EcoS 50200 og Viessmann signaler

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
futtog2016
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

EcoS 50200 og Viessmann signaler

Indlæg af futtog2016 »

Jeg er gået fra Märklin signaler til Viessmann signaler. Det går ikke for godt. Har købt Doppel-Multiplexer 52292, Indkørselssignal 4725, Udkørselssignal 4723 og har 3 stk Bloksignal 4724 i restordre.
De 2 signaler fungerer ok i Banegårdslogik med rød Hp0 og grøn Hp1. Med Bloksignallogik foretager de sig andre ting, som jeg ikke rigtig har styr på. De fungerer også ok fra EcoS 50200 med de DCC adresser, som jeg har indlæst. Også impulser fra kontaktgleis virker.
Nu er jeg i tvivl om, hvordan jeg kommer videre, så lokomotivet stopper ved signalet. På Viessmanns hjemmeside er der et relæ 5227(som tilsyneladende ikke kan købes i Danmark), som kobles direkte på siden af 52292. Er det nok eller skal det suppleres med Bremsemodulet 5232? Er der andre metoder, som kan iværksættes fra EcoS 50200? Viessmann ser jo helst, at jeg anskaffer en Commander, men det er nu ikke lige planen.
Jeg har en Signalbuch 5299 (udgave 2), men der står ikke meget om Multiplexer. Jeg set på Viessmanns hjemmeside, at der er en udgave 4, men den kan vist ikke købes i Danmark.
Er der nogen, der har erfaringer med samarbejde mellem komponenter fra Viessmann og Ecos vil jeg være glad for nogle tips.
Med venlig hilsen
Ivar
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: EcoS 50200 og Viessmann signaler

Indlæg af Søren »

Hej Ivar.

Du kan læse meget mere om Viessmanns signaler i vores artikel her:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=180

Banegårdslogik betyder at signalet foretrække at være rødt. Dvs. hvis du sætter det til rødt, vil det forblive rødt med mindre det får besked på andet. I bloklogik vil signalet foretrække at være grønt, typisk koblet med en sporbesatmelder vil signalet vise rødt hvis blokken foran er optaget, så snart den er ledig vil signalet hoppe tilbage på grønt.

Viessmanns relæ (5227) kan smækkes i siden af din Multiplexer og fungere som strømafbryder. Således kan du lave en stopsektion foran signalet, så toget standser når signalet er rødt. Relæet er som sådan nok, da det afbryder strømmen til skinnen. Du kan vælge at udbygge din løsning med et Viessmann bremsemodul (5232), så toget foretager en pæn opbremsning.

Tegningen i manualen viser, hvordan du kan bruge en isoleret skinne på et 3-skinne anlæg som besatmelder, der automatisk skifter signalet fra grønt til rødt. Generelt er alle tegninger i Viessmanns manualer ofte baseret på 3-skinneanlæg.

Hvis man kører 2-skinne, skal man have koblet en sporbesatmelder på mellem skinnen og multiplexeren, dette viser manualen desværre ikke. Hvis man blot tænker på dette, når man laver sit diagram, så er man godt hjulpet.

Bemærk i øvrigt at alle røde ledninger i manualen går til midterlederen, men det kan godt være svært at se, og det gør diagrammerne en anelse uoverskuelige.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Egonhund
Trafikelev
Skinnesystem: Märklin c

Indlæg af Egonhund »

futtog2016 skrev: ...På Viessmanns hjemmeside er der et relæ 5227(som tilsyneladende ikke kan købes i Danmark),... ...Jeg set på Viessmanns hjemmeside, at der er en udgave 4, men den kan vist ikke købes i Danmark...
hvis du kontakter en forhandler F.eks Nettog så kan de nok godt hjemtage delene. :)
futtog2016
Trafikelev
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af futtog2016 »

Tak til Søren og Egonhund for gode brugbare oplysninger. Jeg har nu talt med Nettog og de vil prøve at finde relæet 5227, som ikke er i deres oversigt. Jeg har også bestilt bremsemodulet 5232 og glæder mig til at få det til at fungere i min prøveopstilling og senere på min bane.
Ved anvendelse af Multiplexer 5229 er der et begreb, som hedder en Signalbus, som sætter de enkelte Multiplexere i forbindelse med hinanden. Signalbussen finde ikke på Doppel- Multiplexeren 52292. Der er selvfølgelig kontakt mellem de 2 signaler i samme Multiplexer, men hvad når der er flere?
Jeg har set på youtube et eksempel på en isoleret skinne på et 2-skinne anlæg, hvor skinnen simpelthen blev skåret over. Hvis jeg vil isolere C-skinner på samme måde som midterskinnen bliver isoleret (med de små røde dutter, som er så svære at anbringe), bliver begge yderskinner jo afbrudt! Kan det gøres anderledes?
Mvh
Ivar
Besvar