De bevægende pinde/magnet artikler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Skal blot man blot kortslutte de opladerer, og på den måde checke om de slår fra ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

Hej Jørgen,

jeg ved kun at Märklins almindelige transformatorer er forsynet med en termosikring.

En termosikring er en gammeldags mekanisk komponent, og jeg tvivler på at sådan en anvendes i moderne strømforsyninger, da de er dyre at fremstille og fylder meget.

Du bliver nødt til at søge information om overbelastning af andre former for strømforsyninger, i dokumentationen for de enkelte produkter eller ved at kontakte producenten.

Det er umuligt at forudsige hvordan de enkelte enheder vil opføre sig.

I foråret havde vi et nedbrud i en Märklin 60061 strømforsyning i vores klub.

Strømforsyningen blev anvendt som forsyning til en af vores 60175 boostere, og da nedbruddet skete, var der ingen tog der kørte, og der var meget få tog på anlægget, så belastningen var meget lav.
Men alligevel oplevede vi at automatsikringen i vores eltavle pludselig koblede ud. Efter den blev koblet ind igen, så opdagede vi at der ikke kom spænding på den del af banen der var forsynet af den pågældende 60061.
Vi havde heldigvis en anden på lager og så kunne vi køre igen.

Senere har jeg savet plastik æsken igennem, for at se hvordan den så ud indeni. Der var en lille smule sort i den ende hvor 230 Volts kablet kommer ind, men eller var der ikke noget at bemærke.

Jeg ved ikke om nogen kan have interesse i den for nærmere analyse.

Mvh Per

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

bygger01 skrev: 25 okt 2024, 20:00

Skal blot man blot kortslutte de opladerer, og på den måde checke om de slår fra ?

Efter hvad jeg kunne forstå vil kortslutningssikringen, eller overbelastningssikringen, være irreversibel (hvis det er det rette ord?) medmindre andet er angivet. De fleste switch mode strømforsyninger kan ikke åbnes og serviceres, hvis sikringen består i at en modstand overopheder og "brænder sammen". Det vil altså sige, at den skal kasseres, hvis den fejler.

Jeg kiggede på en mindre jernkernebaseret 9V strømforsyning, til brug for et Boss produkt (en avanceret, digital metronom). På den står tydeligt angivet, med et symbol for en sikring og tallet 130˚C ovenover, og den kan skilles ad.

Måske skal man anbefale, at opladere og anden form for strømforsyninger, udelukkende bør anvendes til det produkt eller formål, man har fået dem til oprindeligt, hvis man vil være på den sikre side?

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Nedenunder er der næsten 10 Märklin trafo’er - alle med jernkerne og er af den lysgrå slags - så her kan jeg sikkert gå ud fra, at de med en sikring, men det kan testes med et par kortslutninger ….

Så er der diverse opladere, og de er tydelig opmærket med udgangseffekten, og så skal jeg vel enten/er der en anden mening :

Måle DC forbruget og hvis de er er i et område, hvor der ikke skal udbygges mere på banen, og forbruget er max. 80% af effekten, så kan man vel føle sig sikker ?

Eller skal jeg indlodde en passende sikring i hvert kredsløbet ?

Hvilken type sikring skal der så anvendes - vil det være en almindelig bilsikring fra THansen og skal der mon en holder til ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Stadig uden at jeg er ekspert kan man vel indsætte en glassikring af passende størrelse, der passer til strømforsyningens output i kredsløbet. Hvis du har en strømforsyning der giver max 1A (1000mA) vil en sikring på 1A vel være passende.

Av-cables.dk sælger f.eks. et sortiment af glassikringer og også løse glassikringsholdere. Søg på: glassikring og på glassikring holder. Andre holdere kan findes ved hjælp af google.

Håber at andre vil byde ind, hvis jeg skriver noget misvisende.

Besvar