Digitalisering af gamle lokomotiver
Digitalisering af gamle lokomotiver
Hejsa.
Jeg er også vendt tilbage med et fravær på ca 33 år :-)
Jeg har fundet alt mit det gamle frem, og har leget med at digitalisere det.
Jeg har købt en af de startersæt fra Aldi, med en controller der kan styre 4 lokomotiver, en plus-minus tegn for gasop-ned og så en retningskifter samt lys.
Jeg har digitaliseret et lokomotiv til DC og decoder-set 60942-60962, men har problemer med at få den sat ind på en adresse, er der nogen der kan hjælpe mig med den??
Desuden faldt jeg over Uhlenbrock Intellidrive Classic 7500, og har digitaliseret yderlige 2 lokomotiver med dem. Det ene lokomotiv fik jeg fint til at ændre adresse. Men det andet vil ikke.
Når jeg sætter controlleren på 1, så kan jeg skifte køreretning samt sluke og tænde for lyset, men jeg kan ike få den til at lave de blink med baglyset efter 8 sek som signalerer at man kan skifte adresse. Hvorfor ikke??
Jeg kunne godt tænke mig at vide den billigste måde at sætte systemet ind over min PC, hvilken controller er god/billig??
Hvis jeg er heldig er der måske nogen i nærheden af Nordfyn/Odense der kan hjælpe mig med aflæsning af adresserne på de lokomotiver??
Mvh
Franz
PS, måske skulle indlægget være under Digital, men jeg er alstå NewBie .-)
Jeg er også vendt tilbage med et fravær på ca 33 år :-)
Jeg har fundet alt mit det gamle frem, og har leget med at digitalisere det.
Jeg har købt en af de startersæt fra Aldi, med en controller der kan styre 4 lokomotiver, en plus-minus tegn for gasop-ned og så en retningskifter samt lys.
Jeg har digitaliseret et lokomotiv til DC og decoder-set 60942-60962, men har problemer med at få den sat ind på en adresse, er der nogen der kan hjælpe mig med den??
Desuden faldt jeg over Uhlenbrock Intellidrive Classic 7500, og har digitaliseret yderlige 2 lokomotiver med dem. Det ene lokomotiv fik jeg fint til at ændre adresse. Men det andet vil ikke.
Når jeg sætter controlleren på 1, så kan jeg skifte køreretning samt sluke og tænde for lyset, men jeg kan ike få den til at lave de blink med baglyset efter 8 sek som signalerer at man kan skifte adresse. Hvorfor ikke??
Jeg kunne godt tænke mig at vide den billigste måde at sætte systemet ind over min PC, hvilken controller er god/billig??
Hvis jeg er heldig er der måske nogen i nærheden af Nordfyn/Odense der kan hjælpe mig med aflæsning af adresserne på de lokomotiver??
Mvh
Franz
PS, måske skulle indlægget være under Digital, men jeg er alstå NewBie .-)
-
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Digitalisering af gamle lokomotiver
Hej Franz
Velkommen tilbage! :-)
Hvad bruger du til at ændre adressen på lokomotivet?
Velkommen tilbage! :-)
Hvad bruger du til at ændre adressen på lokomotivet?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Den medfølgende startsæt simple controller.
Ikke andet, og det burde virke .-)
Ikke andet, og det burde virke .-)
-
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Hej Franz
Har du mulighed for at give et varenummer på Aldi-sættet? Jeg er lidt i tvivl om det er den infrarøde styring du har eller en anden.
Hvis det er den infrarøde:
1. Tag transformatoren fra. Indtil adressevalgsknappen (den med prikkerne 1 - 4) på den ønskede adresse.
2. Tryk på knappen ”Fahrtrichtung ändern” (”skift kørselsretning”). Hold knappen nede mens linsen på IR-styringen er rettet mod modtageren, og tilslut så transformatoren på ny.
3. Slip knappen, så snart belysningen er tændt hhv. blinker. Programmeringsproceduren indikeres ved, at belysningen tændes hhv. blinker. Så snart lyset slukkes, er programmeringen afsluttet. Lokomotivet kan nu køres med den ny adresse.
Hvis det er en anden styring, så må vi lige grave den frem også.
Ang. computerstyring, så spørger du til en god/billig styring. Der er lidt at vælge imellem, men jeg ser at du har valgt 3-skinne (Märklin). Märklin har en dekodertype, mfx, som pt. kun kan kontrolleres af Märklins egen styring, samt ESUs styring. Den er typisk med i alle nye Märklin lokomotiver. Du skal kigge lidt på om du har planer om at udnytte de funktioner mfx giver dig. Hvis du har, så indskrænker det dine valgmuligheder betydeligt. Det er ingen ulempe, som sådan, men der er styringer du så ikke bør købe, da de ikke supporterer det.
Har du mulighed for at give et varenummer på Aldi-sættet? Jeg er lidt i tvivl om det er den infrarøde styring du har eller en anden.
Hvis det er den infrarøde:
1. Tag transformatoren fra. Indtil adressevalgsknappen (den med prikkerne 1 - 4) på den ønskede adresse.
2. Tryk på knappen ”Fahrtrichtung ändern” (”skift kørselsretning”). Hold knappen nede mens linsen på IR-styringen er rettet mod modtageren, og tilslut så transformatoren på ny.
3. Slip knappen, så snart belysningen er tændt hhv. blinker. Programmeringsproceduren indikeres ved, at belysningen tændes hhv. blinker. Så snart lyset slukkes, er programmeringen afsluttet. Lokomotivet kan nu køres med den ny adresse.
Hvis det er en anden styring, så må vi lige grave den frem også.
Ang. computerstyring, så spørger du til en god/billig styring. Der er lidt at vælge imellem, men jeg ser at du har valgt 3-skinne (Märklin). Märklin har en dekodertype, mfx, som pt. kun kan kontrolleres af Märklins egen styring, samt ESUs styring. Den er typisk med i alle nye Märklin lokomotiver. Du skal kigge lidt på om du har planer om at udnytte de funktioner mfx giver dig. Hvis du har, så indskrænker det dine valgmuligheder betydeligt. Det er ingen ulempe, som sådan, men der er styringer du så ikke bør købe, da de ikke supporterer det.
Med venlig hilsen
Søren
Det er den kablede controller.
Har vedhæftet et billede på for at knuse al misforståelse :-)
Vedr controller, i første omgang tror jeg kun at jeg kigger på styring af kopling på tog, samt styring af sporskifte, that's it.
Så kan jeg jo sunde mig lidt der og så se om budgettet til næste år tillader udvidelse :-)
Men vil da gerne lytte til anbefalinger vedr valg af mfx or not :-)
Mvh Franz
Og indtil videre tusind tak for input.
Har vedhæftet et billede på for at knuse al misforståelse :-)
Vedr controller, i første omgang tror jeg kun at jeg kigger på styring af kopling på tog, samt styring af sporskifte, that's it.
Så kan jeg jo sunde mig lidt der og så se om budgettet til næste år tillader udvidelse :-)
Men vil da gerne lytte til anbefalinger vedr valg af mfx or not :-)
Mvh Franz
Og indtil videre tusind tak for input.
-
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Puha, det var et svært spørgsmål du kom med der......Franz skrev: Jeg kunne godt tænke mig at vide den billigste måde at sætte systemet ind over min PC, hvilken controller er god/billig??
Computerstyring kræver noget der kan tale med computeren. Med mindre du er ovre i halv-gør-det selv-løsninger ser jeg fire muligheder:
Märklin CS2
ESU EcOS
Roco Z21/z21
Uhlenbrock intellibox 2.
PC styring er oftest noget man laver på et fast anlæg - og det er her jeg lige skal bede dig om at trække luften helt ned i maven og tænke dig om et stykke tid. Og så svare på, hvad du vil med dit modeltog. Hvor ser du dig selv og modeltog om 1 år, om 3 år og om 5 år?
Er du måske medlem af en modelbaneklub og bygger anlæg sammen med andre?
Du har lagt ud med Märklin (igen), fordi det havde du i forvejen, men samtidig har du også bundet dig til en enkelt leverandør af skinner og et skinnesortiment der er begrænset.
Märklins C-skinner som du har fået med i startpakken er verdens bedste spor til "gulvanlæg" (anlæg hvor man bygger om hele tiden), men vil man en smule videre, er de (i mine øjne) en stor begrænsning. Vil du stadig bygge baner op og rive ned om 3 år, så fortsætter du bare med dine C-skinner, men vil du have et fast anlæg, så overvej om ikke du skal sætte bremsen i nu og skifte til 2-skinne drift (alt andet end Märklin).
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Uha, jeg har intet imod gør-det-selv løsninger, jeg elsker dem.
Hvad med den her som er til salg lige nu.
Mobilstation 60653 komplet sæt m. Dansk Menu
Kan den noget af det som jeg eftersøger, altså rent bortset fra det med PC styring??
Mvh
Franz
Hvad med den her som er til salg lige nu.
Mobilstation 60653 komplet sæt m. Dansk Menu
Kan den noget af det som jeg eftersøger, altså rent bortset fra det med PC styring??
Mvh
Franz
-
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Mobilstation 2 er en fremragende lille controller. Men til PC styring duer den ikke til noget.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Yeps, det var jeg klar over. Har også glimset manualen igennem.
Men kan den arbejde sammen med Uhlenbrock decodere og andre leverandører end lige Märklin??
Så hvis den kan alt med programering af decodere, arbejde sammen med andre typer, så var det måske det bedste sted at starte..
Omkring PC styring havde jeg en eller anden fjollet ide om at man tegnede sin bane ind, satte sporskifte og diverse ind, og så kunne styre det ved at trykke på de relevante ting på skærmen, findes det??
Men indtil videre er min baner helt klart en (stil op og ryd væk bane). Har ikke fået inviet loftet endnu .-)
Mvh
Franz
Men kan den arbejde sammen med Uhlenbrock decodere og andre leverandører end lige Märklin??
Så hvis den kan alt med programering af decodere, arbejde sammen med andre typer, så var det måske det bedste sted at starte..
Omkring PC styring havde jeg en eller anden fjollet ide om at man tegnede sin bane ind, satte sporskifte og diverse ind, og så kunne styre det ved at trykke på de relevante ting på skærmen, findes det??
Men indtil videre er min baner helt klart en (stil op og ryd væk bane). Har ikke fået inviet loftet endnu .-)
Mvh
Franz
-
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Märklins mobilstation kan arbejde med alle producenters dekodere. Den kan programmere alle DCC og MM dekodertyper, men endnu ikke MFX dekodere. Det er dog sjældent nødvendigt.Franz skrev:Yeps, det var jeg klar over. Har også glimset manualen igennem.
Den kan dog sagtens styre en MFX dekoder inkl. automatisk genkendelse af funktioner osv. Det er kun programmering af MFX den ikke kan. Her er kun Märklins Central Station (60215) og - indtil videre - ESUs Ecos.
Jeg har selv Mobile Station og du kommer langt med de ting den kan.
Med venlig hilsen
Søren