fosforbroncetråd

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
gert
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

fosforbroncetråd

Indlæg af gert »

Jeg har noget 0,3 mm fosforbroncetråd. Det får man leveret rullet op med en diameter på 5 - 10 cm.
Jeg skal bruge det helt ret.
Normalt retter jeg tråd ved at trække det, men den metode ser ikke ud til at virke her, for trækstyrken er ikke ret stor.

Nogen der har en afprøvet metode?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: fosforbroncetråd

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Jeg har noget 0,3 mm fosforbroncetråd. Det får man leveret rullet op med en diameter på 5 - 10 cm.
Jeg skal bruge det helt ret. Normalt retter jeg tråd ved at trække det, men den metode ser ikke ud til at virke her, for trækstyrken er ikke ret stor.
Fosforbroncetråd (tinbroncetråd) fås i ruller eller ringe, jeg har aldrig set det i rette længder. Jeg har arbejdet med sådan tråd i 0,4 mm diameter, det har jeg klippet af i ca. 2 m længde, spændt den ene ende fast i en skruestik, grebet i den anden ende med en polygribtang og trukket i tråden indtil jeg kan mærke den give sig, men ikke mere (den skal efter trækningen have fået en lille blivende forlængelse). Det plejer at give et trådstykke som er stort set ret.

Hvis problemet er at du kommer til at trække for hårdt så tråden knækker, skal du have kalibreret dit trækkeværktøj (hænderne). Det bør kunne lade sig gøre. Jeg har lavet det samme nummer med 0,5 mm kobbertråd, og det er en del blødere end 0,4 mm tinbroncetråd.
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Hej Erik!

ja jeg plejer at trække tråden som du beskriver - det har jeg gjort hundrevis af gange, men det synes ikke rigtig at ville lykkes med fosforbroncetråden.

Det undrer mig, at den faktisk er fjedrende i længderetningen.

Gert
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Det undrer mig, at den faktisk er fjedrende i længderetningen.
Alle metalliske materialer fjedrer i længderetningen. Når man trækker i tråden med stigende kraft (omregnet til trækspænding = kraft divideret med trådens tværsnitsareal) vil den første del af forlængelsen være en elastisk forlængelse, dvs. at forlængelsen er proportional med trækspændingen, og hvis man slipper igen, går tråden tilbage til sin oprindelige længde.

Trækker man med yderligere kraft sådan at trækspændingen overstiger flydespændingen *), vil tråden forlænges plastisk, dvs. at den følgende forlængelse er blivende. Når man atter aflaster, går man igen igennem det elastiske område idet den samledede forlængelse = elastisk forlængelse + plastisk forlængelse. Ved fuldstændig aflastning og sammenligning med udgangstilstanden kan den plastiske forlængelse måles.

*) flydning ved deformation = plastisk deformation, det har intet at gøre med at materialet smelter.

Forskellige materialer har meget forskellig flydespænding, fjederhård tinbroncetråd har høj flydespænding, blød kobbertråd har lav flydespænding.
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Hej Erik!

Ja det er forhold jeg i almindelighed er bekendt med, det er bare utroligt meget de kan give sig som fjeder, men min oplevelser skyldes nok, at det primært har været forskllige former for kobbertråd jeg har leget med tidligere..
Jeg eksperimenterer videre.

Gert
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Gennem mit virke som elektriker, brugte man tidligere nogle klemmelister (en lille kasse under loftet), i denne klemmeliste havde man 1,5 kvadrat isoleret kobberledninger. For at rette dem ud, trak man dem rundt om et rør. Så går øvelsen ud på at trække med den ene hånd, medens man holder tilpas kontra med den anden så ledningen glider rundt om røret, derved blev ledningerne rettet ud. Ved ikke om teknikken kan anvendes.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:Ved ikke om teknikken kan anvendes.
Ikke med fjederhård tinbroncetråd, den fjedrer for meget (har for høj flydespænding).
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Kunne det hjælpe at spænde tråden fast, hænge den op med et lod i enden, og så lade en basbrænder varme den i en glidende bevægelse, så den lige når at antage farve. Ligesom afspænding af materiale hvor der fræset meget materiale væk. Når det varmes op til en bestemt temperatur trækkes spændingerne ud af materialet. Forskellen er meget synlig ved slibning i plansliber, hvor afspændt materiale let lader sig slibe helt plan og paralel, mens materiale med spændinger i nærmest kun kan slikkes af slibeskiven for ikke at kaste sig flere hundredele ved hver slibning. Grundigt skide irriterende skulle jeg hilse at sige........

Men altså, kan varme gøre en forskel. Fortæl fortæl, hvis du prøver det af.

Jesper
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Hej!

Ja jeg har overvejet at varme det - det kan godt være at jeg gør forsøget.

Gert
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Jesper J skrev:Kunne det hjælpe at spænde tråden fast, hænge den op med et lod i enden, og så lade en basbrænder varme den i en glidende bevægelse, så den lige når at antage farve.
Det skal man kun gøre hvis man ikke har brug for at tråden er fjederhård idet varmebehandlingen fjerner hårdheden.

I skala 0 brugte jeg 0,4 mm fjederhård tinbroncetråd til håndbøjler og lignende hvor jeg gerne ville have at de effektivt holdt faconen trods håndtering af modellen. Med en tråd så blød som ½-hård messingtråd ville det ikke kunne lade sig gøre.
Besvar