Tips til anden gangs begynder.

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
bqg
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Tips til anden gangs begynder.

Indlæg af bqg »

bahnfannet skrev:Hejsa
bqg skrev:Man skal bare have plads, for at have glæde af det, for super-slanke sporskifter de fylder. Skal man ned i de små radier i kurverne, kan man få problemer med plads til vendesløjfer og lange tog, hvilket er en fordel ved tre-skinne, hvor man ikke behøver vendesløjfestyring.
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have plads for at have glæde af 2-skinne. Togenes længde vil jeg mene er universiel uanset valget af spor. Jeg synes ikke at pladsproblemer udgør nogen forskel på de to systemer. Selv har jeg C-skinner fra Trix og de fungerer fint på min sparsomme plads. Jeg er nødt til at bygge op på stuegulvet eller spisebordet og tage det ned igen. I sidste ende er det samme støbeform som Märklin og dermed er de to skinner fuldstændig ens, bortset fra at jeg ikke har en midterleder. Hvis det er et spørgsmål om plads, synes jeg det er et spørgsmål om at vælge de spor, som passer til den plads jeg har.
Jeg skrev ikke, at man ikke kunne have glæde af to-skinne på sparsom plads. Det jeg skrev var at slanke sporskifter kræver mere plads. Man har ikke meget glæde af nettop de slanke sporskifter hvis man ikke har plads i længden til det, ellers vil man kunne ende med en perronlængde med plads til lokomotiv og to vogne.
Et sporskifte på 6 grader fylder noget mere i længden, end et Trix på 24 grader, derfor vil stationer komme til at fylde mere.
Indbygning af vendesløjfer kan give problemer hvis der ikke er plads nok. Mig bekendt, skal du have plads til det længste tog inden i vendesløjfen, for ikke at få problemer.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bqg skrev:Jeg skrev ikke, at man ikke kunne have glæde af to-skinne på sparsom plads. Det jeg skrev var at slanke sporskifter kræver mere plads. Man har ikke meget glæde af nettop de slanke sporskifter hvis man ikke har plads i længden til det, ellers vil man kunne ende med en perronlængde med plads til lokomotiv og to vogne.
Et sporskifte på 6 grader fylder noget mere i længden, end et Trix på 24 grader, derfor vil stationer komme til at fylde mere.
Ah okay. Jeg forstod dit indlæg sådan, at du mente det var et problem ved 2-skinne og ikke ved 3-skinne. Hvilket i min verden var forkert, da det du skriver jo kan passe på alle systemer. :-)
bqg skrev:Indbygning af vendesløjfer kan give problemer hvis der ikke er plads nok. Mig bekendt, skal du have plads til det længste tog inden i vendesløjfen, for ikke at få problemer.
Det er jo klart for ellers vil den jo køre ind i sig selv når den forsøger at komme ud af sløjfen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

samojede skrev:Det endte ikke med en lilly model :D , men et startsæt fra Märklin 29539 hvis det siger jer noget.
Fik lige googlet det - det er et fint begyndersæt :-)
Lokomotivet er lidt simpelt med det sparsomme gangtøj, men der er til masser af timers leg.
Billede
samojede skrev:Ved I om der er nogen klub her i nærheden af Bredebro el nogen som også lejer med tog ?
Esbjerg eller Skrydstrup......

Klaus
henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Hej Bahnfan

Det fine detaljerede billede på "side 1" afslører Märklins dilemma : På strækningen helt ok, for punktkontakterne kan sløres, og så ser det nydeligt ud; men sporskifterne ligner altså stadig noget fra en tandhjulsbane, og det er synd.

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

henho skrev:Det fine detaljerede billede på "side 1" afslører Märklins dilemma : På strækningen helt ok, for punktkontakterne kan sløres, og så ser det nydeligt ud; men sporskifterne ligner altså stadig noget fra en tandhjulsbane, og det er synd.
Jeg startede med Märklin (da jeg var fem eller seks år gammel), det var en juleaften, og sådan tror jeg rigtig mange starter. Det har jeg været glad for og jeg elsker stadig mit første Märklin startsæt, som jeg stadig har i sin originale emballage. Jeg går med tanker om at renovere mine gamle modeller, fordi det er dem som har givet mig så mange glade timer, i så mange år, dengang hvor jeg var lille og uden bekymringer. Helt ukritisk har jeg dog ikke været, for midterlederen har altid generet mig, da den ikke lignede de skinner jeg så, når jeg stod på Mårslet station, iført flyverdragt og kvasthue, og kiggede efter "Oddergrisen".

Da jeg "genstartede" for små 6 - 7 år siden købte jeg et nyt Märklin startsæt og det fungerede rigtig fint for mig. Jeg havde ikke gjort mig nogen tanker om 2-skinne eller 3-skinne. Det faldt mig slet ikke ind og det kan jeg stadig godt forstå. Jeg havde valgt Märklin, fordi det var Märklin og fordi det var det jeg kendte til. Jeg var inkarneret "Märklinist", så jeg troede, at alt der ikke var Märklin var ringe kvalitet.

Som I kan læse i andre tråde, bygger jeg mit anlæg i moduler. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ville mere end Märklins sporprogram kunne tilbyde mig. Mit ambivalente forhold til midterlederen frustrerede mig stadig, da jeg aldrig kunne lave almindelige jernbaneting som slakkegrave, overskæringer, havnebaner m.m. uden særlige løsninger. Jeg synes ikke det lignede forbilledet (simpelthen fordi forbilledet ikke har en midterleder).

Jeg begyndte at få interesse for dansk epoke III og da mine danske modeller ikke var fra Märklin, synes mit valg af sporsystem at blive mere meningsløst. Husk på, at jeg ikke havde gjort mig tekniske overvejelser, jeg havde udelukkende valgt Märklin på grund af min loyalitet til mærket. En loyalitet der nu var på vej ud af et sidespor.

Som Klaus' tegning så fint illustrerer, så udvikler man sig indenfor sin hobby, min udvikling førte til at tysk epoke V blev det "nye sort" og med epoke V følger styrevognstog. En dag havde jeg en ulykke med et styrevognstog, hvor en slæbesko hægtede sig fast i midterlederen. Med et lokomotiv konstant skubbende bagpå, blev det meget hurtigt uoverskueligt for resten af toget.

Den ulykke fik mig til at gøre alvor af det, jeg havde udskudt alt for længe. Jeg valgte at skifte fra Märklin til 2-skinne. Jeg ser ikke tilbage og ærger mig. Set i bakspejlet havde det været en god idé, hvis jeg havde undersøgt lidt mere, inden jeg løb ud og købte mit startsæt. Jeg havde måske undgået nogle frustrationer, og helt sikkert sparet penge, men omvendt kan man sige, at jeg med sikkerhed ved, at jeg ikke har valgt forkert med mit nuværende system.

Jeg ser mange argumenter for det ene eller andet system. Jeg ser også rigtig mange som forsøger at gøre det til en videnskab at vælge et system, hvilket jeg synes er synd, da jeg tror det ofte skræmmer nye folk.

Tillad mig at give min simple grund til, hvorfor jeg i sidste ende fravalgte Märklin: Jeg synes at midterlederen er grim.

Mit råd, når folk kommer til mig fulde af spændende indtryk fra fora som dette, men desværre ikke en meter klogere på "det her 2-skinne eller 3-skinne": Hvis midterlederen irriterer dig, så skal du aldrig købe Märklin. Hvis du aldrig har tænkt over, at der er en midterleder, og ikke kan se noget problem i det, skal du vælge det startsæt du synes er spændende. Resten løser sig med din udvikling. Jeg synes det er et spørgsmål om egne holdninger til æstetik og der er lige så mange meninger som der er systemer: Enten er man ligeglad eller også er man ikke. Det nytter ikke at diskutere god smag med nogen - specielt ikke hvis de har dårlig smag. ;-)

I min verden er der kun ét argument som overskygger alle andre: Vælg det system som dine venner har.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

samojede
Trafikelev

Indlæg af samojede »

Mange tak for de fine indlæg. Og har brugt søndagen på at få de sporskifte kodet ind, men uden held. :!: Prøvede at følge den skrevne instruktion, men :cry: Men det skyldes nok at det jo er en helt ny verden for mig og kunne godt ønske at der var en som fysisk viste hvordan det gøres. Men som man siger tålmodighed er en dyd, så det kommer også og det vigtigste er at glæden ved at have tog igen.

samojede
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Jeg sidder og undrer mig lidt. Du har fået råd fra nogle personer, men har tilsyneladende haft så travlt med at få handlet noget modeltog ( mindre end 24 timer efter at du efterlyste gode råd), at du ikke havde tid til at følge bare de mest basale råd. Prøv lige at læse dem igen.

Havde du taget kontakt med nogle lokale klubber f. eks., så havde du allerede formentlig haft et netværk du kunne få personlig hjælp fra.
Ikke fordi vi ikke fortsat vil hjælpe dig - det vil vi - ingen tvivl om det, men ting tager tid. Sådan er det. Det er utålmodighed der giver dig problemer nu - vil jeg gætte på.

Med lidt tålmodighed får du også løst dine sporskifte-problemer. Jeg vil tro at det er noget med at forstå brugsanvisningerne, der er problemet.

Jeg håber at du snart får styr på det.

Vi er der fortsat for at hjælpe.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

samojede skrev:Mange tak for de fine indlæg. Og har brugt søndagen på at få de sporskifte kodet ind, men uden held. :!: Prøvede at følge den skrevne instruktion, men :cry: Men det skyldes nok at det jo er en helt ny verden for mig og kunne godt ønske at der var en som fysisk viste hvordan det gøres. Men som man siger tålmodighed er en dyd, så det kommer også og det vigtigste er at glæden ved at have tog igen.

samojede
Hvad har du gjort:
Har du indstillet adressen, for hvert sporskifte?
Er drev og dekoder monteret under sporskiftet, og ledningerne monteret?
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
samojede
Trafikelev

Indlæg af samojede »

Ja ledninger og dekoder er på plads, men kan ikke rigtig finde ud af det indkodning.

samojede.
samojede
Trafikelev

Indlæg af samojede »

ja ok Gert og det er også ok at du undrere dig over min beslutning , men den er taget og man må sku da handle mens jernet er varmt.Bare glad for mit nye tog, det er da en begynderse og koner er ikke altid nemme at forhandle med, Så nu er den altså der og alt hjælp velkommen og ikke din negative tilgang tilgang til tingene. Spørger jo ikke om hjælp hvis jeg jeg kunne det hele selv. og har prøvet at finde en klub her omkring , men ingen i nærheden ( udkants Danmark ) det nermeste er Sønderborg og det er 120 km for mit vedkommende.

samojede
Besvar