Märklin drejeskive 74861

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
JRA
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Märklin drejeskive 74861

Indlæg af JRA »

Hej Klaus

Tak for svar og så er det jo ikke sammenfaldne adresser👍(det kunne jeg heller ikke forstå, skulle være tilfældet…)

Men stadigvæk forstår jeg ikke, at jeg kun er i stand til kun at kunne få en lyd frem i en hændelse??? og jeg har prøvet tricket med en magnetartikel imellem…

Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Når du vil afspille lyde i en hændelse, skal du sørge for:

1. At lyden har tid til at blive aktiveret. Dvs. du skal indbygge en forsinkelse mellem tænd og sluk lyden. Hvis der ikke er det så når den ikke at aktivere lyden. Forsinkelsen kan være f.eks. 1 sekund eller hvor længe lyden skal larme.
  2. Efter lyden er slukket, skal du indbygge en yderligere forsinkelse. F.eks. 1 sekund.

Du indbygger forsinkelser under egenskaber for den enkelte funktion i hændelsen.

CS3'erens event motor er ekstremt hurtig, så den aktiverer og deaktiverer på et splitsekund, hvis du ikke indbygger forsinkelser. Du skal tænke på det, som at du selv står og aktiverer. CS3'eren kan gøre det hele på ingen tid, hvor et menneske normalt vil være lidt langsommere. Det skal du simulere med forsinkelser.

CS3'eren kan sagtens afspille flere lyde i en hændelse. Det er "bare" funktionsknapper den trykker på for dig, så der er ingen begrænsning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej Søren og mange tak for dit svar.

Jeg skulle lige hjem fra job og prøve dine forslag, før jeg kunne svare tilbage😊

Jeg lige tilføje, at jeg har lavet en del andre hændelser før også med flere lyde(loks), som alle fungere fint.

Dit svar giver god mening, men desværre må der “gemme” sig en anden udfordring også🤔:

Det er kun lyd 3 fra drejeskiven, der lader sig aktivere via en hændelse. Ikke engang når jeg blot lægger de øvrige 2 lyde fra drejeskiven ind i en hændelse og ovenikøbet kun en ad gang, vil de fungere??? -men jeg kan godt aktivere dem manuelt via CS3…lidt mystisk? Og jeg har forsøgt at lægge forsinkelse ind, også når lyden blot er seperat, men ligemeget hjælper det😞

Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg skal prøve at teste det i eftermiddag. Ellers tag et screenshot af din hændelse med alle lydene i, og læg det op så vi kan se det.

Med venlig hilsen
Søren

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej Søren og tak for din tålmodighed

Jeg sender billeder af hændelsen, som virker(med EN lyd nr. 3) samt det jeg ønsker: lyd 1+3 og så billeder af henholdsvis seperat lyd 1 alene og 4 alene, SOM ikke virker(meget mærkeligt)

Hvis du ellers kan huske det(det tror jeg, at du kan), havde jeg også udfordringer med videoskærmene på BR 648.2 nr 39730, hvor disse netop opfører sig anderledes i en hændelse end når de betjenes manuelt.

Mvh Jørgen

Vedhæftede filer
Lyd 3(virker)
Lyd 3(virker)
Lyd 1(virker ikke)
Lyd 1(virker ikke)
Lyd 1+3(hvor kun lyd 3 virker)
Lyd 1+3(hvor kun lyd 3 virker)
Opsætning af lyd 3
Opsætning af lyd 3
Lyd 4(virker ikke)
Lyd 4(virker ikke)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

1. Lydene i din LINT fungerer anderledes end drejeskiven. Det var fordi der var sammenfald i funktionernes ikoner, og centralen ikke skelner mellem flere funktioner med samme ikon. Hvilket er dumt, men en realitet.
    Ved drejeskiven er det anderledes. Lydene er her defineret ved en afdresse. Det er i princippet at betragte som et sporskifte. Centralen sender en impuls til drejeskiven, som så tænder og slukker for lyden.

Lyd 1 er drejeskivens generelle lyd. Du har tjekket at den ikke blot aktiverer lyden, men fordi drejeskiven ikke bevæger sig, så siger den ingenting?

Med venlig hilsen
Søren

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Tak for at du lige forklarede udfordringen lidt tyderligere i forhold til min LINT.

Muligvis har Märklin ændret opsætning af lyd i forhold til den nye version af drejeskiven( se vedlagte billede over funktionerne i min version): lyd 1 er drejeskivevogterens meddelse og lyd 2 er drejeskivens generelle motorlyd( som jeg permanent har aktiveret), så det er ikke det, der er problemet, men mangel på de øvrige lyde(1 og 4), når de lægges i en hændelse.

Så- Som tidligere nævnt kun lyd 3 virker i en hændelse, hvad enten den er alene eller sammen med de øvrige lyde fra drejeskiven, men alle lyde virker manuelt???

Vedhæftede filer
Oversigt over funktioner mm.
Oversigt over funktioner mm.
JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Var der evt. mulighed for, at du kunne forsøge at kontakte Märklin vedr. mit problem i forhold til at lægge lydene fra drejeskiven ind i en hændelse, så at de evt. virker?

På forhånd tak.

Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Var der evt. mulighed for, at du kunne forsøge at kontakte Märklin vedr. mit problem i forhold til at lægge lydene fra drejeskiven ind i en hændelse, så at de evt. virker?

Det gør jeg ikke. Du skal selv tage kontakt til kundeservice og stille spørgsmålet. Du kan bare skrive på engelsk, det er ikke noget problem.

Jeg har ikke selv haft tid til at kigge på det endnu, men gør det så snart jeg får et hul.

Med venlig hilsen
Søren

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Tak for svar og det vil jeg forsøge -jeg vidst ikke, at det var muligt selv at skrive til Märklin direkte?

Men jeg vil være glad for at høre fra dig, når du selv for tid til at afprøve drejeskiven👍

Besvar