Märklin drejeskive 74861

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
JRA
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Märklin drejeskive 74861

Indlæg af JRA »

Hej alle

Efter en del udfordring med den gang Märklins nye drejeskive og tur-/retur til Märklin et par gange fungere den nu rigtig godt sammen med min CS3

Nu har jeg så i skrivende stunder begyndt at benytte drejeskivens midterspor som kontaktskinne, som den er forberedt til og hvor det er nærliggende at aktivere lydfunktionerne, når et lok kører ind på sporet vha. S88. Her er jeg dog løbet ind i nogle problemer med min hændelse(se billede), som skal udløse funktionerne, da flere af lydfunktionerne ligger på samme adresser og derfor så ikke udløses(!?)og samtidig kan adresserne ikke ændres da disse er en del af en MFX-decoder(se billederne)?

Kan der alligevel gøres noget, så jeg kan komme til at benytte alle lydfunktionerne i forbindelse med en hændelse?

De forskellige lydfunktioner kan i øvrigt fint aktiveres manuelt, men virker ikke i en hændelse på nær lyd 4, som så “blandes” med lyd 3, når denne aktiveres via en hændelse

Ps -hvordan ligger jeg billeder op i Baneforum, så de kan ses??-er løst men forkert rækkefølge-beklager, men jeg håber alligevel på at det er muligt at “se” problemet? Samme adresser(er markeret med rødt) på funktionerne?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Jørgen

Vedhæftede filer
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Funktion
Hændelse
Hændelse
Funktion
Funktion
Lyne Preben
Ledvogter
Geografisk sted: Lyne

Re: Märklin drejeskive 74861

Indlæg af Lyne Preben »

Jeg har selv lavet hændelser med afspilning af lyde. Det virkede sådan at afspilning af den første lyd skete, men resten virkede ikke. Jeg fandt dog en løsning så det nu virker som det skal. Problemet er at ved afvikling af en hændelse kan man ikke udføre den samme ting flere gange efter hinanden, så jeg har defineret en magnetartikel som jeg kalder "dummy" det er bare en fiktiv lampe.
Derefter laves hændelsen med den ændring af hver gang jeg beder om at at en lyd afspilles (f.eks. F4 funktion ON) efterfølges den så af afvikling af "Dummy" hvorefter den næste F funktion afvikles, o.s.v.
Dette virker perfekt. Der kan så indlægges diverse delayes efter ønske.
Håber det giver mening.

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej Preben

Tak for svar👍

Jeg har prøvet dit forslag ved simpelhen at lægge en magnetartikel indimellem to lydfunktioner, men desværre umiddelbart uden resultat: kun den første lyd afspilles og magnetartiklen skifter, men lyden efterfølgende afspilles ikke😞

Kan det skyldes sammenfald mellem adresser i lydfunktionerne?(de markeres med rødt, når dette er tilfældet…se billederne)🤔og i så fald ved jeg ikke, hvordan jeg ændre disse, da Mfx decoderen jo selv generer disse…🤔

Mvh Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Vil du aktivere alle tre lydfunktioner på en gang?

Klaus

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej igen

Nej blot 2 lydfunktioner efter hinanden: først markering af et lok kører ind på drejeskiven og så efterfølgende dirigeres på plads på drejeskiven.

Men kun lyd 3 virker i en hændelse(sammenblandet med lyd 4)-når lyd 1 og/eller 4 lægges i en hændelse virker de ikke, hvad enten de er i et forløb eller blot er lagt ind selvstændigt som eneste lyd🥴

Mvh Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hmmm, underligt...

Ser jeg rigtigt at du styrer din drejeskive via MM protokol?

Ser jeg rigtigt at du kun har lyden slået til i 200mS?

Klaus

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Hej Klaus og tak for observationerne.

Jeg undersøger lige disse ting og forsøger at korrigere, så vender jeg tilbage. MEN drejeskiven optræder jo ikke i listen over loks, hvor man kan ændre disse forskellige parametere?

Mvh Jørgen

Mogens
Lokomotivfører
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Indlæg af Mogens »

Hej

På dette link skriver man noget om der skal ske en Modifikation.

https://hermann-oberwesel.de/Maerklin-H ... -und-Sound

Wichtig: Für eine korrekte mfx-Anmeldung der Drehscheibe 74862 an der CS3 und der CS2 musste Märklin eine Modifikation bei der Software dieser Zentraleinheiten vornehmen. Diese Softwareversionen stehen unter den Versionsnummern CS3: 2.4.1 (0) bzw. CS2: 4.3.0 (11) zur Verfügung. Bitte stellen Sie vor dem Anschluss der Drehscheibe an die Central Station sicher, dass die Software aktuell ist.

Blot til information.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

JRA
Godsforvalter

Indlæg af JRA »

Jeg har nu forsøgt at ændre på parameterne på drejeskiven og det eneste der umiddelbart kan ændres er at ændre fra MM-protokol til DCC-protokol, hvilke dog tilsyneladende ikke har indflydelse på styringen i det ingen yderligere parameters kan ændres?

Jeg har desuden kigget endnu engang i manualen til drejeskiven, men jeg er dog ikke blevet klogere udover jeg fandt et billede over div. Funkioner, som er tilknyttet drejeskiven(vedlagt), som måske kan forklare de “røde” adresser?

Men stadig kun en lyd virker i hændelsen, men alle lydene kan dog aktiveres manuelt…

Mvh Jørgen

Vedhæftede filer
Oversigt over adresserne i 74861
Oversigt over adresserne i 74861
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Rød og grøn, er de to funktioner der er under en adresse.

På et sporskifte er der henholdsvis "ligeud" og "afvigende". som de to funktioner.

Klaus

Besvar