Nybegynder har brug for hjælp

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Kim Jensen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: Z

Nybegynder har brug for hjælp

Indlæg af Kim Jensen »

Hej Mit navn er Kim Jensen, jeg er netop vendt tilbage til hobbyen efter mange års fravær. For mange år siden kørte jeg H0, nu skal jeg igang med at bygge et stort digitalt z anlæg. De første bygninger er besilt. Mht. samling af bygninger så har jeg et par spørgsmål. Er der nogen der kan anbefale mig den bedste trælim og metal lim på markedet. Der er primært tale om laser-cut træbygninger men også metal. Enkelte af bygningerne er i metal, messing. Næste spørgsmål er om der er nogen der ville være interesseret i at hjælpe mig med installation af ledninger, sporskiftere osv. ? Som nybegynder syntes jeg den digitale model jernebane verden er ret uoverskuelig. Jeg må være ærlig og indrømme at jeg er meget overrasket hvor stor udviklingen har været fra jeg stoppede og ind til nu. På forhånd tak for hjælpen. Venlig hilsen Kim Jensen
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: Nybegynder har brug for hjælp

Indlæg af speed180 »

Hej Kim
Og velkommen til dette herlige forum :)
Ang. lim til dine bygninger, der har jeg ingen forslag.
Men istedet et par spørgsmål til dig.
Du skriver at du vil til at opbygge et " Stort digital Z anlæg".
Er det sådan at du i forvejen har spor Z material i større mængder, eller skal du først ud at anskaffe.
Dette fordi er er det tilfældet, vil jeg anbefale dig at tænke over tingene igen.
Spor Z er ikke det optimale at lave digital, udbudet af lokomotiver som er lavet fra fabrik til digital er = 0
Jeg håber så også , at du er ret fingernem og rimelig øvet med en loddekolbe, for dette får du brug for i stor stil hvis du ønsker at køre Z digital.
Der findes dog decoder som er Plug and Play : http://www.velmo.de/html/news.html
Men når man så ser på prisen for disse, og også prisen for et spor Z lokomotiv, og for den sags skyld også andet grej til dette, så ville jeg nok igen overveje om dette var det rigtige valg.
Jeg har selv haft en større samling Z alt digitalt, men køreglæden ved dette var minimal, årsag , ringe trækkraft fra lokomotiverne, vogne der er for lette og har tendens til afsporing, samt at lokomotiverne er meget sarte over for snavs på skinnerne.
En anden ting ved spor Z, det er de elektriske sporskifter som er ret dyre, det er IKKE et spørgsmål om de brænder af i skifte magneterne, men kun et spørgsmål om HVORNÅR, og er skaden sket, kan du IKKE udskifte trækket, men kun vælge at monterer et nyt sporskifte.
Det bliver hurtig en dyr fornøjelse.
Mit råd til dig er tænk dig meget godt om , inden du får sat alt for mange penge i spor Z og fortryder, så overvej heller om du ikke evt. kunne komme op i skala.
Kim Jensen
Trafikelev
Scale: Z

Indlæg af Kim Jensen »

Tak for svaret:)

Udbuddet af lokomotiver er ikke noget problem, jeg skal bare have 4-6 Amerikanske lokomotiver og AZL har et rigtig godt udvalg syntes jeg.

Jeg skal køre Digitrax og jeg betaler for at få installeret dekodere.

Skinner bliver Rokuhan som ud fra de anmeldelser jeg har læst er særdeles pålidelige.

Trækkraften bliver heller ikke noget problem da jeg maks vil køre med 2-4 vogne.

Snavs på skinnerne har jeg hørt flere tale om, her håber jeg på at dette kan løses ved hyppig rens af skinnerne.

N og H0 opfylder desværre ikke de behov og ønsker jeg har til et anlæg.

Kim
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Kim Jensen skrev:Tak for svaret:)

Udbuddet af lokomotiver er ikke noget problem, jeg skal bare have 4-6 Amerikanske lokomotiver og AZL har et rigtig godt udvalg syntes jeg.

Jeg skal køre Digitrax og jeg betaler for at få installeret dekodere.

Skinner bliver Rokuhan som ud fra de anmeldelser jeg har læst er særdeles pålidelige.

Trækkraften bliver heller ikke noget problem da jeg maks vil køre med 2-4 vogne.

Snavs på skinnerne har jeg hørt flere tale om, her håber jeg på at dette kan løses ved hyppig rens af skinnerne.

N og H0 opfylder desværre ikke de behov og ønsker jeg har til et anlæg.

Kim
AZL laver flotte modeller, dem har jeg selv kigget på flere gange...

Strømproblemet kan du løse ved at anvende et produkt der hedder No-Ox-Id fra amerikanske Sanchem. Deres hjemmeside er http://www.sanchem.com/, men den er selvfølgelig ude af drift lige nu. Det er en form for ledende fedt, som man smører på hjul og skinner, i meget små mængder selvfølgelig. Det kan lyde helt vanvittigt i forhold hvad der normalt bliver prædiket, men det virker fantastisk og jeg kan kun anbefale det.

I meget gamle udgaver af Model Railroader kan man finde anbefalinger af produktet, men det er tilsyneladende blevet glemt med tiden.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Besvar