Peco?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Peco?

Indlæg af magnusmyggen »

Hej alle

Hvilken type eller slags skinne skal men vælge til 2 skinnedrift? Har set på Peco men der er vist flere størrelser.
Nogen der kan forklare mig hvordan det hænger sammen? og evt et link til en side der gennemgår geometrien med Peco

Tak
M.v.h
Stefan Lucassen
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5452
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Peco?

Indlæg af Søren »

Hej Stefan

Du er jo sådan set lidt heldig, at du kan blande fra forskellige producenter. Hvis det skal være skinner uden ballast foretrækker jeg Rocos spor. Jeg synes det er dejligt at arbejde med og sporskifterne er god kvalitet. Til skinner med ballast foretrækker jeg C-sporet fra Trix. Jeg er ikke gode venner med Tillig, jeg synes det er for levende. Jeg synes ikke Tillig er svært at have med at gøre, men det er en unødvendig udfordring når Roco gør det nemmere. Det er smag og behag.

Hvis du vælger PECO har du også valgt enten code 100 eller code 75. "code" beskriver højden på skinnerne. Det har betydning hvis du vil blande skinner fra forskellige producenter. Code 83 er den mest almindelige højde, og her er du sikret at alt dit materiale kan fungere. Hvis du går ned i code 75, som er en lavere skinne, kan du rende i problemer med nogle hjultyper. Du har klart mest at vælge imellem, hvis du skyder efter code 83 skinner.

Skinner med code 100 er f.eks.: PIKO A-gleis, "PECO 00/H0 Code 100"
Skinner med code 83: Rocoline, Roco GeoLine, Trix C-spor*, Tillig
Skinner med code 75 er: "PECO 00/H0 Code 75".

* Bemærk at dette kun gælder Trix. Märklin C-spor er code 90.
** PECO laver også code 83 spor, men bemærk at det er efter amerikansk forbillede, hvor svellelayoutet er anderledes end i Europa.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Peco?

Indlæg af henho »

Men bortset fra disse forbehold, er Peco ellers et rigtigt godt valg !

Robust (jeg har selv sporskifter i brug, der er > 30 år gamle), nydeligt, har det måske største udvalg af sporskifte varianter og så er det til, at komme i nærheden af rent pengemæssigt.

Jeg anvender ellers PIKO A-spor, som jeg er meget tilfreds med; men der er jo ingen grund til, at smide Peco skinnerne på porten, når de stadig virker. Højdeforskellen i skinneprofilerne udlignes så af PIKO's special-lasker.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Peco?

Indlæg af magnusmyggen »

Hej Søren

Jeg vil gerne have skinner uden ballast. Det vil jeg gerne selv gøre. Har lige kigget på nogle billeder med den amrikanske peco 83 og synes ikke der er grimme. Jeg kan se de er noget mere sort i farven ellers kan jeg ikke lige se forskellen. Det er sikkert noget andet når men har begge slags i hånden.
Jeg spørger fordi jeg er blevet tilbudt en god pris for de 300 Märklin c skinner jeg har. Hvis jeg skulle lave det anlæg som du søren har været så flinke med at hjælpe mig med, ville det koste rimelig mange penge for alle de størrelser jeg mangler.
Da jeg ikke har mere end 2 loks fra Märklin er det måske en god ide at droppe midterskinnen. Jeg vil dermed have det samme system derhjemme som i klubben.
Jeg vil stadig holde mig til det layout der er lavet men bare med en anden type skinne. Her er det økonomi og driftsikkerhed der er første prioritet.
Jeg vil lige læse lidt mere om PIKO og roco´s skinner imens.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Peco?

Indlæg af magnusmyggen »

roco geoline er ikke aktuelt kan jeg se. Dem synes jeg ikke om samt at jeg gerne selv vil lægge ballast.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Peco?

Indlæg af moppe »

Roco har andet end geo-line (heldigvis).

Hvis du nu bor et sted i nærheden af mig, så skal du med til Hadsten og kigge på sportyper, her er der et anlæg med PIKO, Peco og Roco i en "pærevælling" og et andet med PIKO og Märklin K skinner.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5452
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Peco?

Indlæg af Søren »

Blot for at afklare: Mine lister af skinneproducenter var blot eksempler.
magnusmyggen skrev:Har lige kigget på nogle billeder med den amrikanske peco 83 og synes ikke der er grimme. Jeg kan se de er noget mere sort i farven ellers kan jeg ikke lige se forskellen.
Det var nu ikke farven jeg tænkte på, men antallet af sveller pr. "meter" og sporskifternes sveller ligger ofte anderledes end i Europa. Det er selvfølgelig på den nørdede bane, men jeg synes det er værd at nævne, da det kan betyde noget i nogens øjne.
magnusmyggen skrev:Da jeg ikke har mere end 2 loks fra Märklin er det måske en god ide at droppe midterskinnen. Jeg vil dermed have det samme system derhjemme som i klubben.
Jeg vil stadig holde mig til det layout der er lavet men bare med en anden type skinne. Her er det økonomi og driftsikkerhed der er første prioritet.
Super! Det tror jeg også du bliver glad for i længden.

Det er min erfaring at totalprisen for skinner (inkl. sporskifter) ved skinner uden ballast ofte er ca. halvdelen af prisen for et anlæg hvor skinnerne er med ballast. Det er kun gennemsnitspriser, men det er typisk sådan prisen ender. Det er så også min erfaring, at udfordringerne ved at lægge ballast pænt for skinner uden ballast, og skinner med ballast er de samme. Så det skal ikke være på den konto, at man tager skinner med ballast, i hvert fald ikke hvis man har tænkt sig at peppe ballasten op. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Peco?

Indlæg af magnusmyggen »

Hej Klaus

Ja jeg faldt også over roco line hvilket ser meget bedre ud, fra min personlige synspunkt. Det er egentlig dårlig stil jeg ikke ved hvad vi bruger i klubben udover det er Peco. :?:
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Peco?

Indlæg af moppe »

magnusmyggen skrev: Da jeg ikke har mere end 2 loks fra Märklin er det måske en god ide at droppe midterskinnen. Jeg vil dermed have det samme system derhjemme som i klubben.
Det tror jeg at du vil blive rigtigt glad for. Jeg har en del tog, men min bane herhjemme (skinner på gulvet nu og da) kan slet ikke bruges til de tog der interesserer mig. Jeg er til moderne godstog og der er det godt at jeg kan slæbe lokomotiver og vogne med i "klubben".

Her et af mine "små tog"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AqHzO4WgMNY[/youtube]

Klaus
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Peco?

Indlæg af magnusmyggen »

Hej Søren

Det der også er vigtig er at jeg ønsker at gøre rigtig meget ud af det dvs at få et rigtig flot anlæg. Flot ballast, grønne områder osv. Jeg er derimod ikke så nørdet at lidt ekstra sveller per meter får mig til at krumme tæer, men den risiko er der selvfølgelig om et par år :)

Jeg ved godt at jeg har flakket lidt omkring fra spor N til Märklin Ho og nu 2 skinne Ho. Spor N er ikke noget, min mavefornemmelse siger at det er for småt til mig. 2 skinnedrift giver mig de fleste ting jeg leder efter.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Besvar