Kan ikke finde forhandler af woodland scenic cement S191...
-
amddurin
- Stationsforstander
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
- Geografisk sted: Næstved
Re: Kan ikke finde forhandler af woodland scenic cement S191...
Det lyder rigtigt godt. :)
Tak for god info. :D
Tak for god info. :D
-
ErikL
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
Tak Søren
Som sædvanlig, en super gennemgang.
Som sædvanlig, en super gennemgang.
Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold
-
Conson
- Stationsbetjent
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej,
Ja, super gennemgang. Tak.. :)
/Søren W J
Ja, super gennemgang. Tak.. :)
Er det ikke vandopløseligt?.. :oSøren Lauritsen skrev: Foam Tack Glue - ST1444
....
Elementerne kan herefter ikke skilles ad igen.
/Søren W J
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Foam Tack Glue er svært opløseligt i vand når først det er tørret igennem. De skriver godt nok "vandopløseligt", men det er ikke helt min erfaring.Conson skrev:Er det ikke vandopløseligt?
Hvor Scenic Cement er væk i løbet af sekunder, så er Foam Tack Glue en anden type lim, hvor du skal lade vandet ligge meget længere (adskillige minutter) før du kan fornemme at den slipper sit greb. Det er også en lim som opfylder et andet behov, nemlig at sørge for god kontakt i hele anlæggets underlag.
Til underbygning af landskabet benytter Woodland Scenics en finkornet EPS skum som er utrolig stærk, det minder om træ, men vejer intet. Det er her Foam Tack Glue skal arbejde, og der kræves en anden styrke end ved landskabet. Afhængig af hvordan dit anlæg er skruet sammen, så er det måske ikke en idé at have vand til at ligge. Jeg bruger ofte gips som nederste underlag, og vandet opløser gipsen før det opløser Foam Tack Glue.
Til underlag for flexskinner bruger jeg Woodland Scenics Track-Bed i stedet for kork. Jeg har ofte brugt en spartel til at fjerne skinne, samt Track-Bed. Du kan sagtens bryde bindingen mellem gipsen og skinneunderlaget med en skarp spartel. Er man forsigtig, kan man genbruge skinnen og underlaget. Det er dog ofte her at jeg arbejder med accepteret tab. Rocos skinner holder væsentlig bedre til ombygninger end Tilligs, så der kan man jo evt. investere lidt langsigtet. ;-)
Uanset hvad: Jeg synes fordelen ved Woodland Scenics løsninger er, at man kan bygge om, nemt og enkelt hvis man har lyst. Alt kan klares med lim og hobbykniv - og intet er mejslet i sten. Jeg skal ikke save om i krydsfiner eller andet, som man ofte har liggende under landskabet. Ledningsarbejdet er så lidt sværere at komme til, men man kan ikke vinde hver gang.
Se konceptet her:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UqSYNabQl6I[/youtube]
Her kan man se, hvor nemt det er at bygge om:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qrBCxoXS0l4[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tDa5RrRUc_Y[/youtube]
Det koster måske lidt mere, samlet set, at benytte dertil indrettede produkter, men jeg synes at fordelen ved at kunne bygge om uden at tænke "Åh nej, krydsfiner" er værd at betale lidt for. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Conson
- Stationsbetjent
- Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
- Geografisk sted: Silkeborg
Hmm.. Jeg håber ikke det bliver nødvendigt at bryde ret meget op så.. For mine PIKO A skinner er sat fast med "Foam Tack".. Det lød som det bedste når underlaget er skumunderlag til gulv..Søren Lauritsen skrev: Foam Tack Glue er svært opløseligt i vand når først det er tørret igennem. De skriver godt nok "vandopløseligt", men det er ikke helt min erfaring.
Og det var/er en fin lim at arbejde med.
Det er oftest optimalt at bruge det rigtige værktøj til en given opgave. Men der er godt nok mange forskellige "værktøj" at holde styr på i denne hobby. :)Søren Lauritsen skrev: Det koster måske lidt mere, samlet set, at benytte dertil indrettede produkter, men jeg synes at fordelen ved at kunne bygge om uden at tænke "Åh nej, krydsfiner" er værd at betale lidt for.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Jeg fik måske ikke forklaret mig godt nok: Jeg limer også flexskinner fast med Foam Tack Glue. Jeg bruger dog ikke ret meget lim, da Tack Glue kun lige skal holde skinnen mens ballasten bliver limet med Scenic Cement. Når Scenic Cement er tør, er kombinationen nok til at holde skinnen på plads. Ingen søm, ingen skruer, kun Foam Tack Glue og ballast med Scenic Cement.Conson skrev:Hmm.. Jeg håber ikke det bliver nødvendigt at bryde ret meget op så. For mine PIKO A skinner er sat fast med "Foam Tack".. Det lød som det bedste når underlaget er skumunderlag til gulv.
Som nævnt, så er en skarp spartel bedre til at bryde båndet end vand. Ved at arbejde stille og roligt, som når man fjerner et klistermærke fra en fin kasse, så kan man oftest ende med at kunne genbruge både underlag og skinner. Gipsen skal nok blive hvor den er, så med underlag mener jeg dit skinneunderlag (Track-Bed eller kork). Hvis ballasten er limet med Scenic Cement kan man efterfølgende skylle skinnen under vandhanen og fjerne ballasten. Man kan også lade den være, og blande den med det nye terræn efter ombygningen. :-)
...og ja, der er mange værktøjer at holde styr på. Det er blandt andet end af grundene til at jeg går efter de færdiglavede systemer, for så er der ofte vejledninger og hjælp at hente. Husmandsløsninger holder jeg mig fra, de kræver ofte viden jeg ikke besidder, og er ofte ikke billigere, medmindre jeg betragter min egen tid som værdiløs. :-)
Med venlig hilsen
Søren
-
amddurin
- Stationsforstander
- Jeg har gjort mig de tanker at bygge min lille 47cm X 115cm spor Z op på følgende måde:
Læses nedefra: ;)
---
Evt. et par træer, huse og lidt Lichen buske. Limes med S190
Små bakker med græs, 5-8cm høje, ombygget med avis/No news paper og gips - (Plaster Cloth) + løst græs limes med S191.
Ballast limes med S191 (Bliver så 10mm højt minus evt. det gips fylder HVIS jeg kan lægge gips helt op til skinner.
Skinner på 10mm Flamingo (For at kunne lave ballast - limes til 10mm med ST1444.)
10mm Flamingo (Kun under skinner som underlag - skæres til efter banen er lagt op og limes med ST1444 til 40mm.)
40mm Flamingo (Lyddæmpning og mulighed for at benytte Foam Nails til skinner/skinneunderlag under limning.)
16mm Spånplade (Som grundplade for stabilitet.)
Lister under Spånplade (Til at give plads til ledninger og samleplade til stik mv.)
---
Skal jeg hellere bruge 3mm Skinneunderlag til N, Woodland Scenics ST1475, i stedet for de 10mm Flamingo?
Skal gips limes fast til Flamingo underlaget eller klister gipsen selv?
Andre kommentarer til min plan?
Banen er til at rangerer lidt godsvogne med og derfor kan der komme noget der industri til der passer med et par sidespor...
René Durin :)
Læses nedefra: ;)
---
Evt. et par træer, huse og lidt Lichen buske. Limes med S190
Små bakker med græs, 5-8cm høje, ombygget med avis/No news paper og gips - (Plaster Cloth) + løst græs limes med S191.
Ballast limes med S191 (Bliver så 10mm højt minus evt. det gips fylder HVIS jeg kan lægge gips helt op til skinner.
Skinner på 10mm Flamingo (For at kunne lave ballast - limes til 10mm med ST1444.)
10mm Flamingo (Kun under skinner som underlag - skæres til efter banen er lagt op og limes med ST1444 til 40mm.)
40mm Flamingo (Lyddæmpning og mulighed for at benytte Foam Nails til skinner/skinneunderlag under limning.)
16mm Spånplade (Som grundplade for stabilitet.)
Lister under Spånplade (Til at give plads til ledninger og samleplade til stik mv.)
---
Skal jeg hellere bruge 3mm Skinneunderlag til N, Woodland Scenics ST1475, i stedet for de 10mm Flamingo?
Skal gips limes fast til Flamingo underlaget eller klister gipsen selv?
Andre kommentarer til min plan?
Banen er til at rangerer lidt godsvogne med og derfor kan der komme noget der industri til der passer med et par sidespor...
René Durin :)
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Gipsen klæber selv, og den klæber rigtig fast. Det skal du ikke bekymre dig om.
Jeg ville helt klart vælge et dertil indrettet underlag til skinnerne. Kork eller Woodland Scenics Track-Bed. Nok det sidste, det er billigere og mere lyddæmpende.
Jeg gør følgende ved dioramaer (læses oppefra og ned :)):
- Bund af krydsfiner eller EPS
- Opbygning af landskabskonturer med EPS og avispuder dækket af gipsruller. Alternativt struktur af ShaperSheet som jeg har brugt til moduler.
- Woodland Scenics Track-Bed under skinnerne.
- Ballast med Scenic Cement
- Landskab
Se evt. tråden om mit modulanlæg: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=1155
Jeg ville helt klart vælge et dertil indrettet underlag til skinnerne. Kork eller Woodland Scenics Track-Bed. Nok det sidste, det er billigere og mere lyddæmpende.
Jeg gør følgende ved dioramaer (læses oppefra og ned :)):
- Bund af krydsfiner eller EPS
- Opbygning af landskabskonturer med EPS og avispuder dækket af gipsruller. Alternativt struktur af ShaperSheet som jeg har brugt til moduler.
- Woodland Scenics Track-Bed under skinnerne.
- Ballast med Scenic Cement
- Landskab
Se evt. tråden om mit modulanlæg: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=1155
Med venlig hilsen
Søren
-
amddurin
- Stationsforstander
Takker...
Jeg må se at købe lidt ting til at komme i gang med opbygningen... (Har skinner, sporskifte, lok. og lidt vogne klar.)
:)
PS: Hvis jeg alligevel ligger skinner på 3mm Track Bed, som lyddæmper, kan jeg vel nøjes med at bruge de 10mm flamingo + spånplade som bund - altså undlade den tykke flamingoplade på 40mm?
Jeg må se at købe lidt ting til at komme i gang med opbygningen... (Har skinner, sporskifte, lok. og lidt vogne klar.)
:)
PS: Hvis jeg alligevel ligger skinner på 3mm Track Bed, som lyddæmper, kan jeg vel nøjes med at bruge de 10mm flamingo + spånplade som bund - altså undlade den tykke flamingoplade på 40mm?
-
amddurin
- Stationsforstander
Når jeg går ind på SMT under Norch findes 96150 lim IKKE...
Når jeg benytter linket (Fra Søren) https://webshop.tdchps.dk/epages/SMTMod ... ts/no96150
Kan jeg IKKE komme varen i indkøbskurven - så den gik ikke...
:o
Når jeg benytter linket (Fra Søren) https://webshop.tdchps.dk/epages/SMTMod ... ts/no96150
Kan jeg IKKE komme varen i indkøbskurven - så den gik ikke...
:o