Nu er Märklins nye S88 moduler på vej til forhandlerne. Det nye og spændende er at de nu supporterer CAT5-kabler (alm. netværkskabler) i stedet for de gamle flade ledninger. Samme kabel er benyttet af bl.a. LDT og andre.
I den forbindelse er der udgivet en ny tilslutningsenhed som kan placers på CAN-bussen. Enheden hedder L88 og indeholder udgangspunkter for 3 S88-busser (2 x CAT5 og en alm. S88 for bagudkompatibilitet).
S88 bussen benytter følgende layout på CAT5-kablet:
Pin RJ45, Name, Beschreibung (Farbe EIA/TIA 568A)
2 grün - DATA Auslesedaten
3 weiss/orange - GND Masse für Signale und Versorgungsspannung
5 weiss/blau - GND
4 blau - CLOCK Taktsignal für die Synchronisation
6 orange - PS (LOAD) Lade die Informationen in den Bus
7 weiss/Braun - RESET Zurücksetzen der Eingangsspeicher
1 weiss/grün - +5V/+12V Versorgungsspannung für die Rückmeldemodule
— SHIELD Kabelabschirmung, nicht angeschlossen — —
Som jeg ser det er det samme layout som S88-N, dog mangler vi at se om pin 8 (som ikke er nævnt) bliver videreført selvom den ikke benyttes. Standarden foreskriver dette.
L88 modulet supporterer også op til 64 trykkontakter (f.eks. en sportavle) som kan programmeres til at aktivere togveje, sporskifter osv. i Central Station 2. Hvis man ikke ønsker at benytte trykknapper, kan portene også tildeles alm. feedback.
L88 modulet er stadig undervejs, men skulle være på vej til forhandlerne sidst på måneden. :-)
Märklins nye S88 moduler
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Märklins nye S88 moduler
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
talbert
- Stationsforstander
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Märklins nye S88 moduler
Hej Søren,
Jeg har også lige anskaffet mig de nye S88 (60883) samt (60881) moduler fra Märklin. Har du prøvet at sætte dem op, og er det svært ?
Ellers kigger jeg forbi dig på DMJU's messe om lørdagen, så kan det være at du vil vise det der ?
Jeg har også lige anskaffet mig de nye S88 (60883) samt (60881) moduler fra Märklin. Har du prøvet at sætte dem op, og er det svært ?
Ellers kigger jeg forbi dig på DMJU's messe om lørdagen, så kan det være at du vil vise det der ?
Med venlig hilsen
Tim
Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Tim
Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Märklins nye S88 moduler
Hej Tim!talbert skrev:Hej Søren,
Det kan du tro jeg vil! Du går bare efter banneret! :-)
Nej, det er overhovedet ikke svært at sætte op. Manualen beskriver det ganske fint.
1. Sæt din S88 Link til CAN-bussen. Jeg benytter selv en Terminal 60125, så jeg kan forbinde både boostere og MS2'ere rundt omkring (Det kan du se på messen, hvor det bliver sat sådan op).
2. Dernæst forbinder du din S88 til enten Bus 1 eller Bus 2 på din S88 Link. Bemærk at pilene på S88 peger "tilbage imod" S88 Link. Dvs. at du forbinder kablet omvendt af, hvad du måske tror du skal. Der er en tegning i manualen.
3. I CS2'eren går du ind i Setup-fanen under Info-menuen. Her skulle CS2'eren nu gerne have fundet din S88 Link. Her vælger du hvor mange S88 DC'ere du har i kæden. Angiv antallet (S88 Link tæller ikke selv med) og gem.
Nu kan du benytte portene på S88 modulet. Når du adresserer porten vælger du om det er CS2'eren eller hvilket S88 Link modul der er udgangspunkt for tilbagemeldings-bussen.
Herefter hvilken port. F.eks. er første bus, port nr. et angivet ved 1001. Første bus, port nummer to er 1002 osv. Anden bus port nummer et er 2001. Du forstår nok logikken nu. :-)
Hvis der er kludder eller det ikke virker, så tjek først og fremmest at du har forbundet CAT.5 kablet korrekt. Det er typisk der fejlen opstår, fordi pilene peger tilbage mod udgangspunktet og ikke væk fra det.
Tips:
- Du kan sætte op til 31 moduler på hver bus, så det er pænt mange tilbagemeldingspunkter.
- Hvis du bygger moduler, kan du f.eks. have en S88 Link pr. station, således kan du kode hele stationen op i CS2'eren, og blot forbinde den til CAN-bussen når modulanlægget er sat op. Herved flyttes der ikke rundt på S88 modulernes placering, da bus-udgangspunktet altid vil være det samme. Du kan således møblere rundt på stationerne uden at skulle kode CS2'eren om. Du kan også benytte portene på S88 Link-modulet til en kontrolpult med rigtige knapper osv. Du kan tilslutte op til 64 trykknapper på S88 Link-modulet og lade CS2'eren bestemme hvad de skal gøre (stille signaler, togveje osv.)
- SKulle det uheldige ske, at din S88 Link en dag skal skiftes, kan du programmere adressen på det nye modul til den samme adresse som det gamle modul. Således skal du heller ikke lave om i programmeringen på CS2'eren.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/