + tilsvarende LED for signalerne
Der skal være en master sportavle med alle 6 stationer/steder + en mindre med 2 stationer & havnen / Begge styret analog.
Drejeskiven + en segmentdrejeskive er også styret analog.
Afstanden mellem de 2 sportavler er ca. 7 mtr. ledning, og til det har jeg nok multikabel med 48 ledninger/kabel
Kørslen mellem stationerne klares af diverse blokke med bremsemoduler + kontaktskinner, så det er en analog løsning.
Alt dette for at der skulle være mulighed for, at vennerne skal komme forbi og lave en slags køreplanskørsel.
Så det er logisk, at det er lige ud af landevejen og få terningen kastet
Men det digitale rumler, og jeg synes, at der sker meget hele tiden, så en alternativ mulighed er en digital løsning med en tilpas touch skærm for mastersportavlen + evt. en eller måske 2 Ipad løsning for den lille "sportavle", for jeg synes at det bliver umuligt at styre banen med flere billeder af skinnerne på CS2. Så det skal være en stor synlig plan for alle sporskifter og signaler.
Søren, du fortalte i Køge om nogle nye matrix lignende "dekoder" fra Märklin ( hva' hedder de ), der kunne styre 8x8 bevægelser.
Så er det dem, der kan drive drev og signaler ?
Så om lidt skal vi vælge fremtiden for vores nye bane, og hvis I gider at tænke med, ville det være spændende.
Det skal vel også skrives, at skinnerne er lagt / vi ønsker ikke en automatisk kørsel med et eller andet styringsprogram / så vi vil selv.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Sportavler eller ....
I Märklins verden drives drev og signaler af dekoderen m83. Det er universaldekoderen så at sige. Den kan også styre dine bremsemoduler. Strømløse stykker drives af m84, du kan kalde den "strømdekoderen".bygger01 skrev:Søren, du fortalte i Køge om nogle nye matrix lignende "dekoder" fra Märklin ( hva' hedder de ), der kunne styre 8x8 bevægelser.
Så er det dem, der kan drive drev og signaler ?
Den "matrix lignende" dekoder jeg talte om, var S88 LINK modulet (60883). Modulet tillader input for 64 trykknapper, så du kan bygge din egen sportavle og forbinde alle knapperne til S88 LINK modulet. I din Central Station kan du så bestemme hvilket sporskifte, signal eller memory-sekvens hver enkelt knap skal aktivere. Det er meget nemmere, formentlig billigere og hurtigere at gøre på den måde. Især når du allerede har en CS2.
De tre ovenstående komponenter er de eneste der skal til for at drive mit udstillingsanlæg, det som du så i Køge.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
bygger01
- Lokomotivfører
Det var helt sikkert art. 60883, vi talte om ……
For at oversætte det til mit ”sprog”:
Så kan 60883 være linket mellem en sportavle og en CS2, og det medfører vel stadigvæk, at der skal der skal anvendes et utal af M83’er ( 60831 ) for at styre drev og signaler, ( hvilket vil koste for de ca. 40 stk. 12/14.000 kr. ) ?
Ledninger fra kontakt til 60883 skal trækkes, og jeg kan ikke udnytte, at et Märklin K drev åbner for, at der også kan vise, hvordan sporskiftet står med diode lys i tavlen.
Der skal også trækkes ledninger fra drevet til de forskellige M83’er.
Og så får drevet DC strøm.
Hvis der ikke bliver anvendt M83’er men i stedet en ledning ( med AC strøm ) fra sportavlen til drevet, så giver 60883 kun, at sportavlen’s stillinger kendes af CS2 og på den måde evt. kan overføres til en større skærm med hele banens sporforløb og også der vise, hvordan sporskiftet står, men uden mulighed for touch skifteeffekten ?
Er det forstået rigtigt ?
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Du får klart mest glæde af dit system, hvis du vælger en ren digital løsning. Hvis du vælger S88 LINK, så er det nødvendigt at du vælger en ren digital løsning.bygger01 skrev:Så kan 60883 være linket mellem en sportavle og en CS2, og det medfører vel stadigvæk, at der skal der skal anvendes et utal af M83’er ( 60831 ) for at styre drev og signaler, ( hvilket vil koste for de ca. 40 stk. 12/14.000 kr. ) ?
Fordelen er, at du foretager al opbygningen af logikken i din CS2, hvorved det også er meget nemt at ændre hvis du senere skulle få lyst til at lave noget om.
Du slipper ikke for at skulle digitalisere dine sporskifter og signaler. Det har selvfølgelig sin pris, men er bestemt også det værd. Især hvis man ser på alternativet, det vil koste oceaner af tid at bygge en tilsvarende løsning som en ren analog løsning. Den vil heller ikke være nem at programmere om.
Jeg kan godt forstå, at du tænker over investeringen, men du får en bedre løsning hvis du bygger den digital. Jeg har også en del sporskifter, og jeg udbygger dem til digitalt efterhånden som jeg får lyst og penge til det. Jeg vælger at acceptere at det ikke kommer på én gang. Der er jo også noget charme over håndbetjente sporskifter, samt en glæde når de endelig bliver digitale. :-)
Din S88 LINK tilsluttes Märklin-bussen, og kan i princippet bygges sammen med sportavlen. Hvis det var mig, ville jeg købe en S88 LINK til hver sportavle, og bygge den ind i pulten. Således skal du blot placere en Terminal (60125) i nærheden af din pult og sætte den i stikket. Din pult får samtidig en adresse på Märklin-bussen, så du kan flytte den til andre stik, uden at du skal ændre på opsætningen af din CS2.bygger01 skrev:Ledninger fra kontakt til 60883 skal trækkes, og jeg kan ikke udnytte, at et Märklin K drev åbner for, at der også kan vise, hvordan sporskiftet står med diode lys i tavlen. Der skal også trækkes ledninger fra drevet til de forskellige M83’er.
Inde i pulten trækker du så dine ledninger fra knapperne til din S88 LINK.
Bemærk i øvrigt at S88 LINK løsningen ikke giver dig dine dioder der kan vise stillingen for sporskiftet. Hvis du skal lave en sådan løsning, skal du være kreativ. Det nemmeste er at have en dekoder alene til dioderne, men det er altså en dyr løsning, og nogle af elektronik-hajerne herinde vil måske kunne komme op med et bedre forslag.
Som jeg ser det, så giver det ingen mening at benytte en S88 LINK hvis du ikke digitaliserer sporskifterne. Hele ideen er, at S88 LINK giver dig mulighed for at påvirke CS2'erens viden om sporskifter og signaler. Det vil kun virke hvis det hele er digitalt.bygger01 skrev:Hvis der ikke bliver anvendt M83’er men i stedet en ledning ( med AC strøm ) fra sportavlen til drevet, så giver 60883 kun, at sportavlen’s stillinger kendes af CS2 og på den måde evt. kan overføres til en større skærm med hele banens sporforløb og også der vise, hvordan sporskiftet står, men uden mulighed for touch skifteeffekten?
Moppe kom desuden med det forslag, at du - udover din styrepult - tegner pulten i din CS2 som en sporplan. Du kan have lige så mange sporplaner som du lyster. Dette betyder også, at hvis I laver køreplanskørsel og en person på en af jeres andre stationer ikke kan finde ud af det, kan du kalde stationens sporplan op på din CS2 og fjernstyre anlægget.
Moppe foreslog også, at hvis du skrotter ideen om en pult, kan du også købe en 24" touchskærm og sætte den til en pc med CS2 softwaren på. Så kan du trække på de sporplaner der ligger i din CS2 og få en pult i form af en stor touchskærm på den måde. Så slipper du for ledningerne. :-) En touchskærm koster desuden ikke alverden længere - og så har du din sporskiftestillinger direkte på skærmen.
Med venlig hilsen
Søren
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
En manuel pult med vippekontakter og analogt drevne sporskifte osv er den billigste løsning. Men også den løsning der kræver timer og atter timer over og under bordet - og en yderst omstændig planlægning.
At digitalisere sine sporskifte og signaler koster - jeps jeg ved det, vil man spare lidt, findes der også andre leverandører en Märklin til det job.
Onde tunger vil påstå at Lenz LS150 er den bedste dekoder til Märklin sporskifte, idet den sender en AC spænding ud i spolerne. Her koster den ~325 koner til 6 sporskifte/signaler.
Med en CS2 i samlingen (måske en CS3Plus når den kommer) ville jeg helt sikkert vælge at køre med en PC og touchskærm på din store station og tablets (eller lignende) på understationerne.
Ved PC'en kan du altid kalde understationerne frem og stille sporveje på den - det kan du ikke, hvis du laver sportavler. Er du eksempelvis alene i togrummet og vil køre et tog hele vejen rundt, skal du med tavler, rundt og se om alt står rigtigt, med en PC, kan du hurtigt kalde de enkelte stationer frem og stille sporvej, hvorefter du kan se toget køre....
Og - laver du sporvejene om på en station, er det let at ændre pulten. Med en analog pult, skal du til at lave en ny topplade og trække nye ledninger, blot fordi tilføjer et spor ind mellem de andre på en af dine stationer.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
bygger01
- Lokomotivfører
Onde tunger vil påstå at Lenz LS150 er den bedste dekoder til Märklin sporskifte, idet den sender en AC spænding ud i spolerne. Her koster den ~325 koner til 6 sporskifte/signaler.
Betyder det med AC, at disse dekoder har deres egen tranfo. ?
Og at de vil arbejde sammen med CS2'er ?
Mon en CS2 kan drive 2 skærme ?
-
bygger01
- Lokomotivfører
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/LS150.pdf
Og det viser, at der skal anvendes AC strøm !
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
De kan sagtens arbejde sammen med CS2, da de jo snakker DCC. Så det er ingen problem. Jeg har selv en - og det virker fint.bygger01 skrev:Og at de vil arbejde sammen med CS2'er ?
Din CS2 har ingen mulighed for ekstra skærm, så det kan den ikke. Du kan tilslutte skærme til din PC, som kan køre CS2 softwaren forbundet med din CS2 via netværk.bygger01 skrev:Mon en CS2 kan drive 2 skærme ?
Med venlig hilsen
Søren
-
bygger01
- Lokomotivfører
Når / hvis jeg snupper netkablet til en PC'er, så forsvinder vel den lette mulighed for opdatering, da lige nu har et kabel til min router ?
Så er det ikke blot at skifte kabel til routeren, og når opdatering er slut, så blot skifte kablerne igen !
Eller kan jeg - hvis jeg kan finde ud af det - bruge den trådløse forbindelse for den lab top, som er forbundet til CS2, til at hente opdateringen ?
-
bygger01
- Lokomotivfører
Er der tilbagemelding eller husker CS2 den sidste indstilling af sporskiftet ?