Mine vandrede pinde ….
Det bliver en lange beretning, men for Søren’s skyld og andre, der ikke gider mine lange indlæg, så er fejlen fundet.
Det har været længe, at I har skulle døje med mine problemer med vores 18 LS150’er, og hvor jeg i desperation bl.a. har søgt Baneforum’s hjælp
Men nu er det blevet perfekt.
Nå, tilbage de LS150’er
Efter at have installeret 2x 4 bremsemoduler, sad jeg nedenunder og betragtede rodet af ledninger, og så lukkede vores eneste AC trafo ned, der forsynede de 18 LS150 + strøm til drevene & signaler + lys i f.eks. signaler & lanterner …..
Det for gennem hovedet - Hva’ har jeg nu forbundet forkert og dermed lavet en kortslutning !
Men inden jeg havde fået rejst mig, så kom strømmen tilbage, og efter en kort periode forsvandt den igen. Jeg blev siden siddende lidt længere og overværede flere udfald, inden jeg fik slukket for strømmen.
Min konklusion – overbelastning – så jeg købte en AC trafo ( Art. 60032 med 32 VA ) magen til den gamle og fik delt banen op i Nord & Syd.
Strømudfaldene havde skabt 10-15 forskellige ”vandringer” både sporskifter, som skiftede forkert, men også at porte pludselig hoppede fra en box til en helt anden.
Inden der blev skiftet til 2, fik jeg også målt strømforbruget på den første trafo’en i hviletilstand, og den var ca. 1,8 amp.
I den periode havde jeg også kontakt til Erik fra hjemmesiden https://www.jphobby.dk/bane/index.html, så han fik historien, og han tilbød, at han ville være med og forsøge at løse problemet.
LS150 er beskrevet her: https://www.jphobby.dk/bane/dig-ls150.html
Det blev til rigtig mange mail’s, hvor jeg fik lektier for, som alle gik ud på at lave dokumentation for hver port op at stå ( hvilket jeg havde det meste af ) og gennemgang af hvert ports opsætning, fordi banen arbejder med forskellige drev. Magneter som Märklin Art. 7549/75491 & motordrevet MTB mp1, og dermed også forskellige impulstider, hvor MTB er på knap 2 sec. for bevægelsen, så den er sat til 2,0 sec og Märklins var standard 0,2 sec.
Jeg blev også forklaret, at en LS box havde en hukommelse så en port skulle have skiftet færdig, før skiftet på den næste gik i gang. MEN at hukommelsen ikke vandrede videre til en anden box, så det fik mig til at ændre impulstiden på CS3 til 0,22 for Märklins drev / Viessman magnet signaler / bremsemoduler + 2,2 MTB drev.
Så til sidst blev jeg ”løsladt” af Erik, da han mente, at det nu skulle kunne fungere.
Dog har jeg købt endnu en 60032, der nu kun er forbundet med de 18 LS150 …..
Og siden har der ikke været en eneste fejl siden august.
Jeg er overbevist om, at det er overbelastninger, der lavede fejlene. Inden det store nedbrud, har jeg også før ud ad øjenkrogen set print, som pludselig har blinket p.gr. af den overbelastning, men jeg har blot ikke forstået hvorfor.
Så det er den første x-stra trafo, der løste det !
Den oprindelig AC trafo har været strømforsyning til de LS150’er, og dermed indirekte leveret strøm til diverse drev + lys i lanterner & signaler + diverse overkørsels bomme o.s.v., og det har aldrig faldet mig ind, at de LED + andet ved siden af trak så meget ”strøm”.
Så denne lange lidelsestur for Jer & mig er slut, og godt at jeg holdt fast i LS’er og ikke skiftede til m83, som jeg havde købt 3 af !
Og ikke mindst at jeg fik en god støtte her i sommer af Erik – det skal han have stor tak for.
Snip Snap Snude og nu er den historie endt godt …..