Serviceopdatering til Märklin Mobile Station 2 (version 2.5)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Serviceopdatering til Märklin Mobile Station 2 (version 2.5)

Indlæg af Søren »

Hejsa

Märklin har for nogle dage siden udgivet en serviceopdatering til Mobile Station 2 (Märklin og Trix). Opdateringen retter et problem, hvor lokomotiver kunne "hoppe i hastighed" ved ændring af hastigheden eller ved retningsskift.

Softwaren løfter Mobile Station 2 til version 2.5.

Du kan opdatere online via Central Station 2, via en anden Mobile Station 2 med software 2.5 allerede installeret eller via din forhandler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Serviceopdatering til Märklin Mobile Station 2 (version 2.5)

Indlæg af amddurin »

Mit lok stopper brat op hvis jeg trykker på retningsskifte selv om det er SW VS: 2.5?
Det står ikke i direkte styring og burde efter min mening bremse ned ligesom når jeg skruer ned til 0 med hastighedskontrollen.

(Mit sæt er med den MS2 i sort som lige er kommet i handel for et par uger siden.)

Kunne godt tænke mig at man ved f.eks. halv fart kunne trykke retningsskift og lok derved bremse ned - skifte retning - accelererer op igen til den indstillede hastighed...

Rene :)
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Rene
amddurin skrev:Mit lok stopper brat op hvis jeg trykker på retningsskifte selv om det er SW VS: 2.5?
Det er ikke en fejl. Det er normalt at den gør det. De fleste digitalsystemer gør sådan.

Man kunne argumentere for, at systemet selv skulle kompensere for et pludseligt retningsskift ved at sætte lokomotivet ned i fart, herefter skifte retning.
Man kunne også argumentere for, at man kan bruge et retningsskift som et "lokomotiv nødstop", når systemet ikke har mulighed for andet end total nødstop.
Man kunne argumentere for at man selv vil bestemme hvordan et retningsskift skal foregå. Altså, manuelt sætte lokomotivet ned i fart, og skifte retning.

Min pointe er, at lige meget hvad man vælger, så rammer man en målgruppe, som ikke synes det er så fedt. Så det nemmeste er at lade det foregå som det altid har gjort. Brugeren stopper lokomotivet selv, skifter retning og sætter selv farten op igen.
Alle der har kørt analogt modeltog, har været vandt til dette. I hvert fald Märklin-folk. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af amddurin »

Kan godt følge ideen med nødstop, men når man vil styre selv HAR man jo direkte styring som valgmulighed - derfor jeg godt kunne ønske mig den autopilot i systemet når man ikke bruger direkte styring. + det ville være rart at kunne vælge nul i hastighed i stedet for at skulle skrue hele vejen ned på knappen, da lok jo alligevel stopper pænt op med nedbremsningens funktionen.

Jeg er måske for krævende ;)

Rart at vide at det ikke er en fejl. :)
Besvar